کارنامه بورس، قبولی در خرداد

گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام در حالی امروز ( شنبه) پا به فصل تابستان می‌گذارد که کارنامه فوق‌العاده‌ای را در نخستین فصل سال رقم زده است. در بهار امسال بورس اوراق بهادار با رقم زدن ۷۴/۱۴ درصد رشد شاخص کل و ثبت عدد نهایی ۱۱ هزار و ۵۶۸ واحد و همچنین ۳۶/۱۷ درصد بازدهی برای سرمایه‌گذاران، نظر اکثر کارشناسان را جلب کرد. آرامش سیاسی در صحنه بین‌المللی، تشکیل مجلس هشتم با رویکردی مستقل‌تر، رکود در بازارهای موازی و تزریق نقدینگی جدید به بازار موجب شد بورس اوراق بهادار بتواند به‌‌رغم فشارهای سنگین عرضه‌های خصوصی سازی از مدار رشد دور نشده و پس از سال‌ها، معامله گران را خوشحال کند.

در بازار سهام حضور نقدینگی جدید در حال حاضر در حال تقویت است. افزایش شمار کدهای سهامداری صادر شده در هفته گذشته به میزان ۶/۱۰۷درصد( ۲ هزار و ۵۹۹ کد جدید در یک هفته) نشان‌دهنده این جریان است. از سویی حضور رقبای قابل ملاحظه در عرضه‌های خصوصی سازی که نقدینگی جدیدی را با خود به همراه آورده‌اند نیز، موجب شده است بازار از چرخه عادی حرکتی خود خارج شود و با کمک این نقدینگی بتواند فضای جدیدی را تجربه کند. اوج این رقابت‌‌ها در عرضه‌های عمده تراکتورسازی ایران و فولاد خراسان در فصل بهار رقم خورد که در آن سرمایه‌گذارانی خارج از بازار توانستند با تزریق نقدینگی جدید معامله‌گران سنتی بازار را مغلوب کنند. همین مساله موجب شده است تا فضا برای رشد قیمت‌ها هموارتر شود. آمار واگذاری‌ها در فصل بهار نشان‌دهنده رقم خوردن نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان واگذاری جدید و جذب ۶۱۰ میلیارد تومان نقدینگی ازمحل اقساط واگذاری‌های سال‌های قبل سازمان خصوصی سازی است. در این شرایط رقابت بر سر بلوک ۵/۳۰درصدی فولاد خوزستان نیز که اینک به فصل تابستان کشیده شده است، خود به تنهایی نیاز به بیش از یک‌هزار و ۲۰۰میلیارد تومان دارد. با مقایسه این ارقام درخواهیم یافت که بازار با تزریق نقدینگی قابل ملاحظه‌ای در فصل بهار مواجه بوده است که تنها در ۳ نماد معادن و فلزات، گل‌گهر و چادرملو از سوی یک سرمایه‌گذار نظیر فولاد مبارکه نزدیک به ۳۰۰میلیارد تومان بوده است. با توجه به این حجم از تزریق نقدینگی بازار سهام توانست در فصل بهار ۲هزار و ۹۲۰میلیارد تومان معامله توسط ۱۷۵هزار و ۶۱۳ نفر را تجربه کند. معاملاتی که در آن ۴۶ شرکت (بیش از ۱۰درصد شرکت‌های بورسی و البته سهم بیشتری از شمار شرکت‌هایی که عملا قابل معامله‌اند) بیش از ۲۰درصد بازدهی را برای سرمایه‌گذاران به همراه آورده‌اند.

از سوی دیگر رشد سریع بازار در شرایط کنونی به دلیل تمرکز خاص بر برخی از نمادها، نگرانی‌های زودهنگامی را در مورد حبابی شدن قیمت‌ها موجب شده است. همچنین مقایسه متوسط موزون P/E (پی بر ای) بازار نشان از افزایش این نسبت در پایان بهار (معادل ۹/۵ واحد) در مقایسه با ابتدای سال (معادل ۵/۵ واحد) دارد.

فصل بهار همچنین شاهد عرضه‌های جدید توام با فراز و فرود بود. عرضه سهام کشتی‌رانی به عنوان یک شرکت اصلی ۴۴ با حواشی مربوط به قیمت‌گذاری همراه بود؛ امری که عرضه سیمان کردستان را نیز به بن‌بست کشاند. با توجه به زمینه‌سازی‌ها، فصل تابستان شاهد حداقل ۲ عرضه اصل ۴۴ خواهد بود. پالایشگاه اصفهان شرکتی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت و «غول در ابهام» مخابرات ایران شرکت‌هایی هستندکه حرف و حدیث‌های عرضه آنها در فصل بهار به نتیجه نرسید. در کنار کارنامه فصل بهار، معامله‌گران در شرایطی گام به فصل تابستان می‌گذارند که در حوزه سیاسی بین‌المللی، تبعات سفر سولانا، کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنان مهم‌ترین خبر است. در پی بازگشت سولانا به اروپا وزیر امور خارجه کشورمان از آمادگی برای مذاکره در مورد مشوق‌های اقتصادی ۱+۵ خبر داده است. از سویی سولانا بر انتظار برای پاسخ رسمی تهران تاکید کرده است. در این شرایط اما موضع‌گیری سران اتحادیه اروپا در بروکسل شرایط را بیش از پیش پیچیده کرده است. در کنار تحولات سیاسی در حوزه اقتصادی تابستان امسال توام با دگرگونی‌های اساسی در حوزه حامل‌های انرژی خواهد بود؛ حذف سهمیه خودروهای وارداتی با بیش از ۱۳۰۰ سی‌سی حجم موتور و ۲هزار سی‌سی داخل بخش نخست این تحولات خواهد بود، اگرچه رییس‌جمهوی و دیگر مسوولان دولتی خبر از طرح تحول اقتصادی در سال جاری با محوریت ساماندهی یارانه‌ها داده‌اند، اما هنوز ابعاد این طرح نامشخص است. در هر صورت ورود به فضای حذف یارانه بنزین و ارائه بنزین ۴هزار ریال و ۵هزار و ۶۰۰ ریالی سوپر تاثیراتی را بر خودروسازان داخلی خواهد گذاشت که افزایش قیمت خودروهای کم‌مصرف و کاهش تمایل اولیه به واردات خودرو (هرچند که موقت ارزیابی می‌شود) از جمله این تاثیرات است.

همه اینها در فضایی رخ می‌دهد که در شرایط تثبیت قیمت خودرو، رشد بی‌سابقه‌ بهای فولاد، مس و محصولات پتروشیمی هزینه تمام شده تولید را به شدت افزایش داده است.

در کنار مباحث اقتصاد کلان در درون بازار سرمایه، عرضه قریب‌الوقوع پالایشگاه اصفهان و عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی به صورت خرد عمده‌ترین مسائل است. انتشار آخرین اطلاعات در مورد پالایشگاه اصفهان عرضه این سهم را در آینده نزدیک قطعی کرده است. دومین شرکت اصل۴۴ حوزه نفت در حالی راهی تابلو خواهد شد که پتروشیمی فن‌آوران اولین شرکت این گروه بدون بروز مشکلی به صورت کامل واگذار شد. پالایشگاه اصفهان بزرگ‌ترین پالایشگاه کشور به شمار می‌رود.

در کنار این عرضه، سازمان خصوصی‌سازی چهارشنبه فروش‌های سنگینی را در نماد فولاد مبارکه صورت داد؛ هر چند که این عرضه ۴۵میلیونی صف خرید این نماد را از میان نبرد، اما با توجه به مابقی سهام قابل واگذاری و توقف نماد مبارکه در میانه هفته آینده برای برگزاری مجمع قابل توجه است. مبارکه نخستین شرکت اصل۴۴ است که در سال‌جاری مجمع خود را برگزار خواهد کرد. مبارکه در هفته گذشته نیز رشد فوق‌العاده نرخ فروش محصولات خود را تجربه کرد. بهای ورق گرم روز سه‌شنبه در بورس‌فلزات به ۱۰هزار و ۴۵۰ریال در هر کیلوگرم رسید تا توجه کارشناسان را به سوی این نماد عمده جلب کند.

بهای میلگرد ذوب‌آهن اصفهان به عنوان شاخص بازار آهن روز چهارشنبه به حد باورنکردنی ۱۳هزار و ۳۱۰ریال رسید، تا شوک قیمتی بازار کامل شود. با توجه به آمار اولیه و افت تولید محصولات فولادی در ۳ ماه نخست سال جاری، بازار آهن در انتظار تداوم رونق قیمتی است.

در بازار جهانی محصولات، تحولات همچنان به نفع بازار کالایی است. در بازار فلزات بهای مس درپی اعلام اعتصاب در معادن پرو سومین تولید کننده بزرگ مس باعث افزایش‌ قیمت مس تا رقم ۸ هزار و ۴۶۲ دلار در هر تن شد؛ هر چند که این اعتصاب حداقل در یک معدن از ۲ معدن بزرگ این کشور خاتمه یافته است.

افزایش بهای انرژی نیز بهای آ‌لومینیوم رابه بالای مرز ۳ هزار دلار در هر تن رسانده است، بهای سرب و روی اما تحت تاثیر موجود بالای انبارهای ‌LME ( بورس فلزات لندن) در حال تلاش برای حفظ کف یک هزار و ۸۰۰ دلار در هر تن هستند. در بازار محصولات پتروشیمی متانول عمده‌ترین محصول مورد توجه بورس ایران همچنان به رفتار قیمتی متناقض در جنوب شرق آسیا ادامه می‌دهد. متانول در بازار چین تحت تاثیر وقوع سیل در جنوب شرق این کشور تا حد ۵۰۰ دلار در هر تن کاهش یافته است، اما در بازارهای دیگر منطقه از جمله کره و تایوان افزایش یافته است.

در بازار حمل و نقل دریایی نیز شاخص حمل محصولات فله بالتیک پس از ثبت رکورد ۱۱ هزار و ۶۸۹ واحد در ۲۰ مه گذشته همچنان در حال کاهش است که ‌آخرین رقم ثبت شده در حد ۹ هزار و ۴۷۴ واحد است.

در بازار چه خبر بود؟

در بازار چهارشنبه معامله گران شاهد ادامه رشد قیمت‌ها در سایه افزایش عرضه‌ها بودند. در این بازار علاوه بر تداوم رشد گروه معدنی- فلزی، گسترش دامنه توجه معامله‌گران به گروه‌های حاشیه‌ای بازار از جمله ساختمانی، خودرویی و دارویی نیز به چشم می‌خورد.

با توجه به رشد اخیر بازار، معامله‌گران در تلاش برای کاهش ریسک، به دنبال اصلاح قیمت سهامی که در فصل گذشته رشد قیمتی متناسبی را تجربه نکرده‌اند، هستند.

در بازار چهارشنبه در گروه فولادی رقابت بر سر فولاد خوزستان به‌رغم کاهش سرعت میان سه خریدار ادامه یافت و تا رقم ۱۸هزار و ۱۹۸ ریال رشد کرد.

فولاد خوزستان در شرایطی این رشد را تجربه کرد که ارزش کارخانه‌ای فولاد خوزستان به مرز ۴هزار میلیون تومان رسید.

این امر در حالی است که ارزش این کارخانه در مقایسه با فولاد مبارکه با ظرفیت ۲ برابر و خط نورد ورق قابل توجه شده است.

فولاد مبارکه نیز در شرایطی عرضه سنگین ۴۵میلیونی را تجربه کرد که میزان باقی مانده سهام قابل عرضه توسط سازمان خصوصی‌سازی نامشخص است.

آخرین فروش سازمان خصوصی‌سازی از کری صورتی گرفته است که موجودی قبل از عرضه چهارشنبه آن ۲۷۱میلیون سهم بوده است.

از این رو برخی از شایعات حکایت از امکان ۷۰ تا ۲۰۰میلیون عرضه در هفته آینده دارند. هفته‌ای که در پایان دومین روز کاری آن نماد فولاد متوقف خواهد شد.

در گروه فلزی عرضه‌های برنامه‌ریزی شده در نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات که احتمالا در پرتفوی فولاد مبارکه قرار خواهد گرفت، بالغ بر ۵/۲درصد سهام معادن و فلزات در هفته آینده بر روی تابلو خواهد رفت.

درگروه پتروشیمی تعیین مالکان سهام ۱۸درصدی ملی پتروشیمی در فن‌آوران نیز در نهایت به سهامداران ۸درصدی تامین اجتماعی منجر شد تا این سازمان به همراه شرکت سرمایه‌گذاری تابع خود ۳۵درصد این شرکت را در اختیار بگیرد. ملی پتروشیمی همچنان ۲درصد کارخانه را در اختیار دارد که این بلوک نیز به زودی منتقل خواهد شد.

در گروه کانی غیرفلزی نمادهای کاشی‌ساز با احتمال تعدیل سود هر سهم مواجه‌اند. شایعات تایید‌نشده حکایت از تعدیل EPS چینی ایران تا حد ۵۲۰ریال و سیناکاشی تا ۱۰۰ریال دارد.

رونق‌بخش ساختمان تقاضای بازار برای کاشی را تقویت کرد که همین امر موجب فروش موجودی انبار شرکت‌ها و تعدیل ناشی از آن شده است.

در گروه واسطه‌گری مالی رشد شاخص موجب افزایش فعالیت نمادهای سرمایه‌گذاری شده است. پس از چند سال رکود در صورت تداوم رشد بازار، شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند پتانسیل قابل ملاحظه‌ای را از خود نشان دهند.

در گروه تجهیزات، اعلام عرضه ۷/۱ درصدی سهام تراکتورسازی توسط موتورسازان تراکتورسازی عمده‌ترین تحول به شمار می‌رود. با خروج این بلوک از زیر مجموعه تراکتورسازی کنسرسیوم خریدار بلوک دولتی که در حال حاضر دارای حداقل ۱/۴۷ درصد سهام است ، در آستانه رسیدن به ۵۰ درصد قرار می‌گیرند.

موتورسازان به واسطه برخورداری این بلوک، دارای یک عضو در هیات مدیره تراکتورسازی است. در همین رابطه عرب باغی، مدیر عامل سابق تراکتورسازی هدایت لیفتراک سهند را بر عهده گرفته است.

در گروه برقی، اطلاعات منتشره در مورد پرتفوی سهام کابل‌های شهید قندی که در مجمع شرکت در اختیار بازار قرار گرفت، موجب افزایش توجه به این سهام شده است. کابل‌های شهید قندی پس از واگذاری املاک خود، پرتفویی از سهم معدنی- فلزی از جمله فولاد خوزستان را دریافت کرده است. در این گروه موتوژن نیز برنامه فروش دفتر مرکزی خود را در تهران اعلام کرده است.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت با عرضه‌های قابل ملاحظه بود که در نهایت به رشد ۳/۱۳۲ واحدی شاخص را به همراه آورد. حجم معاملات نیز با توجه به ارزش ۶/۲۱ میلیارد تومانی عرضه مبارکه به ۷/۳۴ میلیارد تومان رسید. از ۱۳۸ نماد مورد معامله ، ۷۷ نماد با رشد قیمت و ۴۵ نماد با افت ارزش داد و ستد شدند.