مهر-براساس آیین‌نامه جدید قیمت‌گذاری سهام، مطالبات نباید به سرمایه شرکت اضافه شود و باید این افزایش از محل منابع جدید باشد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی با بیان این مطلب درباره آیین‌نامه قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های دولتی گفت: دو سال کار کارشناسی بر روی آیین‌نامه جدید قیمت‌گذاری سهام صورت گرفته و نظر صاحب‌نظران مختلف در مورد آن کسب شده است.

معاون امور آماده‌سازی سهام و شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه ادعایی بر کامل بودن آیین‌نامه جدید نداریم اما کامل تر از آیین‌نامه قبلی است، افزود: آیین‌نامه قبلی قیمت‌گذاری سهام شبهاتی را ایجاد می‌کرد و در برخی مواد آن از جمله روش سود‌آوری تفسیرهای خاصی وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه در آیین‌نامه قبلی افزایش سرمایه از محل مطالبات به قیمت پایه در سال واگذاری یا سال قبل از واگذاری افزوده می‌شد، تصریح کرد: این در حالی بود که این افزایش اثر خود را در قیمت سهام و سودآوری به عنوان سرمایه در گردش گذاشته و در دارایی‌های شرکت استفاده شده، بنابراین نیازی نبود که به قیمت پایه افزوده شود.

غلامی ادامه داد: بر اساس آیین‌نامه قبلی افزایش سرمایه از محل مطالبات در روش سود‌آوری صورت می‌گرفت و دلیلی برای این کار قابل ارائه نبود، اما آیین‌نامه جدید به دلیل اینکه مدت‌ها کار کارشناسی در مورد آن انجام شده، قابل دفاع است.

وی خاطرنشان کرد: براساس آیین‌نامه جدید قیمت‌گذاری سهام، مطالبات نباید به سرمایه شرکت اضافه شود و باید این افزایش از محل منابع جدید باشد.

عضو هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر اینکه این آیین‌نامه قیمت را شفاف‌تر و قابل دفاع‌تر کرد، افزود: تعیین قیمت برای سهام شرکت‌های دولتی باید در چارچوب معیارهایی صورت گیرد.

وی همچنین با بیان اینکه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی از طریق مذاکره در لایحه اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی مطرح شده است، افزود: گفته می‌شود این لایحه نهایی شده و به زودی ابلاغ خواهد شد.

غلامی همچنین از واگذاری سهام پالایشگاه اصفهان در روز چهارشنبه هفته جاری در بورس خبر داد.