جهش بانکی

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد بهبود نسبی روند معاملات بود، به گونه‌ای که شاخص کل البته به مدد بازگشایی نماد اقتصاد نوین ۴/۸۶ واحد رشد کرد. در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان با دقت روند رویدادها در حوزه اقتصادی را دنبال کردند که در این حوزه مهم‌ترین مساله مدنظر، کاهش ارزش دلار و اعلام اسامی کاندیداهای وزارتخانه‌های اقتصاد، راه و ترابری و کشور است. در حال حاضر البته مساله کاهش نرخ ارز نگرانی شدیدتری را برای بازار دارد، این بحث می‌تواند کلیه شرکت‌های دارای واردات و صادرات و همچنین شرکت‌هایی که کالای تولیدی آنها قابلیت وارد شدن از خارج را دارد، دربر‌گیرد. از سویی مساله تعیین نهایی کاندیدای وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز دارای اهمیت فوق‌العاده برای بازار سرمایه است.

وزیر اقتصاد به عنوان رییس شورای بورس عهده‌دار تصمیم‌گیری‌های اساسی برای بازار سرمایه است. در کنار این تحولات سخنان دکتر مظاهری، رییس کل بانک مرکزی نیز دارای اهمیت برای بازار است. اظهارنظر غیرمستقیم دکتر مظاهری که در آن احتمال تغییر مجدد نرخ سود تسهیلات بانکی مطرح شده است، نیز موجب شد تا علاوه بر تشکیل صف خرید مجدد برای بانک کارآفرین، بانک اقتصاد نوین نیز روندی بازگشتی پس از برگزاری مجمع و تقسیم سود نقدی را شاهد باشد. «ونوین» دیروز با ۶/۳۹درصد رشد قیمت بر روی تابلو نشست.

بانک اقتصاد نوین همچنین با ۱۰۰درصد افزایش سرمایه نیز مواجه است.

بازار دیروز همچنین شاهد ابلاغ قانون اجرایی اصل ۴۴ از سوی رییس مجلس شورای اسلامی به دولت بود. این قانون که حدود یک سال و ۳ ماه قبل در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته بود، سرانجام در شرایطی به دولت ابلاغ شد که اجرای سیاست‌های اصل۴۴ به عنوان عمده‌ترین سیاستگذاری اقتصادی سال‌های اخیر نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، این قانون راه را برای اجرای هر چه بهتر ابلاغیه اصل ۴۴ فراهم می‌کند.

در همین شرایط فضای بازار سهام نیز آکنده از گمانه‌زنی‌ها در مورد عرضه قریب‌الوقوع بزرگ‌ترین و فراگیرترین شرکت صدر اصل ۴۴ است.

بازار در حال حاضر در انتظار عرضه شرکت مخابرات ایران است که انتظار می‌رود در پایان هفته آینده به روی تابلو برود.

عرضه مخابرات مساله‌ای تاثیرگذار در آینده روند معاملات بازار است. از سویی، انتشار آخرین گزارش‌ها در مورد سیمان آبیک راه را برای عرضه این شرکت نیز فراهم می‌کند.

سیمان آبیک در شرایطی راهی تابلو خواهد شد که عرضه موفق سیمان کردستان در روز یکشنبه گذشته موجب شده راه برای عرضه سیمان آبیک فراهم ‌شود.

اما سیمان کردستان با توجه به سرمایه کوچک و عرضه سهام محدود دیروز با صف خرید ۱۸میلیونی مواجه شد. با توجه به ابطال نزدیک به ۷۸۰هزار سهم از سهام عرضه اولیه انتظار می‌رود در چند روز آینده این حجم تامین‌کننده عرضه‌ها در حد حجم مبنای ۱۲۹هزار سهمی شرکت باشد.

در گروه پتروشیمی، پتروشیمی اراک شاهد معاملات پرحجمی بود. پتروشیمی اراک که روز یکشنبه گذشته تحت تاثیر حذف اولیه نرخ تخفیف ۳۰درصدی «نفتا» مصرفی شرکت در ارزش بازار باور نکردنی ۳۸۴میلیون تومان بازگشایی شد، دیروز پس از ۴/۳میلیون سهم معامله، با صف خرید مواجه شد.

در مجموع بازار سهام دیروز شرایط متعادل رو به رشدی را تجربه کرد که در آن شاخص با ۴/۸۶ واحد رشد به ۱۲هزار و ۷۱ واحد رسید. ارزش معاملات نیز بالغ بر ۶/۲۰میلیارد تومان بود. از ۲۳۵ نماد مورد معامله ۶۵ نماد با رشد قیمت و ۴۵ نماد با افت رشد مواجه شدند.