گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد روز گذشته به مدد بازگشایی سیمان فارس و خوزستان مثبت شد، هر چند که جو کلی بازار همچنان متمایل با عرضه سهام بود.

در بازار دیروز فرا رسیدن موعد تسویه وجه خرید سهم مخابرات ایران موجب شد تا فشار نقدینگی بر شبکه کارگزاری به حداکثر برسد. این فشار در حالی که اکثر بانک‌ها اعتبار در حساب جاری را نیز متوقف کرده‌اند، دشواری‌های موجود را دوچندان کرد. با وجود تداوم این فشار نقدینگی، بازار همچنان فروشنده سهام بود تا معامله‌گران به انتظار معاملات هفته آتی باقی بمانند، امری که البته با وجود تعطیلی میان هفته همچنان با فعالیت کمتر معامله‌گران مواجه خواهد بود.

در بازار دیروز تحولات مجلس شورای اسلامی و همچنین خبرهایی در مورد احتمال استیضاح وزرای هیات دولت مطرح بود. از سویی در تحولات اقتصادی بازار همچنان با نگرانی به رصد تحولات در بازار جهانی کالاها به ویژه افت شدید بهای فلزات می‌پردازد. افت قیمت مس به زیر مرز ۷هزار و ۵۰۰دلار و رسیدن به ۷هزار و ۳۴۵دلار در هر تن و روی به یک‌هزار و ۶۴۵دلار در هر تن موجب شد تا معاملات نمادهای فلزی همچنان رو به ضعف باشد که در این میان صف فروش نماد ملی مس مهم‌ترین تحول بود. در حالی که افت بهای فولاد موجب تشکیل صف‌های فروش پایدار برای نمادهای فولادی را پدید آورده است، فولاد خوزستان دیروز در گره معاملاتی قرار گرفت، اما هنوز از فولاد، سنگین‌ترین نماد بازار خبری نیست. نمادهای فولادی دیروز با انتشار آمار معاملات بورس‌فلزات که افت شدید بهای ورق‌های فولادی را در خود دارد، تحت فشار سنگین‌تری قرار گرفتند.

در بازار دیروز در گروه معدنی انتشار خبرهایی مربوط به راه‌اندازی طرح گندله‌سازی اردکان - متعلق به چادرملو - این نماد را اندکی از فشار عرضه خارج ساخت. در گروه بانکداری، نماد بانک پارسیان در پایان معاملات دیروز برای تصمیم هیات‌مدیره جهت افزایش سرمایه از ۶۰۰ به ۷۵۰میلیارد تومان متوقف شد.

در کنار پارسیان بانک اقتصاد نوین نیز در آستانه افزایش سرمایه قرار دارد.

در گروه شرکت‌های هلدینگی به‌رغم سخنان مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر در مورد این شرکت، همچنان این نماد روند خنثی را در آستانه عرضه بلوک ۵۱درصدی خود شاهد بود. انتظار می‌رود عرضه سرمایه‌گذاری غدیر با رقابت خریداران همراه شود. در همین گروه برخی از شایعات حکایت از احتمال عرضه بلوکی سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانکی دارد.

در این گروه سرمایه‌گذاری بانک ملی با احتمال حصول سود بیشتر از محل واگذاری هلدینگ شفادارو مواجه است. «وبانک» در گزارش اخیر خود تاثیر احتمالی این واگذاری را ۱۵۰ریال ارزیابی کرده بود. کارشناسان واگذاری هلدینگ شفادارو، بزرگترین هلدینگ دارویی پس از هلدینگ تامین را در درازمدت به نفع سهامداران «وبانک» نمی‌دانند. «وبانک» دیروز پس از معاملاتی متعادل با صف خرید همراه شد.

در گروه سرمایه‌گذاری، نماد سرمایه‌گذاری ملی دیروز نیز عرضه‌های سنگینی را پشت سر گذاشت.

در گروه خودرویی سرمایه‌گذاری بوعلی در راستای بهینه‌سازی پرتفوی خود واگذاری ۶/۱۰درصد از سهام آهنگری تراکتورسازی را اعلام کرده است. در مجموع بازار دیروز، بازاری همچنان ضعیف بود که در آن بازگشایی نماد فارس و خوزستان و تاثیر ۵۴ واحدی این نماد موجب رشد ۷/۷ واحدی شاخص شد. ارزش معاملات دیروز ۲/۱۶میلیارد تومان بود و از ۱۳۹ نماد مورد معامله ۲۸ نماد با رشد قیمت و ۸۲ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.