شروین شهریاری
پرسش از آقای حقیقت دوست: در مطلب تحلیل فولاد خوزستان در روز شنبه، احتمال کاهش تولید نسبت به برنامه ۴ /۲‌میلیون تنی مطرح گردید.

این در حالی است که گزارش‌های دو و سه ماهه شرکت نشان می‌دهند که فولاد خوزستان بیش از 200‌هزار تن محصول در هر ماه به صورت میانگین تولید کرده و حتی موفق به رکورد شکنی در تولید شده است، علت مغایرت این مساله با تحلیل مزبور در چیست؟خوشبختانه با توجه به گسترش فرهنگ اطلاع‌رسانی در مورد شرکت‌های بورسی، دسترسی به اطلاعات موثق به جزئیات فعالیت بسیاری از شرکت‌ها فراهم شده است. در همین راستا سایت سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران (ایمیدرو) نیز در اقدامی در خور توجه، آمار تولید ماهانه شرکت‌های تحت پوشش خود را به تفکیک محصولات منتشر می‌کند. با استفاده از گزارش‌های شرکت و اطلاعات سایت، آمار تولید ماهانه فولاد خوزستان به صورت زیر بوده است. البته در خصوص میزان تولید شرکت در تیر ماه باید توجه داشت که این رقم از گزارش ایسنا در تاریخ 14 مرداد (بر اساس آمار تجمیعی) اقتباس شده است.
همانطور که ارقام جدول نشان می‌دهند، هرچند «فخوز» در دو ماه نخست سال جاری عملکرد بسیار مناسبی از لحاظ حجم تولیدات داشته اما در خرداد و تیر ماه این روند رو به ضعف نهاده است. یکی از دلایل این مساله می‌تواند مشکلات تامین برق یا توقف‌های تولید باشد که برای قضاوت در خصوص تداوم این روند باید به انتظار تحولات آتی و انتشار عملکرد تولید شرکت بمانیم. در خصوص خبر رکورد‌زنی تولید در فولاد خوزستان نیز باید توجه داشت که مطلب طرح شده مربوط به میزان گندله تولیدی مجتمع بوده و به حجم تولیدات نهایی شرکت (شمش فولاد) ارتباطی ندارد.
*پرسش از آقای پدرام گلناری از طریق پست الکترونیک: لطفا تعریفی از «وثیقه بالای یک‌درصد» ارائه و نقش مثبت یا منفی آن را در وضعیت شرکت بیان نمایید.
سهام وثیقه عمدتا مربوط به سهامی می‌شود که توسط مالکان عمده برای دریافت تسهیلات نزد بانک وثیقه می‌شود و جنبه تعهد بازپرداخت اصل و فرع وام را دارد. در حقیقت بانک‌ها با پذیرفتن گواهی سهام به عنوان وثیقه، درصد مشخصی از قیمت جاری سهام پذیرفته شده در بورس را به جای وثیقه وام در نظر می‌گیرند و در صورت عدم انجام تعهدات، بانک عامل توانایی تصرف در سهام مربوطه را خواهد داشت.
این مساله از آنجا که به مالکان عمده شرکت مربوط می‌شود، هیچ گونه تاثیر مستقیمی در وضعیت نقدینگی و یا روند فعالیت اقتصادی خود شرکت ندارد، مگر آنکه مالکان عمده قصد داشته باشند از منابع مزبور به نحوی در توسعه فعالیت شرکت یا افزایش سرمایه استفاده کنند. تاثیر این اقدام بر بازار سهم نیز معمولا به صورت کاهش سهام شناور آزاد (Free Float) نمایان می‌شود، زیرا سهام معمولا در ازای تعهدات بلند مدت در وثیقه قرار می‌گیرد و سهام مزبور تا زمان بازپرداخت تعهدات و خروج از وضعیت وثیقه امکان فروش در بازار بورس را نخواهد داشت. بنابراین می‌توان گفت شرکت‌هایی که دارای درصد قابل توجهی از سهام وثیقه در ترکیب سهامداری خود هستند معمولا نقد شوندگی ضعیفی داشته و با مساله کمبود سهام شناور و عدم امکان عرضه سهم توسط سهامداران عمده به منظور کنترل نوسانات غیر مترقبه مواجه هستند.
Shahriary_sh@yahoo.com