کابوس فلزات ارزان!

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام در شرایطی هفته کاری دو باره خود را امروز (شنبه) آغاز می‌کند که فشار کاهش بهای فلزات نمادهای عمده بورس را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. تعطیلی روز یکشنبه به دلیل فرارسیدن

نیمه شعبان باعث خواهد شد؛ هفته کاری بورس پس از یک روز کاری، معاملات خود را در نیمه دوم هفته ادامه دهد. بازار سرمایه در هفته جاری در تحولات کلان، همچنان در انتظار خبرهای جدیدی در مورد مسائل سیاسی است، هر چند دکتر احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری در دیدار از ترکیه در سخنانی بر احتمال یافتن راه‌حلی میانه اشاره کرده و بر امکان مصالحه بر سر دو بسته پیشنهادی خبر داده بود، اما در صحنه سیاسی همچنان بی‌خبری و سکوت فراگیرترین خبر به شمار می‌رود.

از سویی در تحولات اقتصادی وزیر جدید اقتصاد درنخستین گام لایحه برداشت ۱۵هزار میلیاردتومانی (معادل ۱۶میلیارد دلار) جهت پرداخت بدهی‌های دولت به بانک‌ها را به مجلس خواهد بود.

این لایحه اگرچه گام موثری درمورد شفاف‌سازی ارتباطات مالی دولت و بانک‌ها و راه‌گشای واگذاری بانک‌های دولتی خواهد بود، اما تاثیر تورمی این برداشت که می‌تواند تا ۱۹درصد تورم (هرمیلیارد دلار برداشت از صندوق ذخیره تا ۲/۱ واحد تورم به‌همراه خواهد آورد) از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. از سویی درصحنه اقتصاد داخلی، مسائل مربوط به طرح تحول اقتصادی همچنان درکانون توجه کارشناسان قرار دارد. پذیرش دولت جهت ارائه لایحه‌ای قانونی برای اجرای این طرح موجب شده است تا اجرای این طرح برای ماه‌ها به چانه‌زنی‌های دولت و مجلس مواجه شود.

باتوجه به‌اینکه دولت عملا درنیمه نخست سال آینده درگیر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود، اجرای این طرح عظیم در ۷ ماه آینده با کمبود زمان مواجه خواهد بود.

دراین میان اما شانس رشد بهای برخی از حامل‌‌های انرژی افزایش یافته است، به‌ویژه آنکه دولت درمصوبه‌ای نرخ برق آزاد را برای ۳ماهه آخر سال ۸۶(سال گذشته) معادل یک‌هزار و ۴۳۴ ریال با ۶۹درصد رشد نسبت به نرخ ۸۴۸ ریالی کل سال ۸۶ اعلام کرده است.

هرچند نرخ برق آزاد برای شفاف‌کردن نظام مالی نیروگاه‌های دولتی و در مسیر فراهم آوردن زمینه واگذاری این نیروگاه‌ها و تقویت سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در زمینه ایجاد نیروگاه‌های برق تعیین شده است، اما نرخ فروش برق نیز احتمالا با فاصله قابل ملاحظه‌ای نسبت به این رقم تعیین نخواهد شد. این مساله به همراه احتمال افزایش بیشتر نرخ گاز می‌تواند برای صنایع انرژی‌بر از جمله تولیدکنندگان فلز و سیمان تاثیرگذار باشد که در این میان تنها شرکت‌های سیمانی می‌توانند با تغییر مجدد نرخ خود این تاثیر را جبران کنند، اما شرکت‌های انرژی بر فلزی به دلیل فروش محصولات خود به نرخ‌ جهانی با افت حاشیه سود در صورت افزایش هزینه‌ها مواجه خواهند بود. در تحولات اقتصادی، کارشناسان بازگشت دکتر پورمحمدی، معاون امور بانک و بیمه سابق وزارت امور اقتصادی و دارایی به این وزارتخانه و عهده‌داری سمت سابق را با اهمیت ارزیابی می‌کنند.

در تحولات اقتصادی، بازار سهام با نگرانی روند افت شدید بهای فلزات را به نظاره نشسته است. به دنبال تلاش خزانه‌داری آمریکا برای افزایش ارزش دلار، بهای مواد اولیه با افت مواجه شده است.

بهای نفت و طلا با افت خیره‌کننده رو به کاهش گذاشته‌اند و به دنبال آن و با تاکید بر تاثیر المپیک چین که موجب تعطیلی بخشی از فعالیت‌های اقتصادی این کشور شده است، بهای فلزات پایه نیز رو به افت شدید گذاشته است. بهای بیلت فولادی در بازار فلزات لندن (LME) در آخرین معاملات در شرق دور به ۷۶۰دلار و در بازار مدیترانه به ۹۶۰دلار در هر تن رسیده است. این افت بها موجب سرازیر شدن فولاد به بازارها خواهد شد. معامله‌گران به دلیل نگرانی از افت بیشتر قیمت‌ها موجودی‌های خود را راهی بازار کرده‌اند که همین امر به افت قیمت‌ها شدت داده است. بهای مس نیز در معاملات بورس‌فلزات لندن در حد ۷هزار و ۶۴۰دلار و در بازار SPOT به ۷هزار و ۲۶۳دلار در هر تن رسیده است. بهای روی و سرب نیز با افت چشمگیر در LME به ترتیب به یک‌هزار و ۶۳۰دلار و یک‌هزار و ۷۷۵دلار در هر تن رسیده است. در خارج از LME این نرخ‌ها در حد یک‌هزار و ۶۱۹دلار و یک‌هزار و ۶۶۸دلار در هر تن بوده است که برای تولیدکنندگان ایرانی فلزات سرب و روی به معنای کاهش شدید سودآوری خواهد بود.

همچنین احتمال افزایش بهای حامل‌های انرژی و واگذاری‌های گسترده سهام فولاد مبارکه به عنوان رد دیون مختلف دولتی، این نماد و فولاد خوزستان را با صف فروش پایدار مواجه کرده و موجب شده است این نمادها مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی شوند. این امر افت سنگین بهای این نماد را با خود به همراه آورده است.

در کنار بازارهای جهانی، بازار سهام نیز با تحولاتی مواجه است. انتشار برخی خبرها در مورد احتمال تغییر نحوه عرضه اولیه سهام با انتشار گزارش شرکت بورس در مورد بورس بمبئی هندوستان افزایش یافته است. نحوه اجرای عرضه اولیه بورس بمبئی به صورت استفاده از دفتر سفارش Book Building است. این روش به ظاهر برای برخی از مشکلات کنونی راه‌‌حل را ارائه می‌کند؛ اما به دلیل حذف مکانیزم کشف قیمت و افزایش احتمال تحمیل قیمت‌های بالای دولتی به معامله‌گران، دشواری‌های جدیدی را به بازار تحمیل خواهد کرد. عرضه‌های اولیه در حال حاضر به ویژه به دلیل عدم تناسب میزان سهام قابل عرضه با درخواست‌های کارگزاران و تقسیم برابر سهام میان کارگزاران، صرف‌نظر از میزان درخواست‌های دریافت شده مشکلاتی را در خود دارد. به نظر می‌رسد بهره‌گیری از تجارب کارشناسان داخلی و یافتن راه‌حل‌های بومی می‌تواند گزینه بهتری نسبت به گرته‌برداری‌های ناگهانی باشد. از سویی در بازار سرمایه همچنان مشکل تاخیر در انتشار گزارش‌های شرکت‌های بورسی و تاخیر در بازگشایی نمادهای متوقف با مشکل مواجه است.

در بازار سهام چه خبر بود؟

بازار چهارشنبه همچنان بر مدار ضعف ادامه یافت. پس از خلاء حدودا ۳۵۰میلیارد تومانی بازار پس از عرضه سهام مخابرات ایران، بازار همچنان در پر کردن این خلاء در طول هفته گذشته ناموفق نشان داد. همین امر به افت بهای عمومی نمادهای بازار منجر شد. از سویی روز چهارشنبه، بازار با شایعاتی در مورد احتمال عرضه یک‌درصد دیگر از سهام مخابرات ایران مواجه شد. براساس برخی از شنیده‌ها، سازمان خصوصی‌سازی در هفته جاری پس از واگذاری سهام ترجیحی کارکنان مخابرات بلوک مابقی سهام را راهی تابلو خواهد کرد. در صورت تحقق این امر بازار مجددا با خلاء نقدینگی مواجه خواهد شد. انتظار می‌رود در صورت رخداد این عرضه، بازار مجددا با دور جدیدی از افت مواجه شود. از سویی افزایش احتمال عرضه سهام شرکت‌های جدید از جمله همه شرکت سیمان آبیک، بانک صادرات و ذوب‌آهن اصفهان نیز بازار را همچنان با تاثیرات عرضه‌های اولیه مواجه خواهد ساخت.

بازار روز چهارشنبه بازار پرحجمی را نیز به لحاظ معاملات عمده شاهد بود.اما مهمترین معامله عرضه سرمایه‌گذاری غدیر بود که بدون حاشیه رقم نخورد. درحالی که بازار در انتظار رقابت بر سر این بلوک مدیریتی بود، اما به دنبال نامه منتشره از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد تردید در مالکیت غدیر بر ۳۴درصد سهام پتروشیمی زاگرس و ۷درصد سهام پتروشیمی مارون و توقف نماد غدیر، معامله به راهی دیگر به جز آنچه بازار می‌اندیشید، کشیده شد.

با تشکیل صف فروش برای نماد غدیر، کارگزار عرضه‌کننده بلوک ۵۱درصدی را در یک ربع زمان تمدید شده بازار بر روی تابلو گذاشت تا در نبود رقابت، کنسرسیوم خریدار، بلوک ۵۱درصدی غدیر را بر مبنای ۳۵درصد نقد و ۶۵درصد اقساط تصاحب کند.

بازار چهارشنبه اما مملو از شایعاتی در مورد تغییر در کنسرسیوم خریدار غدیر بود. کارشناسان بازار با توجه به این شایعات، قطعی شدن این معامله را به انتظار نشسته‌اند و این درحالی است که خریدار با تنها ۱۰ روز زمان برای پرداخت ۳۲۳میلیارد تومان وجه نقدی این معامله مواجه است. امری که تحقق آن دشوار است، به ویژه آنکه شایعاتی منتشره از خروج برخی از اعضای کنسرسیوم خبر می‌دهند. در همین حال گفته می‌شود لزوم وجود سهام دو پتروشیمی مورد اختلاف در توافق‌نامه اولیه انجام معامله گنجانده شده است. در این شرایط هرگونه تغییر در این بخش می‌تواند کل معامله را با مشکل مواجه کند؛ امری که البته منابع وابسته به سهامدار عمده تحقق آن را با توجه به پایان مهلت فرجام‌خواهی از رای دادگاه تجدیدنظر، قابل‌تحقق نمی‌دانند.

معامله عمده غدیر به شرط قطعی شدن می‌تواند بیش از ۳۰۰ریال EPS (عایدی هر سهم) برای بانک صادرات به همراه داشته باشد که راه را برای واگذاری‌ سهام این بانک باز خواهد کرد.

عرضه سهام بانک صادرات البته به دلیل کمی سود این شرکت در گذشته با تردیدهایی مواجه بود.

بازار چهارشنبه البته در کنار معامله غدیر معاملات پرحجم دیگری را نیز شاهد بود. در نماد گل‌گهر، صندوق ذخیره فرهنگیان ۴/۲۶میلیون سهم از ۲/۵۷میلیون سهم خود را به فولاد مبارکه واگذار کرد. با واگذاری این بلوک مالکیت مبارکه در گل گهر به ۲/۴درصد رسید. این واگذاری احتمالا امروز (شنبه) با واگذاری مابقی سهام ادامه می‌یابد. در همین حال گروه فولادی و سنگ‌آهنی با افزایش شایعات در مورد تغییر نرخ فروش کنسانتره سنگ‌آهن مواجه است. در آستانه عرضه لایحه اصلاح قانون معادن به نظر می‌رسد تکلیف بهای سنگ‌آهن نیز در راستای موجه اخیر آزادسازی‌ها روشن شود تا راه برای تعیین واقعی حقوق دولتی نیز فراهم شود. از سویی در حالی که صندوق ذخیره فرهنگیان با فروش سهام دریافتی از دولت جهت تامین مطالبات فرهنگیان بازار را متاثر ساخته است، روز چهارشنبه ۱۹۸میلیون سهم ملی مس به این صندوق واگذار شد.

در گروه فلزی انتشار اطلاعیه واگذاری ۸/۳۰درصد سهام فجر گالوانیزه از اهمیت برخوردار است. خریدار سال گذشته فجر گالوانیزه در حالی این بلوک را راهی تابلو خواهد کرد که از افراد حقیقی و حقوقی به عنوان خریداران احتمالی این بلوک یاد می‌شود.

فجر گالوانیزه به دلیل برخورداری از یک خط ۱۵۰هزار تنی نورد سرد و یک خط تولید ورق گالوانیزه مورد توجه است.

در حال حاضر بازار تولید ورق فولادی در کشورمان میان دو قطب عمده مبارکه و مجموعه تحت مالکیت دانیال زاده (فولاد گیلان و فولاد کاویان) تقسیم شده است که فجر گالوانیزه عملا بزرگ‌ترین مجتمع تولیدی خارج از این تقسیم‌بندی است که احتمال پیوستن آن به یکی از این دو قطب محتمل‌ترین شرایط خواهد بود.

در گروه تصفیه نفت عدم بازگشایی نماد پالایشگاه اصفهان به شایعات در مورد این شرکت منجر شده است.

در مجموع بازار چهارشنبه با توجه به ادامه جو ضعیف بازار و درگیری‌ نمادهای عمده‌ای از جمله مبارکه و فولاد خوزستان در ضوابط رفع گره‌های معاملاتی با افت ۴/۹۹ واحدی شاخص مواجه شد.

شاخص بازده نقدی و قیمت نیز در هفته گذشته ۶۳۸ واحد افت کرد تا بازدهی بازار ۶۷/۱درصد عقب گرد را نسبت به رشد سال‌جاری خود به نظاره بنشیند.