شروین شهریاری
بخش اول
تحلیل بنیادی «شخارک»
پرسش از آقای مالکی: وضعیت سود آوری شرکت پتروشیمی خارک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ: پتروشیمی خارک از جمله کارخانجاتی است که با استفاده از خوراک گازی، سبد متنوعی از محصولات را تولید می‌کند. عمده‌ترین مزیت این شرکت به دریافت خوراک گاز‌ترش ارزان در جزیره خارک مربوط می شود که این شرکت به سبب موقعیت استراتژیک خود از قدرت چانه زنی بالایی در تعیین نرخ آن برخوردار است. البته باید توجه داشت که بر مبنای گزارش‌های شرکت، گاز مصرفی سهم کوچکی از کل درآمد فروش را تشکیل می‌دهد که حتی در صورت افزایش قیمت خوراک، باز هم سود شرکت تاثیر قابل توجهی از این محل نخواهد پذیرفت. بدین‌ترتیب می‌توان گفت که سودآوری شرکت با توجه به ثبات بهای تمام شده و تناژ فروش محصولات، به قیمت‌های فروش وابسته است.
در جدول زیر تناژ و قیمت فروش محصولات «شخارک» در سال ۸۷ را بر مبنای آخرین گزارش ملاحظه می‌کنید:

در تحلیل ارقام این جدول باید به چند نکته توجه داشت:
1 - نرخ تبدیل دلار در محاسبات فوق 930 تومان در نظر گرفته شده است.
۲ - «شخارک» عموما به عنوان تولید‌کننده متانول شناخته می‌شود اما بر مبنای اطلاعات فوق ، متانول حدود ۴۵‌درصد از بودجه فروش ۸۷ را تشکیل می‌دهد و بخش عمده دیگر به گوگرد و میعانات گازی (پروپان،بوتان و پنتان) اختصاص دارد. علت این مساله نیز رشد قیمت سایر محصولات شرکت در سال‌های اخیر است که سهم متانول از کل بودجه فروش را کاهش داده است.
3 - قیمت متانول از ابتدای سال جاری بالاتر از 400 دلار قرار داشته و در حال حاضر نیز با وجود نوسانات بازار‌های جهانی، مقاومت مناسبی از خود نشان داده و در همین محدوده معامله می‌شود. با توجه به شواهد موجود ، پیش‌بینی 370 دلاری برای میانگین فروش این محصول در مدت باقیمانده از سال‌جاری پیش‌بینی محافظه کارانه‌ای تلقی می‌شود. در هر حال، هر 10دلار تغییر قیمت فروش متانول به طور میانگین در سال‌جاری با فرض تحقق تناژ فروش حدود 60 ریال بر درآمد هر سهم موثر خواهد بود. این بدین معنا است که اگر به طور مثال قیمت‌های فروش در محدوده 430دلاری سه ماهه نخست تثبیت شود، خارک توانایی تعدیل حدود 25تومانی پیش‌بینی درآمد خود از محل افزایش قیمت متانول را خواهد داشت.
Shahriary_sh@yahoo.com