گروه بورس - زهرا مجتهد- توقف غیرمنتظره نماد معاملاتی فولاد مبارکه باعث شد تا این سهم در روز کاری گذشته به یک سهم خبرساز تبدیل شود.

در حالی که نماد معاملاتی «فولاد» مدت طولانی شاهد صف فروش در بازار بود، بنابه درخواست اداره نظارت بر ناشران بورسی با توقف نماد روبه‌رو شد.
نماد فولاد مبارکه تا قبل از ورود شرکت مخابرات به بورس بیشترین تاثیر را با نوسان قیمت خود بر شاخص کل می‌گذاشت.
به طوری که هر سه درصد تغییر قیمت این سهم، شاخص کل را با بیش از یکصد واحد نوسان مواجه می‌کرد، اما از هنگامی که مخابرات به بورس راه یافته، این تاثیر بر شاخص از سوی نماد فولاد به 50واحد کاهش یافته است.
دومین شرکت بزرگ بورسی یعنی فولاد مبارکه با سرمایه ۱۵هزار و ۸۰۰میلیارد ریالی، معادل ۹/۸درصد از ارزش روز بازار سهام را در اختیار دارد و به لحاظ ارزش بازار (Market CAP) و بعد از مخابرات دومین شرکت بورس است.
حتی در زمانی که شاخص بازده نقدی و قیمت معادل 36درصد بازدهی از خود نشان داده است، این نماد معادل 11درصد از این بازدهی را رقم زده بود، یعنی تقریبا یک‌سوم بازدهی بورس مرهون «فولاد» بوده است.
با افت قیمت سهام فولاد در بازار سهام که اغلب کارشناسان دلیل آن را افت قیمت‌های جهانی می‌دانند، شاخص کل که تحت تاثیر شدید افت‌های این سهام واقع شده بود نیز، روند نزولی به خود گرفت.
در همین حال سازمان بورس و اوراق بهادار با در نظر گرفتن دو هدف برای خنثی کردن اثر افت نماد «فولاد» بر شاخص، اقدام به عرضه سهام مخابرات کرد. اولین هدف این بود که از محل افزایش قیمت سهام مخابرات،تاثیر منفی فولاد بر شاخص کمرنگ شود و دوم اینکه با ورود مخابرات به بورس، سهم نماد فولاد از شاخص کل کاسته شده و میزان تاثیرات آن بر نوسان‌های شاخص، نسبت کمتری را نمایان سازد.
همچنین توقف نماد فولاد مبارکه منجر شده تا درجه نقدشوندگی این نماد که از نقد شونده‌ترین سهام در بازار بود، کاهش یابد.
تمامی این عوامل به علاوه دلیلی که اداره ناشران در سایت سازمان بورس اعلام کرده است، نماد مزبور را با توقف مواجه کرد. در حالی که در ابتدای روز کاری گذشته، یعنی از ساعت هشت و30دقیقه صبح که زمان آغاز ثبت درخواست‌های خرید و فروش است تا قبل از ساعت 9صبح، نماد فولاد مبارکه بیش از 20میلیون صف سهم در فروش داشت که با شروع معاملات راس ساعت 9 شرکت بورس به درخواست اداره ناشران سازمان بورس، نماد فولاد مبارکه را از انجام معامله متوقف ساخت و به یک‌باره فعالان بازار را با یک اقدام غیرمنتظره مواجه کرد.
البته این تصور در وهله نخست ایجاد شد که اقدام یادشده از سوی سازمان برای جلوگیری از افت شدید شاخص صورت گرفته است، به‌طوری که چنانچه صف فروش ۲۰میلیونی «فولاد» به همان شکل باقی می‌ماند، باعث می‌شد شاخص کل تا ۴۰واحد دیگر کاهش یابد. این حرکت فولاد می‌توانست شاخص را معادل ۷۱واحد منفی تکان دهد که با توجه به توقف این نماد در بازار دیروز از این افت جلوگیری شد.
نفی کنترل شاخص
اما پس از گفت‌و‌گو با معاون سازمان بورس، این موضوع رد شد. به گفته دکتر حسینی متوقف شدن نماد فولاد مبارکه به منظور کسب تاییدیه برای حاصل شدن اطمینان از تاییدیه قبلی اطلاعیه EPS از سوی شرکت فولاد مبارکه است. وی ضمن اشاره به این مطلب که بیش از ۱۳-۱۲میلیون از صف فروش ۲۰میلیونی «فولاد» مربوط به درخواست فروش سهامداران خرد است، افزود: در تاریخ ۱۲ شهریور ماه علاوه بر EPS قبلی شرکت فولاد مبارکه یک تاییدیه دیگر از شرکت گرفتیم که پس از آن اطلاعیه هیچ تغییری در EPS شرکت ایجاد نشد.
وی ادامه داد: اما از آن روز به بعد همچنان این سهم با صف فروش مواجه بود و از آنجا که «فولاد» به عنوان دومین شرکت بورسی برای ما حایز اهمیت است، گمان بردیم که تغییرات اقتصادی در شرکت وجود دارد.
حسینی تصریح کرد: اطلاعات اقتصادی شرکت که می‌تواند شامل فروش و غیره باشد، اگر تغییراتی داشته باشد باید در اختیار بازار قرار داده شود.
اقدام اداره ناشران هم بدین منظور است که سهامداران خرد که بخش اعظم فروشندگان را تشکیل می‌دهند، از روی ناآگاهی اقدام به فروش سهم نکنند.
وی در پاسخ به این پرسش که این سهم روزهایی را هم به سمت صعود قیمت سپری کرده است و چرا آن زمان اقدام به توقف نماد نشده بود، خاطرنشان کرد: این رویه‌ای است که قبلا در بازار وجود داشته است، و هر گاه که نیاز به توقف نماد در بازار لمس می‌شد، این اقدام انجام می‌گرفت و مختص سهام خاصی نیست.
وی افزود: نماد کشتیرانی هم اکنون در حال تجربه افت قیمت است، اما نماد آن آماده انجام معامله و باز است. اگر چنین باشد، باید نماد کشتیرانی هم متوقف شود.
حسینی گفت: بنابراین توقف نمادها از سوی سازمان با توجه به ترکیب سهامداران و موضوع‌هایی حول و حوش خاص آن شرکت‌ها صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به این مطلب که تغییر مستمر و قابل توجه نماد «فولاد» اذهان را به این سمت می‌برد که ممکن است اطلاعاتی در شرکت وجود داشته باشد که برای بازار شفاف نیست، اظهار داشت: با تبادل اطلاعاتی که با شرکت داریم، چنانچه اطلاعات قبلی را هم تایید کند، پس از آن نماد گشایش می‌یابد.
حسینی خاطرنشان کرد: خواسته اداره ناشران به نوعی کسب اطمینان از اطلاعات شرکت است. این اطمینان بدین منظور است که اگر اطلاعات منتشر نشده‌ای در پیرامون شرکت وجود داشته باشد، از طریق این اقدام مشخص شود و اگر دلایلی به غیر از افت قیمت جهانی هست، به بازار منعکس شود.
مدیریت نظارت بر ناشران
نماد معاملاتی شرکت فولاد مبارکه اصفهان بنا به درخواست اداره نظارت بر ناشران بورسی مبنی‌بر بررسی بیشتر اطلاعات شرکت، متوقف شد و مدیریت اداره نظارت بر ناشران بورسی اعلام کرد با توجه به تغییرات قیمت سهام این شرکت طی روزهای اخیر، کاهش جهانی قیمت فولاد، افزایش قیمت سنگ‌آهن داخلی و تاثیر آن بر قیمت سهام این شرکت و همچنین نامشخص بودن نحوه پرداخت کمک به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد و لزوم وجود اطلاعات بیشتر نماد این شرکت متوقف شده است.
امیر حمزه مالمیر گفت: از شرکت خواسته شده تا اطلاعات مربوط به این تحولات و تاثیر آن بر وضعیت سودآوری شرکت را به بورس ارائه کند. وی افزود: پس از روشن شدن این مسائل و انعکاس آنها به بازار، نماد معاملاتی شرکت بازگشایی خواهد شد.
شایان ذکر است که فولاد مبارکه در روز دوشنبه هفته جاری پس از گذشت سه هفته از آخرین عرضه ورق گرم، این کالا را کیلویی ۷۶۰تومان در بورس فلزات به فروش رسانده است. این در حالی است که در آخرین عرضه قیمت ورق گرم فولاد مبارکه حدودهر کیلو معادل ۸۹۰ تا ۹۰۰تومان بود. که این موضوع نیز به کاهش قیمت جهانی بیلت باز می‌گردد.البته یکی دیگر از دلایل مهم شکل‌گیری صف فروش ۲۰میلیونی دیروز (روز شنبه) فولاد همین کاهش قیمت ورق گرم در بورس فلزات بوده است. این شرایط هنگامی که قیمت جهانی فولاد افزایش می‌یافت نیز برای قیمت محصول فولاد و هم برای قیمت سهام آن صادق بود.