همایون دارابی

گروه بورس- بازار دادوستد سهام روز گذشته همچنان بر مدار ضعف حرکت کرد هرچند که افت قیمت‌ها باعث تقویت انگیزه‌های خرید شده است.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در صحنه بازارهای داخلی و خارجی مواد اولیه، روند قیمتی نگرانی‌های کارشناسان بازار را برانگیخته است.

در مهمترین تحول در معاملات روز دوشنبه بورس فلزات که در آن فولاد مبارکه ورق گرم خود را در قیمت ۷هزار و ۶۰۰ریال و به صورت سلف ۲ماهه به فروش رساند، نگرانی‌های شدیدی را در بازار ایجاد کرده است.

همین نگرانی موجب توقف نماد شرکت توسط سازمان بورس برای دریافت اطلاعات جدید شد.

در این میان نمادهای فولاد خوزستان و خراسان همچنان قابل معامله هستند. اگرچه در شرایط کنونی برخی از صاحب‌نظران نزدیک به «مبارکه» دلایل عرضه‌های دوشنبه را ناشی از تلاش برای حفظ بازار فروش محصولات در برابر واردات ارزان می‌دانند؛ اما برخی منابع افت نقدینگی شرکت، متعاقب خریدهای گسترده سهام و کاهش تمایل تجار به پیش خرید محصولات این شرکت را دلیل تن دادن مبارکه به نرخ‌های اندک روز دوشنبه می‌دانند. از سویی به رغم آنکه شرکت‌های کوچک‌تر فولادی که به ویژه تولیدکننده میلگرد هستند بر حفظ نرخ ۱۰هزار و ۳۵۰ریالی تاکید می‌کنند، اما کاهش عوارض واردات محصولات فولادی از خارج کشور سبب خواهد شد فولاد ارزان از بازار آسیای میانه را به بازار داخل کشور بیاورند. با این شرایط نمادهای فولادی دیروز در نبود «مبارکه» با مازاد عرضه مواجه شدند.

در کنار نمادهای فولادی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به افت شاخص بالتیک (شاخص هزینه حمل دریایی) و به رغم تلاش اولیه در خرید صف فروش، مجددا با صف فروش سنگین مواجه شد.

در بخش فلزات رنگین هم بهای مس در کمتر از ۷هزار دلار در نوسان بوده است که همین امر نماد ملی مس و همچنین نماد متوقف معادن و فلزات را به شدت متاثر خواهد کرد.

در گروه حمل‌و‌نقل رقابت بر سر بلوک تایدواتر با وجود تمامی حواشی همچنان ادامه دارد. در گروه تجهیزات با گذشت ۲ماه از انتخاب اعضای حقوقی هیات‌مدیره شرکت تراکتورسازی ایران، این شرکت به دلیل عدم‌معرفی نمایندگان سایپا بدون برگزاری جلسات هیات‌مدیره اداره می‌شود. سایپا به همراه مهر اقتصاد ایرانیان هر یک ۲عضو در هیات‌مدیره این شرکت دارند و عضو پنج هیات‌مدیره شرکت از سوی ائتلاف شرکت‌های حقوقی به رهبری سرمایه‌گذاری ملی (دکتر قالیباف) از گذشته معرفی شده است.

در گروه غذایی اعلام آمار افت ۵۰درصدی سطح زیر کشت نیشکر، نگرانی را برای شرکت‌های قندی ایجاد کرده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص ۷/۳۱واحد افت کرد و به ۱۱هزار و ۸۰۴واحد رسید. حجم معاملات نیز بالغ‌بر ۱/۲۸میلیارد تومان بود و از ۱۴۶نماد مورد معامله ۳۳نماد با رشد قیمت و ۸۰نماد با افت ارزش، دادوستد شدند.