گروه بورس- علیرضا باغانی: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح دلایل خرید ۵۱درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر را تشریح کرد. حسین دقیقی که چهارشنبه گذشته در مراسم ضیافت افطار سرمایه‌گذاری غدیر سخن می‌گفت، افزود: سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح با تحت پوشش قرار دادن بیش از ۵۰۰هزار بازنشسته، دومین صندوق بازنشستگی بزرگ کشور محسوب می‌شود و سالانه رقمی معادل ۳هزار میلیارد تومان باید به عنوان حقوق سالانه بپردازد، از این روز «ساتا» برای توسعه سرمایه‌گذاری‌های خود نیاز به ظرف بزرگی مثل غدیر داشت.

به گفته وی، «ساتا» از دولت بیش از ۳۰هزار میلیارد تومان طلب کار است که این مطالبات به تدریج از دولت دریافت می‌شود، به همین جهت ما برای ساماندهی این دارایی‌ها نیاز به یک شرکت سرمایه‌گذاری داشتیم.

وی گفت: برای خرید سهام غدیر بیش از ۲سال مطالعه و بررسی صورت گرفت، ضمن اینکه بیش از ۹ماه در این رابطه مذاکره شد، بنابراین خرید این سهام به طور ناگهانی صورت نگرفت.

دقیقی با بیان اینکه دارایی‌های «ساتا» می‌تواند در سرمایه‌گذاری غدیر توسط هلدینگ‌های تخصصی به ارزش برسد، گفت: به عنوان مثال ما در حال خرید پادگان جی به وسعت ۷۰هکتار و به ارزش ۳هزار و ۶۰۰میلیارد تومان هستیم که پس از این خرید، این دارایی ارزشمند می‌تواند وارد هلدینگ ساختمانی سرمایه‌گذاری غدیر شده و به ارزش برسد.

وی از مالکیت ۶درصدی اتکا در اراضی کشور خبر داد و گفت: از آن جا که سازمان اتکا با ما است، می‌توانیم با به ارزش رساندن برخی این اراضی توسط هلدینگ غدیر ارزش افزوده اقتصادی بالایی را ایجاد کنیم.

به گفته دقیقی، با توجه به عضویت بازنشستگان متخصص صنایع مختلف در صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح، ما به دنبال آن هستیم که از همه این ظرفیت‌های نیروهای انسانی بازنشسته در صنایع هوایی، دریایی و... استفاده کنیم. درواقع «ساتا» به لحاظ دارابودن نیروی انسانی توانمند و متخصص از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه در همه دنیا صندوق‌های بازنشستگی تعیین‌کننده اقتصاد کشورها هستند، گفت: ۶۶درصد دارایی‌ها در ژاپن مربوط به صندوق‌های بازنشستگی است در حالی که در کشور ما سهم صندوق‌های بازنشستگی در اقتصاد بسیار کمتر از کشورهای دیگر است.

وی استراتژی آینده «ساتا» را بسیار روشن دانست و گفت: ما به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی که دارای بیش از ۵۰۰هزار بازنشسته است، قصد داریم تا با توسعه گستره فعالیت‌های خود، وضعیت معیشت بازنشستگان تحت پوشش خود را نیز بهبود بخشیم. او با اشاره به موفقیت‌های اویاک ترکیه به عنوان یک صندوق بازنشستگی گفت: ما در «ساتا» بنا داریم که به یک چنین نهاد اقتصادی تبدیل شویم. وی در حاشیه برگزاری این مراسم نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران از ابقای مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر خبر داد. وی گفت: تنها تغییری که در هیات‌مدیره غدیر رخ می‌دهد، ورود من در این ترکیب است و ما در غدیر کمترین تغییر مدیریتی را خواهیم داشت.

همچنین در این مراسم دکتر برهانی، مدیرعامل بانک صادرات ایران طی سخنانی درباره دلایل فروش سهام ۵۱درصد غدیر به «ساتا» گفت: فروش بلوک ۵۱درصدی غدیر به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح ۴ دلیل عمده داشت که می‌توان به آنها اشاره کرد. نخست اینکه براساس تکلیف قانون و بسته سیاستی- نظارتی، بانک‌ها نمی‌توانند سرمایه‌گذاری‌های خود را توسعه دهند، بنابراین ما چاره‌ای جز واگذاری این شرکت نداشتیم، دلیل دوم هم آن بود که اصل ۴۴ و فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر خصوصی‌سازی با همین واگذاری‌ها باید تحقق پیدا کند.

وی ایجاد منابع مالی جدید برای بانک‌ را به عنوان دلیل سوم فروش سهام عمده غدیر یاد کرد و گفت: چهارمین دلیل ما برای واگذاری غدیر این بود که غدیر به بلوغ رسیده بود و باید روند تکاملی خود را طی می‌کرد و اکنون بهترین موقع برای واگذاری غدیر بود. وی گفت: «ساتا» برای خرید سهام غدیر بیش از ۹ ماه با ما مذاکره می‌کرد. دکتر برهانی با ذکر این نکته که بانک صادرات ایران، سهام ۲۶درصدی باقی مانده خود در سرمایه‌گذاری غدیر را هرگز واگذار نمی‌کند، افزود: مدیریت بانک در غدیر پایان نیافته و ما در هیات‌مدیره این شرکت سرمایه‌گذاری دوکرسی داریم، بنابراین فروش ۵۱درصد سهام غدیر به آن معنی نیست که غدیر حمایت بانک را به دنبال خود ندارد.