گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته تحت تاثیر روند کاهشی بازارهای جهانی به ویژه افت شدید بهای محصولات خام شاهد جو رکودی بود.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در سطح اقتصاد کشور، بحث سخنان عصر سه‌شنبه رییس‌جمهوری و بحث پرداخت یارانه نقدی خانوارها در صدر مباحث اقتصادی کشور قرار دارد. در این بخش بحث تاثیرات حذف یارانه‌های حامل‌های انرژی به ویژه در صنایع انرژی‌بر مورد توجه بازار است.

سخنان مدیران عامل شرکت‌های فولاد مبارکه و آلومینیوم ایران در مورد هزینه برق و بهای تمام شده شرکت‌های یاد شده، نشان دهنده شرایط سخت این واحدها است. در همین حال در بازارهای جهانی افت خیره‌کننده‌ای را به نمایش گذاشته است. بهای مس در نرخ ۴هزار و ۸۰۰دلار در هر تن و بهای بیلت فولادی در زیر مرز ۴۰۰دلار موجب نگرانی کارشناسان در مورد شرایط اقتصادی شرکت‌های وابسته به ویژه فولاد مبارکه و ملی مس شده است. بهای تمام شده شرکت‌های یاد شده عملا موجب خواهد شد که این شرکت‌ها با افت شدیدی در درآمد سود مواجه شوند.

در همین حال بهای نفت نیز با افت شدید مواجه شده است. در فضای کنونی به نظر می‌رسد بازار برای روزهای آینده در این شرایط باقی بماند تا با تعیین تکلیف بازارهای جهانی شاهد مشخص شدن تبعات نرخ‌های جدید در اقتصاد شرکت‌ها باشیم. در بازار سهام همچنین انباشت پتانسیل منفی ناشی از قرار گرفتن نمادهای عمده در تله حجم مبنا و عدم اصلاح قیمتی این نمادها قابل توجه است.

توقف نمادهای فولادی سنگ‌آهنی و همچنین وضعیت نمادهای ملی مس، پالایشگاه اصفهان و کشتیرانی سبب بی‌انگیزگی معامله‌گران شده است. در این شرایط هر چند نماد مخابرات ایران تاکنون ۲۲درصد نسبت به نقاط اوج خود افت کرده است، اما به نظر می‌رسد صف قابل ملاحظه بیش از ۱۰۰میلیون سهمی این نماد حکایت از پتانسیل اصلاح قیمت دارد. در این میان مقایسه این میزان افت با افت شرکت‌های دیگر بورسی تصویری از آینده شاخص را به نمایش می‌گذارد. در این میان سخنان مدیرعامل مخابرات نیز نتوانست بی‌انگیزگی معامله‌گران را برطرف کند.

در‌حال‌حاضر فضای منفی بازار سبب شده است تا این‌گونه مصاحبه‌ها نتوانند تغییری در شرایط بازار ایجاد کنند. در‌حال‌حاضر جو منفی بازار موجب شده است تا خبرهای مثبت نیز نتوانند تغییری در شرایط نمادها ایجاد کنند.

در بازار دیروز، معامله‌گران در کنار تشکیل صف‌های فروش در نمادهای عمده شامل مخابرات، پالایشگاه اصفهان، ملی مس و کشتیرانی در نمادهای کوچک نیز با ریزش صف‌های خرید مواجه شدند. در گروه برقی صف‌های خرید کنتورسازی ایران و کابل‌های شهید قندی و همچنین مس باهنر در گروه فلزی با عرضه‌‌های سنگین مواجه شدند.

نگرانی معامله‌گران از موجودی مواد اولیه گران این شرکت‌ها سبب شده است به‌رغم افت بهای مس به‌عنوان ماده اولیه این شرکت‌ها، معامله‌گران احتیاط را در دستور کار خود قرار دهند. در گروه معدنی نماد باما بازگشایی شد که تحت تاثیر افت بهای جهانی فلز سرب و روی با افت سنگین مواجه شد. درگروه تجهیزات صف خرید ماشین‌سازی اراک در هم شکست تا حتی شرکت‌های کوچک نیز از جو بد بازار به دور نمانند.

در مجموع بازار دیروز بازاری همچنان ضعیف بود که در آن ۲/۱۷میلیارد تومان سهم دادوستد شد. از ۱۵۴نماد مورد معامله نیز ۲۵نماد با رشد قیمت و ۹۸نماد با افت ارزش دادوستد شده‌اند. شاخص نیز ۱۰۲واحد افت کرد و به ۱۱هزارو ۲۴۹واحد رسید.