همچنان سهم عرضه می‌کنیم!
گروه بورس- در حالی که دو روز پیش خبر توقف عرضه‌های دولتی در پی نشست مسوولان بورس با رییس‌جمهور منتشر شد، رییس سازمان خصوصی‌سازی همچنان از تداوم عرضه‌ها سخن می‌گوید.

غلامرضا حیدری کردزنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: ما تمام عرضه‌ها را طبق برنامه انجام می‌دهیم و تاکنون هم چیزی از طرف دولت به ما ابلاغ نشده که بخواهیم عرضه‌ها را متوقف کنیم. وی در پاسخ به این سوال که این گفته‌های شما با توافقی که از جلسه بورسی‌ها با رییس‌جمهور انجام شده، تناقض دارد ، گفت: من در جلسه نبودم و در جریان هم نیستم. تاکنون هم چیزی به ما ابلاغ نشده و ما عرضه را با توان و انرژی و به شدت انجام می‌دهیم.
مدیرعامل سازمان خصوصی‌‌سازی در گفت‌و‌گو با مهر با اعلام اینکه برنامه واگذاری سهام شرکت‌‌‌های دولتی طبق برنامه زمانبندی قبلی ادامه می‌‌‌یابد، در عین حال تاکید کرد: وضعیت و کشش بازار و تقاضا بر عرضه سهام شرکت‌‌‌های دولتی تاثیر‌گذار خواهد بود.
کردزنگنه درباره روند واگذاری سهام شرکت‌‌‌های دولتی با تاکید بر اینکه عرضه سهام شرکت‌‌‌های دولتی کند نشده است، افزود: در آذر ماه سال جاری حدود ۱۵ شرکت دولتی در بورس عرضه شد و این عرضه ها به طور مرتب ادامه دارد. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در چند روز آینده نیز آگهی ‌‌‌های جدیدی برای عرضه سهام خواهیم داشت، تصریح کرد: البته وضعیت و کشش بازار و تقاضا بر عرضه سهام شرکت‌‌‌های دولتی تاثیر گذار است.
«بورس» حباب ندارد!
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به وضعیت فعلی بورس چگونه واگذاری سهام شرکت‌‌‌های دولتی تداوم خواهد داشت؟ گفت: بورس ما هیچ مشکلی ندارد، بلکه بیشتر یک جو روانی بر بورس کشور حاکم شده است و شرایطی که بورس سایر کشورها دچار آن شده اند بر بورس کشور ما حاکم نیست.
کردزنگنه ادامه داد: بورس ما دچار وضعیت و قیمت‌‌‌های حبابی نیست و روند بسیار منطقی است، به ویژه شرکت‌‌‌هایی که بر اساس اصل 44 وارد بورس شدند، شرکت‌‌‌های بزرگ تولیدی بودند و همچون برخی از بورس‌‌‌های دنیا کاغذ پاره ‌‌‌های بی ارزش دست مردم داده نشده است، آن هم به شکل حبابی. وی با ذکر نام برخی از شرکت‌‌‌هایی که سهام آنها در بورس عرضه شده همچون سهام شرکت ملی مس، مپنا، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و کشتیرانی، گفت: این شرکت‌‌‌ها همگی شرکت‌‌‌هایی هستند که هم اکنون از سود دهی بسیار بالایی برخوردارند، به نحوی که سوددهی مخابرات در مدت 6 ماه بیش از رقم بودجه اش بوده است. این امر نشان می‌‌‌دهد که بحران مشکلی را برای ما ایجاد نکرده و تنها یک جو روانی بی‌مورد ایجاد شده است.
ما ۴ شرکت را واگذار می‌کنیم
مدیرعامل سازمان خصوصی‌‌سازی در مورد عرضه سهام شرکت‌‌‌ها در بورس نیز گفت: هفته گذشته از 6 شرکتی که عرضه شد، 4 شرکت به فروش رفت و برای هفته جاری نیز واگذاری 4 شرکت که قبلا به تصویب رسیده است، انجام خواهد شد. وی بیان کرد: به دنبال این هستیم که در نیمه اول دی ماه جاری سهام دو نیروگاه را از طریق مزایده به فروش برسانیم.
«ملت» را این ماه بورسی می‌کنیم!
کردزنگنه گفت: در دی ماه جاری 5 درصد سهام بانک ملت را برای کشف قیمت به عنوان سهام اولین بانکی که عرضه خواهد شد، وارد بورس می‌‌‌کنیم. البته این امر بستگی به وضعیت بورس نیز دارد.
وی گفت: ما به دنبال عرضه یک بلوک عمده شرکت مخابرات هستیم و برای این کار بازاریابی و رایزنی می‌‌‌کنیم، چون دیگر سیاست سازمان خصوصی‌‌سازی این است که ابتدا کار بازاریابی شرکت‌‌‌ها را انجام دهد و سپس سهام آنها را عرضه کند، چون این کار مناسب تر است.
وی خاطرنشان کرد: سازمان خصوصی‌‌سازی واگذاری‌ها را بر اساس همان سیکلی که است، ادامه می‌‌‌دهد تا ببینیم که چه
خواهد شد.
توقف عرضه‌ها صحت ندارد!
اسماعیل غلامی، معاون آماده‌‏سازی سهام سازمان خصوصی‌‏سازی در گفت‌‏وگو با ایلنا انتشار اخباری مبنی بر دستور رییس‌‌جمهور برای توقف واگذاری سهام دولتی در بورس تا پایان سال جاری را تکذیب کرد و افزود: در حال حاضر سازمان خصوصی‌‏سازی به عرضه سهام شرکت‌‌‌های مختلف پرداخته و در نظر دارد تا پایان سال برای رونق بازار سرمایه، سهام شرکت‌‌‌ها را با قیمت مناسب به بازار عرضه کند.
معاون آماده‌‏سازی سهام سازمان خصوصی‌‏سازی در ادامه به واگذاری سهام بانک‌‏ها و بیمه‌‏ها اشاره کرد و افزود: مقرر شده است برای جذب نقدینگی بیشتر در بازار سرمایه، سهام بانک‌‏های صادرات، پست‌‏بانک، تجارت و بیمه‌‏های دانا، آسیا و البرز تا پایان سال در بورس عرضه شود، چرا که این سهام از جذابیت بالایی برخوردارند و عرضه آنها سرمایه‌‏های زیادی را به بازار سرمایه می‌‏کشاند.
وی اعلام کرد: برنامه‌‏ریزی برای تعیین زمان دقیق واگذاری سهام بانک‌‏های دولتی در حال انجام است و سهام بانک ملت طی روزهای آینده عرضه خواهد شد.
اول ابلاغ، بعد اجرا
در همین رابطه سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به برگزاری جلسه مشترک با رییس‌جمهور در خصوص بررسی وضعیت بورس خاطرنشان کرد: در این جلسه شرایط کنونی بازار سرمایه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج قابل قبولی به دست آمد.
تصویب لایحه دو فوریتی مالیاتی
صالح‌آبادی در گفت‌وگو با فارس درباره آخرین وضعیت لایحه دو فوریتی مالیاتی که تصویب و ابلاغ آن راهگشای ابزارهای جدید مالی خواهد بود، اظهار کرد: این لایحه روز شنبه ۳۰ آذر در کمیسیون اقتصادی دولت با قید دو فوریت تصویب شد تا در دستور جلسه هیات دولت قرار گیرد.
وی ادامه داد: با این اوصاف به نظر می‌رسد این لایحه مهم تا پایان دی ماه در هیات دولت به تصویب برسد و به مجلس ارائه شود.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: اگر دولت دو فوریتی بودن این لایحه را تصویب کند و نمایندگان مجلس هم به این دو فوریت رای دهند ظرف ۴۸ ساعت این لایحه تصویب و به دولت ابلاغ می‌شود.
به گفته صالح‌آبادی در صورتی که دو فوریتی بودن لایحه تبدیل به یک فوریت یا حذف شود به زمان بیشتری برای تصویب شدن آن نیاز خواهد بود.
توضیح به نمایندگان مجلس
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه این لایحه در توسعه بازار سرمایه و راه‌اندازی حداقل 14 صندوق سرمایه‌گذاری نقش مهمی دارد، خاطرنشان کرد: به منظور تسریع امور مربوط به لایحه دو فوریتی مالیاتی به همراه وزیر اقتصاد به مجلس خواهم رفت تا به نمایندگان از چند و چون و جایگاه این لایحه در بازار سرمایه توضیح دهم.
یک پیشنهاد برای حل مالیات در فرا بورس
صالح‌آبادی در برابر این مطلب که پذیرش شرکت‌ها در بازار فرا بورس و عملیاتی شدن شرکت فرابورس در گرو تصویب لایحه مالیاتی است، اظهار داشت: اگر این لایحه تصویب و به قانون تبدیل شود موضوع مالیات در بازار فرابورس مشخص خواهد شد، اما در صورت طولانی شدن نتیجه لایحه مالیاتی، یک راه حل و پیشنهاد در پیش گرفته خواهد شد.
وی در توضیح این راه‌حل گفت: بر اساس بررسی‌ها و پیشنهادات ارائه شده در صورت طولانی شدن لایحه مالیاتی، معاملات بازار فرابورس توسط شرکت بورس تائید خواهد شد تا ضمن رفع موانع مالیاتی، ۴درصد مالیات هم پرداخت نشود، چرا که برخلاف شرکت‌های حاضر در بورس، سهام شرکت‌های فرابورس از قیمت بالایی برخوردار نخواهند بود و ۴ درصد مالیات نیز برای این گروه سنگین است.
صالح‌آبادی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان امور مالیاتی با این پیشنهاد موافقت کرده یا خیر اظهار داشت: با توجه به اینکه مجوز راه‌اندازی بازار فرابورس توسط وزیر اقتصاد (به عنوان رییس شورای عالی بورس) امضا شده امید است همکاری‌های دیگر ارگان‌ها نیز در راه‌اندازی بازار فرا بورس وجود داشته باشد.
مساعدت سازمان در راه‌اندازی فرابورس
صالح‌آبادی به بررسی‌های مسوولان شرکت فرابورس در خصوص چهار دستورالعمل پذیرش، معاملات، عملیات تسویه و پایاپای و نرم‌افزار معاملاتی اشاره کرد و گفت: در صورت تهیه و ارائه پیشنهادات مربوط به این دستورالعمل‌ها و دیگر موارد، سازمان بورس ظرف مدت کوتاهی بررسی‌های لازم را انجام و مصوبات را اعلام خواهد کرد تا این بازار نیز رسما افتتاح شود.