ابهام در قیمت‌گذاری خوراک «پتروشیمی اصفهان»

گروه بورس - علیرضا باغانی: مدیرعامل پتروشیمی اصفهان از بازگشایی احتمالی نماد این شرکت تا پایان سال جاری خبر داد.

علی مستاجران که با خبرنگار دنیای اقتصاد سخن می‌گفت، در پاسخ به این پرسش که نماد شرکت از اردبیهشت‌ماه سال جاری متوقف شده و تاکنون نه تنها نماد بازگشایی نشده، بلکه هیچ گزارشی هم از شرکت ارائه نشده و دلیل این موضوع چیست؟ گفت: نماد شرکت در اردیبهشت‌ماه امسال به دلیل برگزاری مجمع عادی سالانه و مجمع فوق‌العاده به منظور افزایش سرمایه متوقف شد، اما بعد از برگزاری مجامع مزبور، موضوع کاهش تخفیف خوراک پیش آمد که مشخص نبودن قیمت خوراک و اهمیت آن در روند فعالیت شرکت موجب شد تا نتوان بررسی دقیقی از سود شرکت داشت و متعاقب آن هم نماد متوقف باقی ماند.

وی در برابر این سوال که چرا شرکت در این مدت نزدیک به ۹ ماه گزارشی از عملکرد خود ارائه نکرده است؟ پاسخ داد: خوراک، بیش از ۸۰درصد از قیمت تمام‌شده شرکت را شامل می‌شود، بنابراین تا زمانی که قیمت آن مشخص نشود، نمی‌توان صورت‌های مالی دقیقی ارائه کرد، بر این اساس ما نمی‌توانستیم گزارشی ارائه کنیم تا مورد بهره‌برداری سهامداران قرار گیرد.

مدیرعامل «شصفها» درباره آخرین تحولات رخ‌داده در مورد قیمت خوراک گفت: پیش از این قرار بود تخفیف ۳۰درصدی قیمت خوراک به ۵درصد تقلیل یافته و ما محصول داخلی را نیز به قیمت جهانی عرضه کنیم، اما با پیگیری‌های صورت‌گرفته موضوع تخفیف در حال تغییر است و نتایج خوبی از مذاکرات حاصل خواهد شد. به گفته وی، موضوع خوراک احتمالا تا پایان سال حل می‌شود و به دنبال آن مشکلی برای بازگشایی نماد در بورس وجود ندارد.

مستاجران با بیان اینکه بحران اقتصاد جهانی و کاهش نرخ محصولات پتروشیمی در وضعیت این شرکت بورسی تاثیرگذار بوده است، گفت: در هر حال بخشی از فروش ما از طریق بازارهای جهانی صورت می‌گیرد و این بحران کنونی نیز در فروش ما اثرگذار بوده، اما در مجموع وضعیت تولید و فروش شرکت مناسب است و تنها موضوع موجود که موجب متوقف ماندن نماد در بورس شد، قیمت خوراک است که با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته، به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک نتایج خوبی حاصل شود.

وی تاکیدکرد: از آن جا که پتروشیمی اصفهان یک شرکت بورسی است، هرگونه گزارش بدون در نظر گرفتن تحولات قیمت خوراک می‌توانست در سرنوشت سرمایه‌های سهامداران تاثیرگذار باشد، بنابراین در این شرایط چاره‌ای جز عدم ارائه گزارش وجود نداشت.

او درباره سرنوشت مالیات ۲/۵میلیارد تومانی سال ۸۴ این شرکت گفت: در این زمینه اشتباهاتی صورت گرفته بود که حل شده و شرکت پتروشیمی اصفهان در این رابطه از معافیت مالیاتی برخوردار بوده است و مالیاتی هم بابت موضوع سال ۸۴ نباید بپردازد. مدیرعامل شرکت پتروشیمی اصفهان تاکید کرد: تولید و فروش شرکت به لحاظ مقداری مطابق با پیش‌بینی انجام شده در بودجه است و در رابطه با روند فعالیت تولیدی، شرکت با مشکلی مواجه نیست.

۳درصد تخفیف به جای ۳۰درصد!

اما این گفته‌ها در حالی است که مدیرعامل پالایشگاه اصفهان که تامین‌کننده اصلی خوراک پتروشیمی اصفهان است، نظر دیگری را مطرح می‌کند.

«منوچهر آقانژاد» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، احیای مجدد تخفیف ۳۰درصدی را رد کرد و گفت‌: تاکنون بحثی مبنی بر حذف تخفیف ۳۰درصدی مطرح نشده و تصمیم‌گیری نهایی برای این امر در حوزه اختیارات شرکت ملی پالایش و پخش است.

وی بر برقرار بودن تخفیف ۵درصدی تاکید کرد و گفت: پیشنهادی در حال تدوین است که بر مبنای آن فرمول ارائه تخفیف‌ها تغییر می‌کند و احتمال دارد ۳درصد تخفیف اضافی شامل حال این شرکت‌ها شود تا در نهایت میزان تخفیف‌ها به ۸درصد برسد.

وی تصریح کرد: پالایشگاه اصفهان نمی‌تواند تخفیفی بیشتر از آنچه مصوب شده به پتروشیمی‌ها ارائه کند چراکه بهای تمام شده و هزینه‌های ما تعریف شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به پیگیری‌هایی که شخص وزیر نفت در این مورد انجام داده، انتظار می‌رود. تا پایان سال این سه‌درصد عملی شود.

گفتنی است، نماد پتروشیمی اصفهان از بیست‌و‌چهارم اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون متوقف شده است. این شرکت از بیست‌و‌سوم اسفند ماه ۸۶ که اولین پیش‌بینی سود سال ۸۷ را اعلام کرد تاکنون هیچ گزارشی از عملکرد ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۹ ماهه خود ارائه نکرده است.

این شرکت تولید‌کننده پارازایلین، ارتوزایلین، تولوئن و بنزن است که قیمت جهانی این محصولات طی ماه‌های گذشته با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

این شرکت تا پایان سال ۸۶ خوراک موردنیاز را با ۳۰درصد تخفیف عمدتا از پالایشگاه‌ اصفهان دریافت می‌کرد، اما برای سال ۸۷ دولت مقرر شد تخفیف خوراک (نفتا) از ۳۰درصد به ۵درصد تقلیل یابد و این شرکت تخفیف ۱۰درصدی فروش داخلی محصولات خود را نیز حذف کند که این موضوع تاکنون با مقاومت شرکت مواجه شده است، چراکه تاثیر هزینه‌ای این مجموعه تغییرات، بسیار بالاتر از اثر درآمدی آن برای پتروشیمی اصفهان خواهد بود.