شروین شهریاری

پرسش از خانم ذاکریان از طریق پست الکترونیک: وضعیت سهام بانک پارسیان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ پاسخ: آخرین تحولات در مورد بانک پارسیان به برگزاری مجمع عمومی ‌فوق‌العاده شرکت بازمی‌گردد که در ادامه چند نکته از موارد مطروحه در مجمع و نیز نتایج پرسش و پاسخ نگارنده با برخی از مدیران شرکت نقل به مضمون می‌گردد:

۱ - شرکت‌های حقوقی و سرمایه‌گذاری در حال حاضر مالکیت حداقل ۸۰درصد از سهام بانک پارسیان را در اختیار دارند. در این میان، گروه صنعتی ایران خودرو با حدود ۳۴درصد، گروه سرمایه گذاری تدبیر با حدود ۱۷درصد و صندوق بازنشستگی صنعت نفت با حدود ۱۴درصد عمده‌ترین مالکان حقوقی به شمار می‌روند. البته درصدهای مذکور به صورت مجموع مالکیت مستقیم و غیرمستقیم ارائه شده است.

۲ - بانک پارسیان تا پایان آذرماه حدود ۱۶۸۰۰میلیارد تومان حجم سپرده داشته که معادل پوشش کل پیش‌بینی سالانه در مدت ۹ ماه است. با توجه به توقف تقریبی رشد نقدینگی در کشور در سال جاری، افزایش حجم سپرده‌های پارسیان نسبت به ابتدای سال (۱۲۸۰۰میلیارد تومان) از رشد معقولی برخوردار بوده است. همچنین «وپارس» با استفاده از این منابع حدود ۱۱۵۰۰میلیارد تومان اعطای تسهیلات نموده است.

۳ - در خصوص بحث ذخایر عمومی ‌مطالبات مشکوک‌الوصول و نیز ذخایر خاص؛ مطرح گردید که شرکت در حال حاضر از کفایت ذخایر در حساب‌ها برخوردار است. البته در سال گذشته حدود ۱۰۰میلیارد تومان مازاد ذخیره در حساب‌ها منظور شده بود که با توجه به شرایط سال جاری تصمیمی‌مبنی بر بازگشت این ذخیره‌ها به صورت سود و زیان دوره وجود ندارد.

۴ - جذب منابع با استفاده از روش گواهی سپرده ۱۹درصدی که اخیرا انجام شده با توجه به نرخ سپرده قانونی ۱۷درصدی، هزینه تمام شده پول برای بانک‌ها را افزایش می‌دهد. به‌رغم این مساله، بانک پارسیان به علت شرایط رقابتی موجود در زمینه جذب منابع تصمیم به استفاده از این روش گرفته است. البته مطالعات مربوط به صرفه اقتصادی این روش و میزان حاشیه سود بانک از محل اعطای تسهیلات با این منابع قبلا به طور دقیق انجام شده است.

۵ - به طور کلی بروز رکود اقتصادی از چند جهت بر فعالیت صنعت بانکداری موثر است؛ نخست این که فضای رکودی، خطر عدم بازپرداخت تعهدات توسط تسهیلات گیرندگان و متعاقب آن نکول وام‌ها را افزایش می‌دهد. البته بانک پارسیان برای مقابله با عواقب احتمالی این مساله اخیرا شرایط اعطای تسهیلات را سختگیرانه‌تر کرده است. از سوی دیگر کاهش قیمت نفت و سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی باعث شده تا در حال حاضر نرخ رشد نقدینگی در کشور به حدود صفر‌درصد میل کند. تداوم این روند در میان مدت به معنای محدود شدن فعالیت بانک‌ها در حیطه منابع کنونی خواهد بود که این مساله می‌تواند بر روند رشد سودآوری آتی بانک‌ها موثر باشد.

۶ - در خصوص اعطای تسهیلات به ذی‌نفعان واحد با حجمی‌بیش از ۲۰درصد سرمایه پایه بانک؛ مطرح گردید که هرچند این مساله نقض مفاد بند ۲/۲ آیین‌نامه اعطای تسهیلات و تعهدات کلان است، اما اقدامات مقتضی توسط پارسیان جهت کاهش تعهدات مربوطه در حال پیگیری است. مضافا بر این ارزش وثایق اخذ شده در برابر تسهیلات اعطایی به اندازه‌ای است که خطری از بابت عدم انجام احتمالی تعهدات توسط مشتریان متوجه بانک نخواهد بود.

۷ - نسبت کفایت سرمایه بانک پارسیان در حال حاضر بین ۸ تا ۵/۸درصد تخمین زده می‌شود که الزامات آیین نامه کفایت سرمایه منتشره توسط بانک مرکزی را تامین می‌کند. البته تفسیر محدوده مذکور برای نسبت کفایت سرمایه بیان می‌کند که «وپارس» در حال حاضر برای گسترش توان اعطای تسهیلات نیازمند اتخاذ راهکارهایی نظیر افزایش سرمایه، نگهداری سود در شرکت (به منظور افزایش سرمایه پایه بانک)، تغییر ترکیب تسهیلات اعطایی و ... است.

۸ - بانک پارسیان در مجمع اخیر علاوه بر تغییر آدرس شرکت، ترکیب هیات مدیره خود را نیز مشخص نمود که در نهایت اعضای هیات مدیره منطبق با پیشنهاد سهامداران عمده انتخاب و منصوب شدند.

Shahriary_sh@yahoo.com