سنا- همایش کارشناسان و مدیران اداره کل ثبت شرکت‌های تهران و سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، در این همایش دو روزه که در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته برگزار شد، راهکارهایی که در دو سال گذشته به‌منظور نظارت بر بازار اولیه اوراق بهادار و نحوه ثبت، تاسیس و فعالیت نهادهای مالی به کار گرفته شده بود، مورد ارزیابی قرار گرفت و راهکارهای اجرایی موثر قانون بازار اوراق بهادار ج.ا.ا مصوب سال ۱۳۸۴ به ویژه در تعامل با مراجع ثبتی مورد بحث و بررسی واقع شد.

این همایش با حضور دو تن از معاونان سازمان، حسین فهیمی و محسنی دمنه و تعدادی از مدیران و کارشناسان مرتبط در سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین جلیلی، مدیرکل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران و تعدادی از مدیران و کارشناسان آن مرجع ثبتی برگزار شد. در روز نخست همایش که به بررسی نحوه نظارت بر ثبت، تاسیس و فعالیت نهادهای مالی اختصاص داده شده بود، اجرای موثر مواد ۲۸ و ۲۹ قانون بازار اوراق بهادار ج.ا.ا مورد بررسی قرار گرفت و هر یک از سخنرانان و دیگر حاضران راهکارهای نظارت بر نحوه فعالیت نهادهای مالی مانند شرکت‌های کارگزاری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های تامین سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، صندوق‌های بازنشستگی و دیگر نهادهای مالی را تشریح کردند.

در روز دوم موضوع نظارت بر بازار اولیه اوراق بهادار و همچنین عرضه عمومی اوراق بهادار در بازار اولیه و ثانویه و نحوه حفاظت از حقوق و منافع عموم و به ویژه منافع سرمایه‌گذاران در عرضه عمومی مورد بحث و بررسی و تجزیه و تحلیل سخنرانان و حاضران قرار گرفت.

در این همایش علاوه بر هماهنگی اقدامات هر دو دستگاه مربوطه درخصوص اجرای قانون بازار اوراق بهادار و بخشی از قانون تجارت و مقررات ثبتی، مقرر شد نتایج حاصل از بررسی‌ها و نظرات مطرح شده در جلسات این همایش تدوین و در تدوین راهکارها، دستورالعمل‌ها و دیگر ضوابط مربوط به عرضه عمومی اوراق بهادار و نیز تاسیس و فعالیت نهادهای مالی مورد استفاده قرار گیرد.