گروه بورس -همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته به دلیل نزدیکی ایام سوگواری دهه محرم و تعطیلات

پرتعداد پایان هفته کاری، شاهد معاملاتی کم حجم بود. در بازار دیروز معامله گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در تحولات کلان اقتصادی، بحث در مورد طرح تحول اقتصادی و اعداد و ارقام مندرج در آن نظر، کارشناسان را به سوی خود جلب کرده است. از سویی اظهار نظر‌‌‌های صورت گرفته توسط برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌‌‌‌در مورد زمان مورد نیاز برای بررسی طرح تحول نیز جالب توجه است. طرح مدت زمانی در حدود ۲تا ۳ماه برای بررسی این موضوع بلاتکلیفی کارشناسان را تداوم خواهد بخشید.

در این میان نگرانی عمده مساله تغییرات نرخ حامل‌‌‌های انرژی و نحوه جبران تاثیرات آن است که در آخرین اظهارنظرها دبیر کارگروه طرح تحول اقتصادی از واگذاری سهام به جای جبران نقدی تاثیرات افزایش قیمت حامل‌‌‌های انرژی خبر داده است که این امر می‌‌‌‌تواند ضربه‌‌ای برای بازار سهام باشد. واگذاری‌‌‌های اجباری سهام به بستانکاران از دولت در خلال دو سال اخیر تاثیرات نامناسبی را برای بورس به ارمغان آورده است که وضعیت فولاد مبارکه در نیمه نخست امسال نمونه‌‌ای از این تاثیرات بوده است. در همین حال افت بهای نفت و موسم تدوین بودجه، سبب شده است تا مباحث مربوط به کسری بودجه و نحوه تامین آن در کنار بحث تحول اقتصادی، شرایط را به زیان مصرف‌کنندگان انرژی رقم بزند.

در بازار دیروز معامله گران تحت تاثیر جو ضعیف ناشی از نزدیکی تعطیلات پر شمار پایان هفته و عدم حضور معامله‌گران، شاهد آغاز بازاری ضعیف و کم حجم بودند که در میانه بازار با عرضه‌‌‌‌‌‌های نسبتا پر شمار در نماد‌‌‌های پالایشگاه اصفهان و فولاد مبارکه و در ساعت پایانی معاملات، نماد بانک پارسیان موجب شد تا اندکی بر حجم بازار افزوده شود. در معاملات دیروز رقابت چهار روزه بر سر بلوک سرمایه گذاری نیرو به نفع سهامداران خرد و دارای مدیریت این شرکت تمام شد.

رقابت سنگین بر سر این بلوک در شرایطی رقم خورد که تملک این بلوک می‌‌‌‌توانست به مجموعه سرمایه‌گذاری بانک ملی در مجمع انتخاب مدیران سرمایه گذاری نیرو در پایان ماه جاری دست بالاتری را ببخشد. این بلوک در نرخ یک هزار و ۱۸۰ریال رقم خورد. در بازار دیروز معامله گران در گروه بانکی شاهد بازگشایی نماد بانک پارسیان بودند که با پایان یافتن مسایل مربوط به انتخاب هیات مدیره، این نماد با افت بازگشایی شد.

در گروه وابسته یعنی لیزینگ نیز نماد لیزینگ ایران با توجه به خبر‌‌‌های مناسب منتشره در مجمع با ارزیابی معامله گران از شرایط سهم مواجه شد. در بازار دیروز مجموعا ۲/۳میلیارد تومان سهام داد و ستد شد که یک میلیارد تومان آن مربوط به معامله سرمایه گذاری نیرو بود. شاخص نیز با توجه به حضور ۴نماد چادرملو، گل‌گهر، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و امید در ضوابط رفع گره‌‌‌‌‌‌ معاملاتی ۴/۲۲واحد افت کرد.