موج - پرویز شیری‌زاده سرپرست مدیریت پیگیری امور تخلفات، در خصوص رسیدگی به تخلفات کارگزاران بورس اوراق بهادار و کالا، به ماده ۳۵ قانون جدید بازار سرمایه اشاره کرد.

وی اظهار داشت: بر اساس تصریحی که در ماده ۳۵ قانون بازار سرمایه وجود دارد، رسیدگی به تخلفات کارگزاران معامله‌گر، بازارگردانان، ناشران و کلیه اعضایی که در آینده به عنوان عضو شرکت بورس شناخته می‏شوند، بر عهده هیات مدیره بورس اوراق بهادار و کالایی است.

وی با بیان بدوی بودن شان این هیات مدیره در رسیدگی به تخلفات، بر امکان تجدید نظر در این آرا تاکید کرد. وی گفت: هیات مدیره سازمان می‏تواند با رسیدگی به موارد تجدید نظرخواهی بدوی، رای قطعی صادر کند و این رای دیگر قابل تجدید نظر نیست.

صراحت قانونی

سرپرست مدیریت پیگیری امور تخلفات تصریح کرد: این ماده به صراحت عنوان کرده است، بورس‏ها به تخلفات انضباطی ناشران و اعضای خود رسیدگی می‏کنند.

وی با اشاره به رسیدگی بورس‏ها به تخلفات اعضای خود یادآور شد: شکل رسیدگی به تخلفات موضوع ماده ۳۵ طی دستورالعملی از سوی سازمان بورس تعریف شده است.

وی به تعریف سازوکاری برای اجرای این ماده قانونی در دستورالعمل مصوبه تاریخ بیستم فروردین‌ماه سال جاری اشاره کرد.

مراجع رسیدگی به تخلفات

شیری‌زاده اظهار داشت: طی این دستورالعمل، هیات مدیره بورس‏ها و هیات مدیره سازمان به عنوان دو مرجع اصلی برای رسیدگی به تخلفات تعریف شده‏اند.

وی با تاکید بر وسیع بودن رسیدگی به تخلفات گفت: در هفته، چهار جلسه در سازمان به بررسی تخلفات اختصاص دارد.

وی با بیان این که در حال حاضر پرونده‏های مربوط به مردادماه مورد بررسی قرار می‏گیرند، ادامه داد: به‌رغم تعدد جلسات، هیات مدیره بورس‏ها نمی‏توانند، راسا به این پرونده‏ها رسیدگی کنند.

مراجع کمکی

سرپرست مدیریت پیگیری امور تخلفات اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل رسیدگی به تخلفات، دو مرجع کمکی برای مرجع اصلی رسیدگی‌کننده تعریف شده است.

به گفته وی، کمیته رسیدگی به تخلفات با سه عضو که با رای پیشنهادی، شش مدیریت نظارتی در حوزه کارگزاران و ناشران (۴ ناظر در سازمان و ۲ ناظر در بورس‏ها) تشکیل شده‏اند.

وی اظهار داشت: این کمیته به تخلفات مربوط به بازار، مدیریت نظارت بر بورس‏ها، تخلفات مربوط به کارگزاران و مدیریت نظارت بر کارگزاران رسیدگی می‏کند.

شیری‌زاده ادامه داد: مدیریت نظارت بر بازار اولیه به تخلفات مربوط به عرضه اولیه و ثبت شرکت‏ها می‏پردازد.

هیات سه نفره

شیری‌زاده با اشاره به کمیته رسیدگی به تخلفات با قرار داشتن عضوی از بورس اوراق بهادار، بورس کالا و سازمان بورس گفت: این هیات سه نفره پس از ارائه گزارش موضوع و تکمیل آن، رای پیشنهادی خود را به هیات مدیره بورس اوراق بهادار یا کالا ارسال می‏کنند.

وی با بیان این که نتیجه رای باید حداکثر ظرف سه روز به سازمان بورس ارسال شود، به الزام موجود بر اساس ماده ۱۷ آیین‌نامه اجرایی قانون اشاره کرد.

تجدید نظرخواهی در آرای ابلاغی

وی در ادامه اظهار داشت: پس از ابلاغ رای، شخص محکوم می‏تواند در سازمان درخواست تجدید نظر بدهد. البته ممکن است شخص محکوم این درخواست را نداشته باشد، اما سازمان بورس در جایگاه ناظر می‏تواند این رای را مورد تجدید نظر قرار دهد.

سرپرست مدیریت پیگیری امور تخلفات تصریح کرد: در واقع سازمان بورس می‏تواند از لحاظ شکلی و ماهیتی رای را بشکند و رای قطعی صادر کند.

اختلاف نظر در اجرای ماده ۳۵

وی در خصوص اختلاف نظر بورس کالا با سازمان بورس در رسیدگی به تخلفات خاطرنشان کرد: این که عنوان می‏کنند سازمان بورس بر خلاف ماده ۳۵ قانون بازار سرمایه در مساله رسیدگی به تخلفات دخالت می‏کند، مورد اعتراض بورس کالا است. سازمان بورس باید رای را صادر کند. هیات مدیره بورس‏ها رای قطعی را صادر می‏کنند و رای آنها ابلاغ می‏شود.

اکثریت همیشه با بورس‏ها است

شیری‌زاده با تاکید بر این که در صدور آرا همیشه اکثریت با بورس‏ها است، ادامه داد: رای قطعی را هیات مدیره شرکت‏ها صادر می‌کنند و اعمال نظر سازمان بورس، تنها به صورت رای پیشنهادی ارائه می‏شود که هیات مدیره می‏تواند آن را رد کند.

از بورس‏ها سلب اختیار نشده است

سرپرست مدیریت پیگیری امور تخلفات با بیان این که سازمان بورس این اختیارات را از بورس‏ها سلب نکرده است، تصریح کرد: در دنیا شان رسیدگی به تخلفات به سازمان‏های بورس‏ها داده شده است.

شیری‌زاده با بیان این که اصولا شرکت‏های بورس‏ها به تخلفات رسیدگی نمی‏کنند، وظیفه بازرسی، نظارت مکانیزه یعنی مانیتور کردن معاملات و رسیدگی را به عنوان وظایف سازمان‏های بورس نام برد.