فارس- رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: هنوز هیچ نامه مکتوبی درباره توقف واگذاری پترو‌ایران از سوی این سازمان دریافت نشده است.

«غلامرضا حیدری کرد زنگنه» در رابطه با نتایج جلسه روز شنبه هیات عالی واگذاری اظهارداشت‌: در این جلسه فقط موضوع واگذاری و قیمت‌گذاری سه شرکت دولتی مطرح شد.

وی ادامه داد: قیمت گذاری شرکت روکش چوبی در حالی به مبلغ ۸۰۰‌میلیون تومان به تصویب رسید که تعیین نرخ دو شرکت دیگر به جلسه هفته آینده موکول شد.

معاون وزیر اقتصاد در برابر این سوال که آیا موضوع واگذاری بلوک مدیریتی سهام شرکت مخابرات در این جلسه مطرح شد یا خیر پاسخ داد‌: در این جلسه بحثی در این باره نشد و به جلسه بعد موکول شد.

حیدری کرد زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا واگذاری شرکت پترو‌ایران به دستور رییس‌جمهور متوقف شده خاطرنشان کرد: سازمان خصوصی‌سازی تا این لحظه هیچ نامه مکتوب یا دستور شفاهی مبنی بر توقف فرآیند واگذاری پترو‌ایران دریافت نکرده است.

«نفتی‌ها»: ما هم بی‌خبریم!

از سوی دیگر «علی کاردر» هم در این رابطه گفت: در برخی از محافل شنیده شده که این واگذاری به دستور رییس‌جمهوری به تعویق افتاده اما ما هم به مانند سازمان خصوصی‌سازی تاکنون ابلاغیه‌ای در این باره دریافت نکرده‌ایم.

وی با بیان این که واگذاری پترو‌ایران متوقف نشده بلکه به تعویق افتاده، ادامه داد: طبق قانون‌، این شرکت مشمول اصل ۴۴حداکثر تا پایان سال ۸۸ مهلت دارد که واگذار شود که باید دید در رابطه با فروش مزایده‌ای آن چه تصمیمی گرفته می‌شود.

کاردر تصریح کرد: این درحالی است که اگر خریدار شرکت پتروایران (شرکت خصوصی دانا انرژی) تا روز سه‌شنبه جاری ۲۰‌درصد وجه نقد معامله را (معادل ۲۲‌میلیارد تومان) واریز کند معامله قطعی خواهد شد و ابطال آن باید با حکم قضایی صورت گیرد. وی گفت: از طرف دیگر اگر خریدار انصراف دهد باید ضرر و زیان ناشی از فسخ معامله را پرداخت کند. با این اوصاف باید منتظر بود تا چه تصمیمی در این باره گرفته خواهد شد.

سازمان خصوصی‌سازی در آذر ماه سال جاری شرکت مشمول اصل ۴۴ توسعه پترو‌ایران را به مبلغ ۱۰۷‌میلیارد تومان به مزایده گذاشت تا اینکه اواخر آذر این شرکت بدون هیچ رقیبی توسط شرکت دانا انرژی به ارزش ۱۱۰‌میلیارد تومان خریداری شد.

در پی این معامله و انعکاس آن به مقامات دولتی، شنیده شد رییس‌جمهور به دلیل ملی بودن پروژه‌های پترو‌ایران دستور داده تا برای بررسی‌های بیشتر این واگذاری به تعویق افتد.

شرکت پترو‌ایران از شرکت‌های فرعی شرکت ملی نفت ایران است که در سال ١٣٧٧ جهت تامین اهداف مورد نظر در زمینه پیشبرد فعالیت‌های بالادستی صنعت نفت و به منظور افزایش تولید و صیانت از مخازن به ویژه مخازن مشترک، اجرا و مدیریت طرح‌های ارزیابی، توسعه میادین نفت و گاز با استفاده از تسهیلات مالی و اعتباری همراه با انتقال دانش فنی و حداکثر استفاده از امکانات، منابع و توان داخلی تشکیل شد.

این شرکت در طرح‌های مهمی چون افزایش تولید و توسعه میادین نفتی مشترک نصرت و فرزام، طرح توسعه مخزن گازی و افزایش تولید مخازن نفتی سلمان و عملیات نفتی میادین بابل و بوستان (دریای خزر) به عنوان پیمانکار طرف قرارداد شرکت ملی نفت ایران فعالیت داشته است.