ابزارهای مالی اسلامی در بورس ایران توسعه می‌یابد

مهر - رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از طراحی ابزارهای اوراق بهادار رهنی اسلامی‌‌‌در قالب اوراق مشارکت و اوراق صکوک در بورس خبر داد.

علی صالح‌آبادی روز گذشته در حاشیه همایش دوره آموزشی بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی‌‌‌در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه باید تمام ابزارها و فعالیت‌‌ها در ایران بر اساس شریعت اسلامی‌‌‌باشد‌، تصریح کرد: با توجه به این امر کمیته‌‌ای در این خصوص تشکیل شده است که برای توسعه این ابزارها در بازار سرمایه کشور اقدام می‌‌‌کنند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: این در حالی است که کمیته‌‌های فقهی در سازمان‌‌های بورس سایر کشورها نیز وجود دارد، ولی در این کشورها چون علاوه بر ابزارهای اسلامی‌، ابزارهای غیر اسلامی‌‌‌نیز مورد معامله قرار می‌‌‌گیرد، لذا کمیته‌‌های فقهی آنها اسلامی ‌‌‌یا غیر اسلامی‌‌‌بودن ابزارها را به مردم اعلام می‌‌‌کنند و مردم در انتخاب این ابزارها مختار هستند.

به گفته وی، اما در ایران به لحاظ اینکه فعالیت تمام شرکت‌‌ها حلال و شرعی است‌، لذا تمام فعالیت‌‌ها، اسلامی ‌‌‌محسوب می‌‌‌شود، ولی با این وجود بورس ما نیازمند توسعه ابزارهای جدید است که کمیته فقهی در این زمینه فعال است.

صالح‌آبادی با بیان اینکه ابزار قراردادهای آتی که در بورس کالای ایران در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرد بر اساس طراحی‌‌هایی است که در کمیته فقهی سازمان بورس صورت گرفته است‌، از طراحی و تالیف سایر ابزارها در کمیته فقهی همچون اوراق بهادار رهنی به شکل اسلامی‌‌‌در قالب اوراق مشارکت و همچنین اوراق صکوک خبر داد. وی اظهار امیدواری کرد که این ابزارها به محض تصویب لایحه دو فوریتی توسعه ابزارهای جدید در مجلس، قابلیت توسعه را در کشور داشته باشند.

از بانکداری اسلامی تا بازار سرمایه اسلامی

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بر رفع مشکلات احتمالی ابزارهای مالی برای استفاده در بازار سرمایه از طریق مطالعه در کمیته‌‌های فقهی تاکید و سرمایه بانک‌‌ها‌، بنگاه‌ها و موسسات اسلامی‌‌‌را ۵۰۰‌‌میلیارد دلار اعلام کرد.

غلامرضا مصباحی مقدم هم در همایش دوره آموزشی بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی‌‌‌در تهران، سرمایه بانک‌‌ها‌، بنگاه‌ها و موسسات اسلامی‌‌‌را ۵۰۰‌‌میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: در طی گسترش بانکداری اسلامی‌‌‌بازار سرمایه اسلامی‌‌‌نیز رو به گسترش نهاده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه کشورهای دبی‌، کویت و مالزی هم اکنون از ابزارهای مالی در بازار سرمایه خود استفاده می‌‌‌کنند، افزود: بازار سرمایه ایران با مشکلی در ارتباط با استفاده از ابزارهای مالی اسلامی‌‌‌مواجه نیست.

به گفته وی اوراق قرضه مبتنی بر نرخ بهره است و بهره چیزی جز ربا نیست؛ بنابراین نمی‌‌‌توانیم در بازارهای سرمایه اسلامی‌‌‌از اوراق قرضه استفاده کنیم. مصباحی مقدم با بیان اینکه ابزارهای مالی اسلامی‌‌‌مختلفی برای استفاده از بازارهای سرمایه اسلامی‌ ایجاد شده است‌، تصریح کرد: ابزارهای طراحی شده در بازارهای مختلف هم اکنون مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس برانجام مطالعات و تحقیقات لازم برای رفع مشکلات احتمالی استفاده از این ابزارها در بازارهای سرمایه و پول تاکید کرد و گفت: این در حالی است که شرایط مناسبی در میان افرادی که مسائل اقتصادی و مالی را به درستی می‌‌‌دانند برای اظهار نظر در این خصوص وجود دارد. وی گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار از سه سال پیش کمیته‌‌ای فقهی برای بررسی ابزارهای مختلف راه اندازی کرده که جلساتی مختلفی را با متخصصان حقوقی و مالی برگزار کرده است.

مصباحی مقدم بر بررسی فقهی اوراق آتی بورس و ابزار صکوک تاکید کرد و استفاده از اوراق اختیار معامله را از نظر شرعی بلامانع دانست.

پیشرفت مبانی نظری در بازار پول و سرمایه

به گزارش ایسنا قائم مقام بانک مرکزی نیز در حاشیه دوره آموزشی بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی هدف از تشکیل این دوره را مورد توجه قرار داد و گفت: بانک مرکزی ۱۵ سال پیاپی است که کارگروه بین‌المللی دوره‌های آموزشی را برگزار می‌کند که مخاطبین این کارگاه کارشناسان نظام بانکی از کشورهای مختلف اسلامی هستند.

وی افزود: امسال نیز شانزدهمین گروه آموزشی با حضور بیش از ۱۵ کشور خارجی برگزار شده است و سخنرانان تجربیات خود را از نظام بانکی اسلامی مورد مبادله قرار می‌دهند. قائم مقام بانک مرکزی تصریح کرد: نکته جدیدی که در این دوره آموزشی وجود دارد این است که امسال برای اولین بار در کنار کارگاه آموزشی بانکداری اسلامی کارگاه آموزشی بازار سرمایه با همان الگو و مخاطبین از کشورهای اسلامی و افراد صاحب نظر افتتاح شد. قضاوی تصریح کرد: این کارگاه آموزشی می‌تواند زمینه پیشرفت مبانی نظری را در بازار پول اسلامی و بازار سرمایه اسلامی فراهم کند.