شروین شهریاری
درخواست از آقای طاهرانپور: لطفا تحلیلی از وضعیت و سودآوری شرکت توسعه معادن و فلزات با توجه به کاهش قیمت سهام ملی مس ارائه کنید.

پاسخ :‌ آخرین محاسبه NAV «ومعادن» در جدول زیر ارائه شده است:



در این جدول، مازاد ارزش بازار سرمایه‌گذاری بورسی با استفاده از اطلاعات آخرین گزارش وضعیت پرتفولیوی شرکت (منتهی به ۳۰ آذر ۸۷) به دست آمده است. البته رقم منظور شده در این ردیف با احتساب قیمت ۶۳۰ تومانی برای سهام چادرملو و ۱۱۰۰ تومانی برای سهام گل گهر مورد محاسبه قرار گرفته است. به همین علت، رقم مازاد ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌ها در گزارش ۳۰ آذر ماه (‌۸/۳۶۳‌میلیارد تومان) پس از لحاظ کردن مفروضات قیمتی فوق به ۵/۱۹۴‌میلیارد تومان کاهش یافته است. مجموع حقوق صاحبان سهام از صورت‌‌های مالی
9 ماهه و ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های خارج بورسی نیز معادل بهای تمام شده در نظر گرفته شده است.
در خصوص بخش دیگر پرسش مربوط به آثار کاهش قیمت سهام ملی مس بر سودآوری «ومعادن»؛ باید به مفاد یکی از استانداردهای حسابداری رجوع کرد. مطابق استاندارد شماره ۱۵ در زمینه طبقه‌بندی یک سرمایه‌گذاری در ترازنامه، هنگامی که در عمل محدودیت‌هایی در واگذاری آن توسط واحد تجاری (شرکت) طی دوره مالی آتی وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاری مزبور باید در ترازنامه در بخش دارایی‌های غیر‌جاری و در سرفصل سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت طبقه‌بندی شود. به این ترتیب از آنجا که مالکیت سهام ملی مس تا چند سال آتی و تسویه اقساط در وثیقه دولت خواهد بود، این سرمایه‌گذاری مطابق شرط بیان شده در استاندارد (غیر‌قابل واگذاری بودن) در سرفصل سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت در ترازنامه «ومعادن» طبقه‌بندی شده است.
در بخش دیگری از استاندارد شماره 15 آمده است: «از آنجا که سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت برای زمانی طولانی نگهداری می‌شوند، ارزش بازار آنها از نظر ارتباط با اندازه‌گیری سود و زیان یک دوره مالی شرکت اهمیت چندانی ندارد، زیرا مدیریت شرکت، قصد یا امکان آن را ندارد که این ارزش را از طریق فروش سرمایه‌گذاری متبلور سازد.
بنابراین سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت به روش «بهای تمام شده پس از کسر ذخیره کاهش دائمی در ارزش» در ترازنامه منعکس می‌شود. »
با توجه به توضیحات ارائه شده می‌‌‌توان گفت که مطابق استاندارد حسابداری، ارزش بازار هر سهم ملی مس در پایان سال جاری، تاثیری در سود و زیان یا الزام به اخذ ذخیره کاهش برای سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ایجاد نخواهد کرد و این شرکت می‌تواند کماکان این سرمایه‌گذاری خود را در سرفصل سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت (به بهای تمام شده) در ترازنامه ثبت کند. البته باید توجه داشت در صورتی که پس از طی چند دوره مالی، ارزش بازار سهام خریداری شده کماکان کمتر از بهای تمام شده باشد، حسابرس قانونی در گزارش خود توجه صاحبان سهام را به احتمال دائمی‌‌‌بودن کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت جلب خواهد کرد. بدین ترتیب در صورت تثبیت قیمت سهام شرکت‌‌های سرمایه پذیر در نرخ‌های کمتر از بهای تمام شده، اخذ ذخیره کاهش در ترازنامه و شناسایی هزینه در صورت سود و زیان پس از چند دوره مالی برای شرکت سرمایه گذار اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
Shahriary_sh@yahoo.com