مدیرعامل «فولاد خوزستان» به زودی انتخاب می‌شود

فارس - عضو هیات عامل ایمیدرو دلایل طولانی شدن تعیین تکلیف پرداخت سود سالانه فولاد خوزستان به خریدار بلوک ۵/۳۰ درصدی و عدم برگزاری مجمع فوق‌العاده برای انتخاب هیات مدیره این شرکت را اعلام کرد و از تعیین مدیرعامل جدید فولاد خوزستان در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

معرفی قریب‌الوقوع مدیرعامل «فخوز»

ایرج اکبریه در اظهارات خود آخرین فعل و انفعالات و اخبار مربوط به مالکیت و مدیریت فولاد خوزستان را تشریح کرد و از حل شدن مشکلات مربوط به پرداخت سود سالانه ۴۴‌‌میلیارد تومانی خریدار بلوک ۵/۳۰ درصدی سهام فولاد خوزستان و حضور وی در ترکیب هیات مدیره آن و تعیین مدیر عامل جدید درآینده‌ای نزدیک خبر داد.

وی درباره مشکلات به وجود آمده برای مالک جدید فولاد خوزستان، اظهار داشت: مجموعه وزارت صنایع و معادن در کنار وزارت اقتصاد و دیگر ارگان‌‌ها معتقد است که باید خصوصی‌سازی واقعی صورت گیرد و باید به جابریان (خریدار بلوک ۵/۳۰ درصدی فولاد خوزستان) کمک شود.

زمان مجمع، جابریان سهامدار نبود

اکبریه به وجود برخی مشکلات در پرداخت سود سالانه فولاد خوزستان به جابریان اشاره کرد و گفت: دلیل عدم پرداخت سود سالانه به وی ناشی از این بود که به هنگام انجام این معامله و درروز قبل ازمجمع فولاد خوزستان درسامانه معاملاتی بورس خرید ۶۸۸‌‌میلیون سهم فولاد خوزستان به نام جابریان به ثبت نرسیده بود و این اتفاق (عدم ثبت معامله بلوک فولاد خوزستان در سامانه معاملاتی) ۱۷ روز بعد روی داده است.

مشاور وزیر صنایع درامور واگذاری شرکت‌‌ها ادامه داد: بر اساس قانون تجارت هرکسی در زمان مجمع مالک سهام شرکتی باشد، مشمول دریافت سود سالانه خواهد شد، در حالی که در روز برگزاری مجمع سالانه فولاد خوزستان به دلیل عدم ثبت معامله بلوک، جابریان طبق قانون سهامدار فولاد خوزستان نبود.

سود جابریان را می‌‌‌دهیم

اکبریه ادامه داد: این موضوع مورد بررسی هیات واگذاری قرار گرفت و در این هیات مصوب شد به‌رغم ثبت خریدار جدید درسامانه معاملاتی، سود سالانه به جابریان پرداخت شود.

وی افزود: هیات واگذاری مجوز پرداخت سود سالانه به جابریان را داد اما به دلیل اشکال «وردینگ» این موضوع روشن نبود.

اکبریه تصریح کرد: این درحالی است که سازمان خصوصی در حال اصلاح این اشکال است و به زودی مشکل پرداخت سود سالانه فولاد خوزستان به جابریان حل خواهد شد.

به گفته وی، وزارت صنایع و معادن به مانند وزارت اقتصاد معتقد است که سود سال مالی ۸۶ فولاد خوزستان به خریدار جدید آن تعلق دارد و این وزارتخانه علاقمند به خصوصی سازی فولاد خوزستان و دیگر شرکت‌‌ها و مساعدت به جابریان است.

کاهش طلب ۳۵‌‌میلیارد تومانی

عضو هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری از اظهارات خود به همکاری چند ساله جابریان با صنعت فولاد کشور اشاره کرد و گفت: وی سال‌ها با شرکت‌‌های فولادی همکاری داشته و مبالغی را از گروه ملی فولاد طلب داشته است.

اکبریه مبلغ طلب جابریان را در گذشته ۳۵‌‌میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: گروه ملی فولاد به‌رغم مشکلاتی که داشت، تعهدات خود را به جابریان کاهش داده و به ۱۸‌‌میلیاردتومان رسانده است. وی افزود: این دو طرف همچنان به همکاری ادامه می‌دهند و جریان بدهکار و بستانکار آنها امری طبیعی است.

دلیل عدم تعیین هیات مدیره جدید

اکبریه در برابر این پرسش که چرا حضور خریدار جدید در ترکیب هیات مدیره فولاد خوزستان به‌رغم گذشت ۱۹۰ روز از زمان قطعیت معامله طولانی شده، توضیح داد: این وضعیت ناشی از نامشخص بودن سود سالانه و عدم ابلاغ قرارداد واگذاری بود.

وی افزود: با ابلاغ قرارداد واگذاری از سوی وزارت اقتصاد و حل موضوع سود سالانه و طی تشریفات قانونی، مجمع عادی به طور

فوق العاده فولاد خوزستان در آینده‌ای نزدیک برگزار و طی آن هیات مدیره جدید این شرکت انتخاب خواهند شد.

اکبریه به کاهش قیمت سهام فولاد خوزستان به دلیل کاهش قیمت جهانی محصولات اشاره کرد و گفت: در این مدت سعی کردیم با جلوگیری از افزایش نرخ سنگ آهن سودآوری شرکت بزرگی چون فولاد خوزستان و دیگر فولادی‌ها کاهش چندانی نداشته باشد.

وضعیت مدیریت فولاد خوزستان

عضو هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری از اظهارات خود به نبود مدیرعامل فولاد خوزستان اشاره کرد و گفت: از ۵۲ روز گذشته که فولاد خوزستان مدیرعامل نداشته، یک ماه مربوط به سفر مدیرعامل به مکه بود.

اکبریه در برابر این مطلب که مدیرعامل فولاد خوزستان از ۶ آذر در شرکت حضور نداشته اظهار داشت: بله درست است اما نجم‌السادات (مدیرعامل فولاد خوزستان) همچنان عضو هیات مدیره فولاد خوزستان است بعد از برگشت وی از مکه ترجیح داده شد که از وی در مرکز استفاده شود. وی با بیان اینکه فولاد خوزستان در ۲۰روز گذشته به صورت سرپرستی اداره می‌‌‌شود، ادامه داد: هم اکنون فولاد خوزستان با سرپرستی عبدالمجید شریفی (معاون بهره‌برداری فولاد خوزستان) کلیه وظایف خود را انجام می‌دهد و حتی در این مدت در دو نوبت رکورد تولیدات افزایش داده و کاملا موفق بوده است.

مدیرعامل جدید انتخاب می‌‌‌شود

اکبریه تصریح کرد: باتوجه به تغییر مدیرعامل فولاد خوزستان، ایمیدرو باید صبر می‌کرد تا تکلیف خریدار جدید آن مشخص شده و دیگر سهامداران نیز حضور داشته باشند تا با برگزاری مجمع عادی به طور فوق العاده‌ای مدیرعامل جدید انتخاب ‌شود. اکبریه در برابر این سوال که ایمیدرو چگونه با مالکیت ۲۵ درصدی، مدیرعامل فولاد خوزستان را تغییر داد پاسخ داد: باتوجه به عدم برگزاری مجمع عادی فوق العاده و ترکیب جدید هیات مدیره فولاد خوزستان، ایمیدرو بر اساس قانون و تا زمان برگزاری هیات مدیره قبلی به ناچار تا انتخاب مدیران بعدی ادامه می‌‌‌دهد.

اکبریه خاطرنشان کرد: همانطور که موضوع هیات مدیره دو شرکت فولاد مبارکه و ملی مس برطرف شد، ترکیب جدید هیات مدیره فولاد خوزستان نیز درآینده‌ای نزدیک مشخص خواهد شد.