ایسنا - با گذشت دو ماه از برگزاری مجمع شرکت مخابرات و تقسیم سود ۱۳۰ ریالی مخابرات به صورت مشروط و بعد از تصویب استفساریه دولت، بازگشت مجدد شرکت مخابرات به بازار سرمایه همچنان در گرو ابلاغ کتبی استفساریه دولت قرار دارد تا چشم سهامداران دوباره به شرکت مخابرات روشن شود.

امیرحمزه مالمیر ـ رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس آخرین وضعیت بازگشایی نماد مخابرات را مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر مهم‌ترین علت تاخیر در بازگشایی نماد مخابرات موضوع استفساریه دولت است که اخبار غیر رسمی و شفاهی حاکی از آن است که استفساریه تصویب شده ولی تاکنون به صورت کتبی به شرکت مخابرات و سازمان بورس ابلاغ نشده است.

وی افزود: علاوه بر ابلاغ استفساریه دولت، پیش‌بینی عملکرد واقعی ۶ ماهه و ۹ ماهه شرکت مخابرات باید ارایه شود که طبق گفته مسوولان شرکت مخابرات صورت‌های مالی ۶ ماهه حسابرسی شده و آماده ارایه است ولی تاکنون به سازمان بورس ارایه نشده است. وی خاطرنشان کرد: همچنین طبق قانون باید گزارش ۹ ماهه شرکت نیز ارایه شود و شرکت دو روز فرصت دارد تا گزارش ۹ ماهه خود را ارایه کند ولی مشکلی از جهت ارایه گزارش شش و ۹ ماهه وجود ندارد و زمانی که استفساریه ارایه شود بلافاصله نماد شرکت بازگشایی خواهد شد.

به گفته مالمیر زمانی که استفساریه دولت به صورت کتبی ابلاغ شود نماد شرکت مخابرات براساس گزارش ۶ ماهه و با فرمت سازمان بورس بازگشایی می‌شود و دیگرمنتظر ارایه گزارش ۹ ماهه نخواهیم ماند.

وی با اشاره به اینکه تاریخ دقیقی از زمان بازگشایی نماد شرکت مخابرات نمی‌توان اعلام کرد گفت: سازمان بورس به دلیل صلاح سهامداران جزء پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد تا نماد شرکت مخابرات هر چه زودتر بازگشایی شود که با توجه به اخبار غیر رسمی مبنی بر تصویب استفساریه و تعلق ۱۳ تومان سود به سهامداران امیدواریم ابلاغیه ظرف این هفته به سازمان و شرکت مخابرات ابلاغ شود و پس از آن شرکت مخابرات مجددا به بازار باز گردد.

نیاز مخابرات به دو اتفاق

از سوی دیگر علی صالح‌آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با توقف نماد شرکت مخابرات توضیح داد: بر اساس قانون بودجه ۴۰ درصد سود شرکت مخابرات به دولت تعلق دارد که در این رابطه این تفسیر وجود دارد که به همین نسبت نیز دیگر سهامداران باید از سود سالیانه مخابرات منتفع شوند. صالح آبادی ادامه داد: این موضوع باید تفسیر شود تا با دریافت مصوبه مجمع سالیانه مخابرات نماد آن مورد بازگشایی قرار گیرد اما هنوز مصوبه‌ای در این رابطه دریافت نشده است.

صالح آبادی با بیان اینکه چنانچه دو رویداد در مورد شرکت مخابرات رخ دهد چنین مشکلاتی دیگر بروز نخواهد کرد اظهار داشت: اول اینکه درقانون بودجه دولت نباید بحث برداشت سود از شرکت مخابرات توسط دولت مطرح شود که این موضوع به معاونت راهبردی ریاست جمهوری اعلام شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سهام شرکت مخابرات باید به بخش خصوصی واگذار شود تا از شمول دولتی بودن آن خارج شود.

عضو شورای عالی بورس بابیان اینکه وجود مشکلاتی در اطلاع رسانی شرکت‌های بزرگی مانند مخابرات وجود دارد گفت: باتوجه به برخورداری شرکت مخابرات از ۳۱ شرکت تابعه، از این شرکت نمی‌توان انتظار داشت که یک شبه اطلاع رسانی آن متحول شود. وی ادامه داد: شرکت‌های بورسی باید اطلاعات شفاف بدهند و دراین رابطه سازمان و شرکت بورس نهایت سعی خود را در این باره کرده و خواهند کرد. صالح آبادی تصریح کرد: موضوع اطلاع رسانی و بازگشایی نماد مخابرات فقط مربوط به سازمان و شرکت بورس نیست و در این باره باید دیگر ارگان‌ها مانند سازمان حسابرسی به بازگشایی نماد مخابرات کمک کنند.

وی در خاتمه گفت: بازگشایی نماد مخابرات مربوط به شرکت بورس است اما موضوع اطلاع رسانی آن و بررسی اطلاعات به عهده سازمان بورس و اوراق بهادار است.