پرونده درج و پذیرش 5 شرکت در دستور کار هیات پذیرش

فارس- هیات‌پذیرش اوراق بهادار در خصوص آخرین وضعیت درج و پذیرش ۵شرکت تصمیم‌گیری می‌کند.

آخرین وضعیت حضور در بورس ۵ شرکت مشمول اصل ۴۴ حکایت از آن دارد هیات پذیرش اوراق بهادار سه شنبه جاری (۱۵ بهمن) درباره پذیرش سهام حفاری شمال‌، تمدید مهلت درج بانک‌های ملت و تجارت و صادرات و همچنین تمدید عرضه سهام شرکت پالایشگاه نفت تبریز تصمیم‌گیری خواهد کرد.

هیات پذیرش اوراق بهادار متشکل از علی صالح‌آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار (و یا نماینده وی)، ایرج اکبریه مشاور سازمان بورس، امیر علی خانخلیلی مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام و به نمایندگی از جانب کارگزاران، محمد هاشم بت شکن و محمدرضا رهبر به عنوان رییس و نایب رییس هیات مدیره شرکت بورس است.

آمادگی حفاری شمال

بر پایه این گزارش، شرکت ۲۶۰‌میلیارد تومانی و اصل ۴۴ حفاری شمال در حالی اخیرا در سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسیده که در پی همکاری‌های به عمل آمده مدیران این شرکت و مسوولین ستاد اصل ۴۴ شرکت ملی نفت، مراحل آماده ‌سازی آن به اتمام رسیده و امیدنامه پذیرش نیز تهیه شده است.

بر اساس برنامه‌های اعلامی از سوی مسوولین شرکت ملی نفت ایران، قرار است ۱۳۴‌میلیون سهم حفاری شمال (معادل ۵ درصد) در اواخر بهمن ماه یا اوایل اسفند ماه در بازار اول بورس عرضه و کشف قیمت شود.

این اقدام منوط به طی مراحلی چون پذیرش و درج در بورس و برگزاری جلسه بازدید و معارفه است.

عرضه سهام بانک ملت باید تمدید شود

بانک ملت در ۱۵ آذر سال گذشته با شروط ۵ گانه مورد پذیرش قرار گرفته و قرار شده بود که بعد از رفع چند شرط‌، ۵ درصد سهم این بانک (بیش از ۲۰۰‌میلیون سهم) حداکثر در ۲۱ شهریور عرضه شود، اما به دلیل آماده نشدن این بانک و همچنین شرایط نامناسب بورس، عرضه سهام اولین بانک دولتی در بورس مطابق خلف وعده‌های دیگر شرکت‌ها انجام نشد.

عدم عرضه سهام بانک ملت منجر شده تا بر اساس ماده ۳۴ دستورالعمل پذیرش برای عرضه سهام شرکت‌های مورد پذیرش، مهلت ۶ ماهه عرضه سهام آن به پایان برسد.

این درحالی است که بانک ملت نیز دو هفته گذشته در نزد سازمان بورس به ثبت رسیده و بر اساس اعلام مسوولین سازمان خصوصی سازی و شرکت بورس قرار است عرضه سهام آن در هفته پایانی بهمن انجام شود.

صادرات و تجارت کجای کارند

دو بانک صادرات و تجارت نیز در شرایطی باید بر اساس اصل ۴۴ از طریق بورس واگذار شوند که تاکنون کمتر خبر و فعل و انفعال از آماده‌سازی این دو بانک بزرگ دولتی شنیده شده است.

بانک صادرات در ۹ بهمن‌ماه ۸۶ با ۱۸ شرط مورد پذیرش هیات پذیرش اوراق بهادار واقع شده بود اما از آن زمان تاکنون به جز اعلام صورت‌های مالی ۸۶ و پیش‌بینی سود ۸۷، معلوم نیست چه مراحلی از آماده‌سازی این بانک‌ طی شده است.

بانک تجارت نیز در ۱۴ اردیبهشت سال جاری با ۱۸ شرط مورد پذیرش واقع شده بود اما به مانند صادرات اطلاعی از فرایند آماده سازی آن موجود نیست.

این وضعیت و پایان مهلت درج بانک‌های صادرات و تجارت موجب شده تا هیات پذیرش سه شنبه جاری در این خصوص (تمدید مهلت درج) اقدام کند.

پالایشگاهی پشت دروازه‌های بورس

شرکت ۱۹۴‌میلیارد تومانی پالایش نفت تبریز در حالی بر اساس اجرای اصل ۴۴ مشمول واگذاری شده که از زمان درج در فهرست شرکت‌های بورس سهام آن در بورس عرضه نشد و مهلت ۶ ماهه برای کشف قیمت در ۳۰ آبان به پایان رسید.

بر اساس این گزارش، شرکت پالایش نفت تبریز بعد از پالایش نفت اصفهان دومین شرکت از زیرمجموعه شرکت‌ ملی پالایش و پخش است که مورد پذیرش بورس واقع شده است.

این شرکت در ۳۱ اردیبهشت سال جاری به عنوان چهارصد و چهل ششمین شرکت بورس با نماد «شبریز» در بازار اول بورس پذیرفته شد اما بر اساس ماده ۳۴ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار، در مهلت ۶ ماهه تعیین شده‌، عرضه سهام آن صورت نگرفت تا این مهلت به پایان برسد.

پالایش نفت تبریز از مدت‌ها پیش برای عرضه سهام آماده بود اما به دلیل مخالفت مسوولان وقت شرکت ملی پالایش و پخش در خصوص تعیین و تکلیف مبلغ فروش حاصل از سهام شرکت ها‌، عرضه سهام این شرکت مشمول اصل ۴۴ در موعد مقرر انجام نشد تا اینکه با شرایط نامساعد بازار سهام توام شد.

با این شرایط هیات پذیرش اوراق بهادار درباره تمدید عرضه سهام این شرکت مشمول اصل ۴۴ نیز تصمیم‌گیری خواهد کرد.