سنا - با توجه به پیگیری‌های سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص عدم وجاهت قانونی درمورد پرداخت مبالغی تحت عنوان حق‌الامتیاز به شرکت پرشیا استحکام، مراتب به منظور شفافیت آخرین وضعیت، به شرح ذیل اعلام می‌شود: ۱) شرکت ایرانیت در سال ۸۴ در مزایده فروش سهام شرکت فرآورده‌های ساختمان ایران (سیپورکس) متعلق به شرکت گروه کارخانجات صنعتی و معدنی ایران، شرکت و مبلغ ۶۲۰۰میلیون ریال بابت سپرده‌گذاری در مزایده فروش پرداخت کرده است.

پس از برنده شدن در مزایده مزبور، مبلغ ۱۶میلیاردو ۶۰۲‌میلیون ریال دیگر وجه نقد پرداخت و مبلغ ۱۵۶میلیاردو ۱۹۰‌میلیون ریال نیز چک (اسناد پرداختنی) صادر و تحویل فروشنده داده است. (موضوع بند‌ ۴ گزارش حسابرس و بازرس قانونی درخصوص صورت‌های مالی سال مالی ۱۳۸۴)

۲) در سال مالی ۸۵ مبلغ ۱۰۲میلیاردو ۶۴۱‌میلیون ریال به برخی از شرکت‌های گروه و اشخاص وابسته (خانواده تقی گنجی) پرداخت و کل مبالغ در حساب طلب از شرکت پرشیا استحکام طبقه‌بندی شده است. همچنین، در سال مالی یاد شده مبلغ ۵۰میلیاردو ۲۵۲‌میلیون ریال تحت عنوان حق‌الامتیاز خرید سهام شرکت سیپورکس به حساب بستانکار شرکت پرشیا استحکام و از طرفی به عنوان قیمت تمام شده خرید سهام سیپورکس منظور شد.

شایان ذکر است که بابت پرداخت به شرکت‌های وابسته و گروه، هیچ‌گونه بهره و کارمزدی منظور نشده است و این در حالی است که در همان سال شرکت مبلغ ۱۱۵میلیاردو ۸۸۶‌میلیون ریال تسهیلات و بعضا با نرخ‌های سود ۲۰ تا ۲۴ درصد دریافت کرده است. (موضوع بند‌های ۵ و ۹ گزارش حسابرس و بازرس قانونی درخصوص صورت‌های مالی منتهی به۸۵/۰۶/۳۱)

۳) با توجه به عدم رعایت صرفه و صلاح شرکت و همچنین عدم رعایت یکسان حقوق صاحبان سهام و عدم وجاهت قانونی پرداخت‌های مذکور به شرکت پرشیا استحکام، از شرکت درخواست شد که نسبت به تسویه بدهی‌های شرکت پرشیا استحکام و

برگشت وجه پرداختی بابت حق‌الامتیاز خرید سهام شرکت سیپورکس به شرکت مزبور اقدام کند که شرکت ایرانیت در سال ۸۷ (عمدتا در پایان سال مالی) به منظور تسویه بدهی‌های یادشده اقدام به تملک املاکی از خانواده تقی گنجی کرده است.

با توجه به مراتب فوق مبنی بر پرداخت مبالغی به شرکت‌های گروه و اشخاص وابسته و منظور کردن آن به حساب بدهکار شرکت پرشیا استحکام و همچنین تسویه وجوه با املاک خانواده تقی گنجی، می‌توان نتیجه گرفت که شرکت پرشیا استحکام از جمله شرکت‌های وابسته به خانواده تقی گنجی است.

با توجه به گذشت زمان طولانی از پرداخت‌های انجام شده به شرکت‌های گروه و اشخاص وابسته، در زمان تسویه، هیچ‌گونه مبلغی بابت هزینه بهره و کارمزد محاسبه و اخذ نشده است. (موضوع بند ۲-۶ گزارش حسابرس و بازرس قانونی درخصوص صورت‌های مالی سال منتهی به ۳۱/۰۶/۸۷)

- با توجه به اطلاعات دریافتی از شرکت، سه فقره چک (پیوست شماره ۵) به شماره‌های ۸۳۲۳۰۹ و ۸۳۲۳۱۰ مورخ ۲۸/۰۶/۸۷ جمعا به مبلغ ۲۰‌میلیارد ریال و شماره ۸۳۲۳۱۱ مورخ ۳۰/۰۶/۸۷ به مبلغ ۴/۹۱۱۴‌میلیون ریال در وجه شرکت سردخانه‌ای میلاد بابت خرید سردخانه صادر شده است ولیکن با عنایت به تصویر قرارداد مورخ ۲۷/۰۶/۸۷ (پیوست شماره ۶) درخصوص خرید شش دانگ یک قطعه باغ در قریه‌سر لنگا به فروشنده (خانواده تقی گنجی) واگذار شده است که با شرح چک همخوانی نداشته و به نظر می‌رسد که شرکت دارای کنترل‌های داخلی مناسبی نیست.

مزید استحضار، تاکنون قرارداد خرید سهام شرکت سیپورکس به امضای فروشنده نرسیده است.

۴) مطابق بند اول صورتجلسه مورخ ۱۴/۰۶/۸۷ (پیوست شماره ۷)، مدیر عامل شرکت اظهار داشته‌ که متاسفانه املاک شرکت به فروش نمی‌روند وشرایط شرکت با توجه به دیون و بدهی‌ها و فشار بانک‌ها و چک‌های صادر شده بحرانی و خطرناک است و این در حالی است که شرکت مطالبات خود از شرکت‌ها و افراد وابسته به سهامدار عمده (خانواده تقی گنجی) را نه به صورت نقد بلکه به صورت دارایی ثابت دریافت کرده است.

مزید اطلاع، شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۳۱/۰۶/۸۷ را در تاریخ ۱۸/۰۹/۸۷ مبلغ ۱۵۸۷ ریال اعلام کرده بود که طی نامه شماره ۱۱۹۰ مورخ ۰۵/۱۱/۸۷ اعلام کرده است به دلیل عدم کشش بازار، شرکت ناگزیر به کاهش مقدار و نرخ فروش نسبت به پیش‌بینی شده است که آثار آن به سود هر سهم متعاقبا اعلام خواهد شد.