گروه بورس -همایون دارابی:بازار داد وستد سهام در حالی هفته کاری خود را آغاز می‌‌‌کند که ارائه لایحه بودجه سال ۸۸در هفته گذشته و تاثیرات آن بر بازار سرمایه از جمله مهمترین موضوعات مورد بحث کارشناسان است.

در بازار سهام کارشناسان بازار با دقت ابعاد مختلف لایحه بودجه سال آینده را در نظر گرفته‌اند. امری که می‌‌‌تواند تاثیرات مهمی‌‌‌را بر بازار سرمایه بر جای بگذارد. لایحه بودجه سال آینده در شرایطی به صحن مجلس رفت که بحث طرح تحول اقتصادی نیز در کمیسیون ویژه بررسی این طرح به تصویب رسیده است. براساس تحلیل برخی از کارشناسان، مساله کسری بودجه دولت در سال آینده ناشی از کاهش بهای نفت و افزایش هزینه‌‌های دولت در شرایطی است که حتی امکان جبران آن از طریق انتشار پول جدید نیز قابل جبران نیست. امری که به دلیل بر آورد حدود ۲/۵میلیارد دلار کسری بودجه، چاره‌ای جز تغییر در بحث بهای حامل‌‌های انرژی را باقی نمی‌‌‌گذارد. در بودجه سال آینده رقم هزینه‌‌های جاری از ۴۶ تریلیون تومان مصوب سال ۸۷ به ۵۴ تریلیون تومان در لایحه سال ۸۸ افزایش یافته است. این امر نشان دهنده ۵/۶ درصد رشد هزینه‌‌های جاری در لایحه بودجه ۸۸ نسبت به مصوب بودجه ۸۷ خواهد بود. با توجه به این شرایط پیش‌‌بینی حذف ۳هزار‌میلیارد تومان بودجه واردات گازوئیل و بنزین در کنار ۱۵هزار و ۲۰۰میلیارد تومان مساله شفاف سازی حامل‌‌های انرژی مباحث فراوانی را ایجاد کرده است.

از سویی در لایحه بودجه سال آینده پیش‌‌بینی شده است درآمدهای مالیاتی دولت اضافه شود امری که به دلیل رکود در بخش واقعی اقتصاد کشور تحقق آن در هاله ابهام قرار دارد و موجب خواهد شد که بار کسری بودجه احتمالی دولت نیز افزایش یابد.

در این شرایط بحث تاثیرات لایحه بودجه بر بازار سرمایه نیز دارای جنبه‌های پر اهمیتی است. بحث کاهش یا تغییر نرخ حامل‌‌های انرژی به لحاظ تاثیر بر شرکت‌‌های بورسی در کنار پیش‌‌بینی ۵هزار‌میلیارد تومان واگذاری سهام (در برابر ۴هزار و ۶۰۰میلیارد تومان سال جاری)تداوم واگذاری گسترده سهام دولتی را وعده می‌‌‌دهد، هر چند که مشخص نیست این عرضه‌‌های سنگین را (به جز بلوک مخابرات)چه کسی باید خریداری کند.

در همین حال بحث‌های مجلس در مورد لایحه بودجه و بحث حامل‌‌های انرژی موضوعی است که معامله گران در خلال هفته‌‌های آینده آن را دنبال خواهند کرد.

در همین حال با آغاز دهه پر شکوه فجر، بحث عرضه‌‌های اولیه برخی از شرکت‌‌های اصل ۴۴ دوباره مطرح شده است که به نظر نمی‌‌‌رسد در حال حاضر شرکتی برای عرضه آماده باشد. در شرایطی که برخی مسوولان خبر عرضه بانک ملت یا شرکت‌‌های حفاری شمال و ذوب آهن را داده بودند، اما به نظر نمی‌‌‌رسد تا پایان سال جاری شرکتی بجز پست بانک آماده عرضه باشد. به نظر می‌‌‌رسد قرعه عرضه سهام بانکی اینک به نام پست بانک کوچکترین بانک دولتی افتاده است که به لحاظ کوچک بودن در ابعاد موسسه مالی و اعتباری سینا قرار دارد و عرضه آن حواشی کمتری را برای بازار خواهد داشت.

در کنار مباحث مربوط به لایحه بودجه و عرضه‌‌های اولیه، در مسائل سیاسی مهمترین موضوع مساله روابط ایران و ایالات متحده و بحث ارتباط سیاسی میان دو کشور است. در این شرایط به نظر می‌‌‌رسد بحث پرونده هسته‌ای کشورمان در خلال چند هفته آینده شاهد تحولاتی باشد.در صحنه داخلی بحث انتخابات آتی ریاست جمهوری و حضور میرحسین موسوی در این انتخابات از اهمیت برخوردار است. در صورت حضور میرحسین باید منتظر انتخاباتی دو قطبی بود که در سال‌های اخیر به ویژه خرداد ۷۶ نمونه‌ای از آن را شاهد بوده ایم. این امر سبب خواهد شد سیاست‌‌های اقتصادی کشور (جایی که دامنه انتقادات و راهکارها در آن فاقد خطوط قرمز متداول است )در کوران مباحث قرار گیرد.

در همین حال در بازار‌‌های جهانی مهمترین تحول، افزایش نسبی شاخص بالتیک است. به نظر می‌‌‌رسد پس از تعطیلات کریسمس شرایط بازار حمل و نقل اندکی بهتر شده است و شاخص به مرز یک هزار و ۳۶واحد رسیده که یک یازدهم نقطه اوج سال گذشته میلادی است. در بازار فلزات اما رونق چند روزه بازار فلزات جای خود را به کاهش مجدد قیمت داده است. در شرایطی که بهای فلزات تحت فشار افزایش موجودی انبارهای بورس فلزات نیز قرار دارد موجودی انبارهای بورس فلزات با افزایش خود نشان‌دهنده تداوم رکود و تولید شرکت‌‌هایی است که هنوز در نرخ سربه سر عملیاتی قرار دارند.بهای فولاد نیز در مرز ۳۰۰دلار قرار دارد.

در صحنه صنعت پتروشیمی‌‌‌ متانکس بزرگترین تولید کننده متانول جهان در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی زیان گزارش کرده است.

در داخل بازار سهام نشست مشترک مدیران سازمان بورس و بانک مرکزی از اهمیت بالایی برخوردار است. پس از حضور دکتر قنبری مدیرعامل بانک سپه در هیات مدیره شرکت بورس این حرکت دومین اقدام در نزدیک شدن مدیران دو بازار پول و سرمایه است که می‌‌‌تواند پس از گسست چند سال اخیر به نزدیک شدن این دو بازار و کمک متقابل این دو نهاد منجر شود.

در بازار چه خبر بود؟

در بازار چهارشنبه معامله گران شاهد بهتر شدن بازار بودند. در ابتدای هفته گذشته بازار با عرضه‌‌های سنگین در روزهای یکشنبه و دوشنبه و تبعات این عرضه‌‌های سنگین و در روز‌‌های سه‌شنبه و چهارشنبه با بازگشت بازار مواجه شد. در حال حاضر به نظر می‌‌‌رسد بازار سهام به کف قیمتی خود در مرحله کنونی رسیده است. از این رو بازار در خلال روزهای هفته نوسانات محدودی را از خود نشان می‌‌‌دهد. نوساناتی که نه به معنای رشد چشمگیر و نه به معنای افت دنباله‌وار است. از این رو بازار سهام در بخش گسترده‌ای از بازار با نوسانات حداکثر ۵تا ده درصدی مواجه است به همین دلیل بازار به سرعت در این محدوده نوسانی تغییر جهت می‌‌‌دهد. چنین وضعیتی که توام با معاملات کم حجم است از ویژگی‌های بارز دوران‌های ناپایداری بازار پس از تغییرات گسترده است، امری که می‌‌‌تواند در حرکت آتی بازار و جهت آن موثر باشد.

در همین شرایط معامله گران مترصد ارزیابی از شرایط آتی بازار هستند، امری که البته به انتشار گزارشهای پیش بینی سود شرکت‌‌های بورسی برای سال آینده و همچنین مساله انتخابات ریاست‌جمهوری باز می‌گردد. در شرایط این چنینی البته معامله گرانی که تحلیل‌‌های دقیق تری از آینده را داشته باشند به سود غیر عادی مواجه می‌‌‌شوند.

در همین حال برخی از نمادها نیز به دلیل شرایط فعالیت معامله گران عمده رفتار غیر قابل توجیهی را نمایش می‌‌‌دهند.

در بازار روز چهارشنبه معامله گران شاهد انجام معاملات بلوکی پر حجمی‌‌‌بودند که ناشی از تلقی بازیگران عمده از شرایط بازار است و می‌‌‌تواند در چارچوب اصلاحات سنگین پرتفوی سهام شرکت‌‌های سرمایه‌گذاری قرار گیرد.

در بازار چهارشنبه در نماد مخابرات همچنان معامله گران با شایعاتی در مورد بازگشایی نماد مخابرات مواجه بودند، امری که در کنار خود خبرهایی در مورد عملکرد این شرکت و همچنین تاثیرات انحلال یا ابقای رگولاتوری را همراه داشت.در گروه معدنی نمادهای سنگ آهنی با تاثیر خبرهایی در مورد توافق شرکت‌‌های سنگ آهنی با فولادسازان مواجه هستند. این توافقات حدود قیمتی سال آینده شرکت‌‌های سنگ آهنی را مشخص می‌‌‌کند. در‌ این رابطه سایت گاردین انگلیس از پایان ۶سال روند پیوسته افزایش بهای سنگ آهن خبر داده است که به ۴۰۰درصد افزایش بهای سنگ‌آهن در سال‌های اخیر منجر شده است، رویترز نیز با نظر سنجی از ۱۵کارشناس، تحقق ۳۰ درصد کاهش نرخ سنگ آهن را گزارش کرده است.در همین حال شرکت دولتی سنگ آهن قزاقستان نیز در توافقی با فولاد ساز عمده روسیه ۴۱درصد کاهش قیمت را پذیرفت تا بازار در انتظار توافق بی‌اچ پی بیلیتون، ریوتینتو و وله باقی بماند و پرونده نرخ سنگ آهن بسته شود.

در گروه سیمانی بازار با خبرهایی در مورد حل برخی از مسایل میان شرکت ایرانیت و گروه سرمایه‌گذاری گنجی مواجه است که احتمال بازگشایی نماد ایرانیت را افزایش داده است. حل مسایل باقی مانده احتمالا راه را برای بازگشت نمادهای این گروه سرمایه‌گذاری شامل سرمایه‌گذاری ملت، مهرام و سرمایه‌گذاری کارآفرین(آردل)باز خواهد کرد.

در گروه خودرویی مفتح معاون وزیر بازرگانی در مصاحبه‌ای از انتظار برای کاهش قیمت خودرو خبر داده است. در همین شرایط در حالی که بهای خودروهای تولیدی در داخل رو به کاهش است، گروه بهمن در اقدامی ‌‌‌ناگهانی بهای فروش هر دستگاه خودرو مزدا را ۳۰‌میلیون ریال افزایش داده است.

در گروه شرکت‌‌های چند رشته‌ای نماد غدیر با توجه به کاهش سود برخی از شرکت‌‌های زیر مجموعه و تعدیل منفی ۱۰درصدی در آستانه بازگشایی قرار دارد. در همین حال افت بهای محصولات پتروشیمی‌‌‌(دو مجتمع زاگرس و اوره و آمونیاک ) مساله سود آوری آتی غدیر را با مشکل مواجه می‌‌‌کند.