گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته و پس از درگیری بازار با عرضه‌‌های سنگین در روزهای یک شنبه و دوشنبه شاهد بازگشت تقاضا بود، به گونه‌‌ای که خریداران توانستند با غلبه بر عرضه‌‌های موجود در بازار، برخی از سنگین‌ترین نمادهای بورس را به پیش ببرند.

در بازار دیروز معامله‌‌‌گران در تحولات کلان سیاسی شاهد ابراز آمادگی وزیر دفاع کشورمان برای شرکت در جلسه گروه ۱+۵بودند. پیشنهاد حضور کشورمان در مذاکرات گروه ۱+۵ یکی از عمده‌‌ترین تحولات پس از تغییر رییس جمهوری در ایالات متحده به شمار می‌‌رود و پذیرش این پیشنهاد از سوی کشورمان گامی‌‌‌به جلو برای کاهش تنش‌های سیاسی ارزیابی می‌‌‌شود. با توجه به این تحول به نظر نمی‌‌‌رسد بازار سهام نگرانی نزدیکی از مسایل سیاسی داشته باشد به ویژه آنکه در حوزه انتخابات ریاست جمهوری نیز فضای دو قطبی شکل گرفته عملا کارشناسان را میان تداوم وضع موجود یا وعده‌‌های بهتر آتی قرار داده است که همین امر سبب شده است به‌رغم رکود سنتی در مقطع انتخابات ریاست جمهوری، بازار شرایط بهتری را تجربه کند. در واقع در بازار سهام به‌رغم آنکه متغیر‌‌های کلان سیاسی و اقتصادی بیان کننده احتمال رکود و توقف در بازاراست، اما جریان عرضه و تقاضا و رشد قیمت‌‌ها سبب شده است که حتی محافظه کار‌‌ترین سرمایه‌‌گذاران نیز به سوی بازار جلب شوند که در این میان رکود در حوزه‌‌های موازی بازار سرمایه از جمله بخش مسکن مهمترین دلیل برای جریان سرمایه به سوی بازار است.

در همین حال در بازار دیروز معامله‌‌‌گران در تحولات کلان شاهد اظهار نظر عضو شورای عالی بورس در مورد تصویب قراردادهای آتی یا (‌فیوچر) سهام بودند. هر چند که به نظر نمی‌‌‌رسد بازار در کوتاه مدت با چنین ابزاری مواجه باشد اما طرح بحث قراردادهای آتی سهام خود گامی‌‌‌بلند به سوی تغییر چهره بازار سرمایه دارد.

در بازار سهام همچنین معامله‌‌‌گران با توجه به ورود نقدینگی به ویژه از سوی خریداران نمادهای تجهیزاتی نظیر صدرا به بازار، شاهد به جریان افتادن مجدد این نقدینگی هستند. در این میان فروشندگان سهام صدرا و دیگر تجهیزاتی‌ها و همچنین فولاد سازها و پالایشگاه اصفهان هم اینک با ثبت تقاضا در نمادهای دیگر به تقویت کلی بازار کمک می‌‌‌کنند.

در بازار دیروز در گروه بانکی معامله‌‌‌گران پس از ضعف نمادهای شاخص در بازار دوشنبه، شاهد بازگشت تقاضا در نمادهای بانک سینا و کارآفرین بودند که این بازگشت تقاضا در نهایت به تشکیل صف خرید در نماد بانک سینا منجر شد.

در بازار دیروز معامله‌‌‌گران همچنین در گروه بانکی با اظهارنظرهای مهمی‌‌‌در مورد عرضه بانک تجارت نیز مواجه بودند که مهمترین آن مربوط به دکتر قالیباف مدیرعامل شرکت بورس بود. مدیر عامل شرکت بورس گفت: انتظار می‌‌‌رود عرضه سهام بانک تجارت با تقاضای مناسب همراه بوده و در افزایش تنوع بازار سرمایه موثر باشد. به گفته قالیباف طی هفته‌‌های اخیر حجم و تنوع معاملات انجام شده در بازار بورس روند صعودی داشته و شاهد رشد مناسب اکثر شاخص‌ها بوده‌ایم. این مهم نویدبخش آن است که عرضه سهام بانک تجارت در وضعیت مناسبی انجام شود. همچنین صورت‌‌های مالی ارائه شده از سوی بانک تجارت بسیار شفاف بوده و با توجه به امیدنامه ارائه شده، ارزیابی بازار از وضعیت آتی این بانک نیز روشن و مشخص است.

در همین حال گروه بانکی دیروز شاهد اظهارنظر مدیران بانک ملت نیز بود که عضو هیات مدیره این بانک خبر از افزایش سرمایه بانک ملت داده است. این خبر که با شگفتی کارشناسان مواجه شده است احتمالا عرضه بانک ملت را با فشار مواجه می‌‌‌سازد. دیروز محمد خوش بین مسوول خصوصی‌سازی بانک ملت در گفت وگو با ایسنا خبر افزایش سرمایه این بانک را داد. خوش بین گفت: «بانک ملت از محل سود سهامداران افزایش سرمایه می‌‌‌دهد.» با اعلام این موضوع از جانب مسوول خصوصی‌سازی بانک ملت، سهامداران این بانک سودی دریافت نخواهند کرد. طبق گزارش‌‌های مالی سود هر سهم بانک ملت ۱۸ تومان بوده که به این ترتیب از تقسیم سود بین سهامداران خبری نیست.

خوش بین همچنین از تعدیل مثبت سود سهام بانک ملت خبر داد و گفت: «تعدیل مثبت سود بانک ملت به بورس ارسال شده است که در صورت نهایی شدن اعلام می‌‌‌شود. EPS اعلامی‌‌‌بانک ملت در سال ۸۷ ، ۱۸ تومان و پنج ریال است که بیش از ۱۰۰ درصد آن محقق می‌‌‌شود.»

او در خصوص تاریخ برگزاری مجمع ملت اظهار کرد: «زمان برگزاری مجمع قبل یا بعد از عرضه بلوکی سهام ملت سازمان خصوصی‌سازی در حال بررسی است که بعدا اعلام می‌‌‌شود. به‌رغم این اظهار نظر نا امید کننده برای سهامداران ملت دیروز بانک ملت شاهد جابجایی تعداد یک‌‌میلیارد و ۱۲۳‌‌میلیون و ۹۸۰ هزار سهم به ارزش بیش از ۲۷۴ر۱‌‌میلیارد ریال از سهام شرکت بانک ملت، از طرف دولت جمهوری اسلامی‌‌‌ایران بابت رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) و صندوق بازنشستگی کشوری واگذار گردید.

لازم به ذکر است که تعداد ۵۲۴‌‌میلیون سهم از سهام فوق‌الذکر به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) و تعداد ۵۹۹‌‌میلیون و ۹۸۰ هزار سهم از سهام فوق الذکر به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار گردیده است.