مهر - وزیر امور اقتصادی و دارایی شاخص‌گذاری‌های سهام عدالت را «صحیح» ارزیابی کرد و از واگذاری ۴۰ هزار‌‌میلیارد تومان سهام عدالت به ۴۲‌‌میلیون ایرانی خبر داد و گفت: افرادی که به مقوله سهام عدالت می‌‌‌پردازند، مستندات آن را نیز مطالعه کنند. سید شمس‌الدین حسینی اجرای طرح سهام عدالت را مبتنی بر سه موضوع دانست و با تاکید بر اینکه افرادی که به این مقوله می‌‌‌پردازند، مستندات آن را نیز مطالعه کنند، ابلاغیه سیاست‌‌های کلی اصل ۴۴‌‌، اعطای مجوز اجرای طرح توسط مقام معظم رهبری با پیشنهاد رییس‌جمهوری و تصویب قانون مربوط به آن از سوی مجلس شورای اسلامی‌‌‌را سه محور یاد شده عنوان کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه مطابق با این سه محور ۶ دهک از جمعیت کشور مشمول دریافت سهام عدالت می‌‌‌شوند، تصریح کرد: با در نظر گرفتن جمعیت ۷۰‌‌میلیون نفری کشور، ۶ دهک جامعه شامل ۴۲‌‌میلیون نفر می‌‌‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت اجازه دارد که تا سقف ۴۲‌‌میلیون نفر و ۶ دهک سهام عدالت واگذار کند، اظهارداشت: تاکنون برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تحقق این موضوع بوده است.

حسینی نکته مهم دیگر را صدور اجازه واگذاری۴۰ درصد ارزش سهام بنگاه‌‌ها ذکر کرد و با اعلام اینکه ارزش بنگاه‌‌های قابل واگذاری ۱۰۰ هزار‌‌میلیارد تومان است، گفت:۴۰ درصد یکصد هزار‌‌میلیارد تومان (‌یکصد‌‌میلیارد دلار) ۴۰ هزار‌‌میلیارد تومان می‌‌‌شود. وی ادامه داد: بنابراین با در نظر گرفتن حدود ۴۲‌‌میلیون نفر که قابلیت دریافت سهام عدالت را دارند، به هر فرد یک‌‌میلیون تومان سهام عدالت واگذار می‌‌‌شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهارداشت: با توجه به اینکه به هر خانوار بیش از ۵‌‌میلیون تومان سهام عدالت تعلق نمی‌‌‌گیرد، اگر تعداد آنها بیش از ۵ نفر باشد، سهام عدالتی که به این خانوار تعلق می‌‌‌گیرد همان رقم ۵‌‌میلیون تومان خواهد بود.

انتقاد کاندیداها از سهام عدالت قانونی دولت نهم بی‌مورد است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت‌وگو با فارس درباره توزیع سهام عدالت تصریح کرد: انتقاد از سهام عدالت که از جانب برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح شده است خلاف واقع است زیرا که سهام عدالت دیگر تبدیل به قانون شده است و کسی نمی‌‌تواند آن را از مردم پس بگیرد. غلامرضا مصباحی‌مقدم افزود: ممکن است در نحوه اجرای سهام عدالت ضعف‌هایی وجود داشته باشد اما با گذشت زمان نیز این مشکل حل خواهد شد. بنابراین گزارش میرحسین موسوی کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری دهم پیشتر طی سخنانی با تاکید بر اینکه توزیع سهام عدالت به شکل فعلی را جمع می‌‌کنم، اظهار داشت: سهام عدالت در چارچوب اصل ۴۴ باید اجرا شود و اینگونه که امروز در کشور سهام عدالت توزیع می‌شود، بخش خصوصی را با مشکل مواجه می‌کند و یکی از کارهای ما باید جمع کردن چنین چیزهایی باشد.