گروه بورس - کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس از نزدیک شدن ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 133میلیارد تومان خبر داد.

«ایمان مقدسیان» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما گفت: ‌در حالی که بازار در ماه گذشته بازدهی 79/5‌‌درصدی را تجربه کرد، چهار صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی بیشتر از بازار به دست آورند. وی ادامه داد: نکته قابل توجه آن که صندوق سرمایه‌گذاری گلچین با وجود داشتن کمترین بازهی از ابتدای تاسیس، بازدهی 21‌‌درصدی را در ماه گذشته به دست آورد. وی توضیح داد: این صندوق سرمایه‌گذاری که در پایان سال گذشته زیان از ابتدای فعالیتش بالغ بر 36‌‌درصد شده بود، در سال جدید با توجه به رونق نسبی بازار توانست بخشی از این زیان را جبران کند و بدین ترتیب ارزش خالص هر واحد سرمایه‌گذاری این صندوق به بیش از 780 هزار ریال رسید.
«مقدسیان» در خصوص بازدهی از ابتدای تاسیس صندوق‌ها گفت: از لحاظ بازدهی از ابتدای تاسیس سه صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و پیشتاز در طول دوره فعالیت خود بیشترین بازدهی را کسب کرده‌اند. وی گفت: این سه صندوق به ترتیب ۶۲،۱۱۲ و ۴۷‌‌درصد بازدهی کسب کرده‌اند. این مساله در حالی رخ داده که همین سه صندوق بیشترین بازدهی متوسط روزانه را هم دارند.
وی در بخش دیگر اضافه کرد: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا 13خردادماه امسال به 133‌‌میلیارد تومان نزدیک شد. رشد قابل توجه ارزش صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین باعث شد تا ارزش این صندوق بیش از 66‌‌درصد کل ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص دهد. وی یادآور شد: اقبال سرمایه‌گذاران خرد به این صندوق به دلیل افت بازدهی سپرده‌های بانکی این صندوق را با افزایش تقاضا برای صدور واحدهای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است. صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین در حال حاضر 5/16‌‌درصد بازده را برای سرمایه‌گذاران خود تضمین کرده است و هر سه ماه یکبار بین سرمایه‌گذاران سود تقسیم می‌کند.
کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس در مورد سرمایه‌گذاری صندوق‌ها گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا ۱۳خردادماه، ۲هزارو ۶۴۶ سرمایه‌گذار حقیقی را به خود جذب کنند. صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین با یک هزارو ۶۲۸ سرمایه‌گذار حقیقی بیشترین مخاطب حقیقی را دارد و پس از این، صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان و پیشتاز با ۴۰۴ و ۱۱۸ سرمایه‌گذار حقیقی که به ترتیب ۵۳ و ۸۶‌‌درصد واحدهای سرمایه‌گذاری این دو صندوق را به خود اختصاص داده‌اند، بیشترین تعداد سرمایه‌گذار حقیقی را به خود اختصاص داده‌اند. در مجموع مالکیت بیشتر از ۷۶‌‌درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران حقیقی است.
هجدهمین صندوق در راه بورس از سوی دیگر سازمان بورس و اوراق بهادار دیروز، مجوز پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری را با نام صندوق سرمایه‌گذاری بورسیران صادر کرد.
به گزارش «سنا»، مسوولان این صندوق باید در مدت سه ماه حداقل سرمایه ۵‌‌میلیارد ریال را جذب کنند تا بتوانند شرایط دریافت مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار به دست آورند.
مدیر و ضامن این صندوق شرکت کارگزاری بورسیران و متولی آن شرکت کارگزاری نهایت نگر است.
موسسه حسابرسی شراکت نیز حسابرس این صندوق سرمایه‌گذاری خواهد بود.
سازمان بورس و اوراق بهادار پیش از این مجوز تاسیس و فعالیت 16 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام (15 صندوق در اندازه کوچک و یک صندوق در مقیاس بزرگ) و یک صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت را صادر کرده است.