گروه بورس - محبوبه مغانی: روز گذشته در فرابورس ایران 99 میلیون و 35 هزار و 297 سهم در 8 هزار و 369 دفعه معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت تا در پایان روز کاری این بازار در هفته منتهی به دوم اسفندماه مجموع ارزش معاملات فرابورس از رقم 335 میلیارد و 154 میلیون ریالی برخوردار شود.

معاملات روز گذشته فرابورس در مقایسه با روزهای گذشته به دور از هیجان و در فضایی آرام انجام شد، به طوری که دیروز همچنان نماد شرکت‌های پالایشگاه لاوان و نفت ایرانول با صف خرید سنگین مواجه بودند.
این در حالی است که نماد «شراز» بار دیگر در فرابورس ایران صف خرید شد و بار دیگر به گردونه رونق بازگشت.
در این روز، حق تقدم بانک گردشگری، قند چهارمحال، حق‌تقدم سرمایه‌گذاری مسکن تهران و پتروشیمی زاگرس از بیشترین حجم معاملات در فرابورس برخوردار بودند.
در این میان سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان، پتروشیمی مارون، کویرتایر، بالاست و قند شیروان در نوسان‌های مثبت مورد معامله قرار گرفتند. دیروز همچنین هر برگه امتیاز تسهیلات مسکن با کاهش قیمت روبه‌رو شد و در مرز 610 هزار ریال دادو ستد شد.
افزون‌بر این، دیروز اعلام شد که نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت واسط مالی اردیبهشت به منظور تامین مالی شرکت هواپیمایی ماهان، پس از پرداخت اجاره بهای سه ماهه اوراق، قابل‌معامله است. همچنین نماد معاملاتی گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی هر سهم، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد، مورد معامله قرار گرفت.
همچنین روز گذشته اعلام شد که جزئیات عرضه اولیه نفت پاسارگاد نیز در هفته آینده مشخص خواهد شد.
بر این اساس عرضه اولیه ۵ درصد از سهام نفت پاسارگاد اوایل هفته آینده در فرابورس انجام و دو سهامدار عمده ۳۰ میلیون سهم این شرکت ۶۰ میلیاردتومانی را عرضه می‌کنند. بنابراین گزارش، عرضه اولیه ۵ درصد از سهام این شرکت تولیدکننده قیر طی روزهای آینده در بازار دوم فرابورس انجام می‌شود.
براساس این گزارش، در شرایطی با تصمیم مسوولان هلدینگ نفت و گاز تامین مدیرعامل این شرکت 60 میلیارد تومانی در کمتر از 4 ماه تغییر کرد (علیرضا ابهجی جانشین امیر حسین بحرینی شد.) که این عرضه اوایل هفته بعد و حداکثر تا دو یا سه‌شنبه انجام می‌شود.
در این عرضه ۳۰ میلیون سهم توسط دو سهامدار عمده نفت پاسارگاد یعنی هلدینگ نفت و گاز تامین و صندوق بازنشستگی روانه میز فروش خواهد شد.
از سوی دیگر دو کارگزاری صبا تامین و صبا جهاد اقدام به این عرضه خواهند کرد. همچنین در صورت امکان، جلسه معارفه قبل از عرضه اولیه سهام برگزار خواهد شد؛ ولی تاکنون برگزاری قطعی این برنامه مشخص نشده است.