گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس در حالی روز گذشته را با مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل آغاز کرد که حجم و ارزش کل مبادلات این بازار با تغییر نامحسوسی نسبت به معاملات روز یکشنبه روبه‌رو شد و در این شرایط سکون دادوستد بیش از 50 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 5/368 میلیارد ریال در سامانه معاملاتی این بازار به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار ما، در بازار دیروز سرانجام صف خرید سنگین چند روز اخیر پتروشیمی مارون شکسته شد و این نماد با معامله ۲/۵ میلیون سهم به ارزش ۹۷ میلیارد ریال معاملات قابل توجهی را به خود اختصاص داد.
ذوب‌آهن اصفهان نیز باوجود رقابت بر سر معامله بلوکی، پس از جابه‌جایی 30 میلیون سهم مانند دیگر نمادهای پیشرو بازار با صف فروش 5 میلیون سهمی به کار خود پایان داد.
ارزش معاملات «ذوب» نیز در این بازار به حدود ۷۰ میلیارد ریال رسید. همچنین به دلیل رقابت در دقایق پایانی معاملات دیروز برای تصاحب بلوک ۵۳ درصدی ذوب‌آهن تا قیمت ۴۸۹۴ ریال، ادامه رقابت به امروز موکول شد.
افزون بر این، بیمه دی در حالی پس از ارائه اطلاعات شفاف‌سازی و تعدیل مثبت بازگشایی شد که با صف خرید به تابلو بازگشت و نوسان مثبت 5 درصدی را به ثبت رساند.
همچنین در این بازار تعداد یک میلیارد و ۶۵ میلیون حق‌تقدم استفاده نشده بانک حکمت ایرانیان، بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی و آماده معامله شد که از این تعداد تنها یک میلیون حق‌تقدم مزبور به ارزش یک میلیون ریال خرید و فروش شد.
گواهی سپرده بانک انصار نیز دیگر نمادی بود که روز گذشته پس از پرداخت سود علی‌الحساب ماهانه بازگشایی شد و با جابه‌جایی بیش از 28میلیارد ریال اوراق به کار خود پایان داد.
این در حالی است که اوراق اجاره امید و اجاره مپنا هر کدام به ترتیب با مبادله ۸/۴۱ و ۲/۳۲ میلیارد ریالی به عنوان پرمعامله‌ترین اوراق شناخته شدند.در بازار پایه نیز صنعتی مینو با خرید و فروش ۵۵ هزار سهم به ارزش ۵۳۳ میلیون ریال در صدر معاملات قرار گرفت. همچنین در این بازار ۹۰ هزار سهم فرابورس نیز به صورت توافقی معامله شد.
در مجموع روز گذشته 85 نماد در بازار فرابورس شاهد دادوستد اوراق بهادار خود بودند که در این میان، 22 نماد با نوسان مثبت و 34 نماد با نوسان منفی روبه‌رو شدند. همچنین 29 نماد دیگر بدون تغییر نرخ به کار خود پایان دادند.
تودیع و معارفه مدیرعامل فرابورس
روز گذشته مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل فرابورس با حضور اعضای هیات مدیره سازمان بورس، مدیران بورس اوراق، بورس کالا، سپرده‌گذاری و هیات مدیره قدیم، جدید و پرسنل فرابورس برگزار شد.
در این جلسه رییس هیات مدیره فرابورس با اعلام اینکه ارزش معاملات فرابورس از ۲۰۰هزار میلیارد ریال فراتر رفته است، اظهار کرد: ارزش بازار فرابورس به ۳۳۰هزار میلیارد ریال رسیده است.
رسول سعدی در ادامه افزود: فرابورس 6 مهر 88 فعالیت عملیاتی خود را با حضور وزیر اقتصاد و دارایی آغاز کرد و امروز 3 سال است که وارد بازار سرمایه ایران شده است و دراین مدت توانسته سهم قابل قبولی برای خود بدست آورد و جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد ایران پیدا کند.
وی با قدردانی از زحمات امید قائمی به عنوان نخستین مدیر عامل فرابورس ادامه داد: در این مدت که ارزش بازار فرابورس به ۳۳۰ هزار میلیارد ریال رسیده است، بیش از ۱۳۰نماد معاملاتی وارد این بازار شده است.
در ادامه سیدعلی حسینی عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اقدامات مثبت اثرگذار انجام شده در فرابورس یادآور شد: زحمات آقای امید قائمی برای فرابورس انکارناپذیر است و خدمات ایشان مختص فرابورس نیست بلکه از زمان تغییر قانون و راه‌اندازی شرکت بورس و حتی قبل از آن بوده است.
حسینی با بیان اینکه آقای امید قائمی از کمیته اجرایی فرابورس تا امروز برای این بازار زحمات بسیاری کشیده‌اند، خاطرنشان کرد: ایده اولیه فرابورس در سال ۸۵ و پس از تاسیس سازمان بورس شکل گرفت و آقای‌هامونی از آن زمان کارشناس این بخش در سازمان بورس بودند، بعد به فرابورس آمدند و با حمایت‌های آقای امیدقائمی رشد کردند و هم‌اکنون قرار است این راه را ادامه دهند.
در ادامه مصطفی امید‌قائمی، مدیرعامل سابق فرابورس در اظهاراتی گفت: ایجاد فرابورس کار تازه و نویی بود که سابقه قبلی در اقتصاد ایران نداشت به نحوی که حتی بستر‌های قانونی و مقرراتی آن هم وجود نداشت وبه کمک سازمان بورس، مدیریت فناوری، سپرده گذاری و بورس تهران تدوین و عملیاتی شد.
مدیر‌عامل سابق فرابورس در ادامه یادآور شد: در این مدت با کمک همکارانم توانستیم بازار پذیره نویسی برای شرکت‌های سهامی عام و سایراوراق بهادار، بازار عرضه شرکت‌های سهامی خاص و بازار دست دوم اوراق مشارکت و گواهی سپرده، پذیره نویسی اوراق صکوک به عنوان نخستین ابزار اوراق بهادار اسلامی راه‌اندازی کنیم.
به گفته وی، همچنین در این مدت بازار پایه در راستای برنامه پنجم توسعه وراه‌اندازی بازار دست دوم امتیاز تسهیلات مسکن ایجاد شد.
امیر هامونی مدیرعامل جدید فرابورس هم طی سخنانی مهم‌ترین برنامه‌های خود برای اداره این بازار را پذیرش سهام عدالت،کاهش زمان تسویه اوراق مشارکت و عضویت در فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی اعلام کرد و افزایش پذیرش شرکت‌های جدید و انواع اوراق مشارکت و صکوک مهم‌ترین برنامه‌های بخش پذیرش فرابورس محسوب می شوند.
مدیر‌عامل فرابورس برنامه‌های بخش عملیات و نظارت را اینگونه تشریح کرد و گفت: مهم‌ترین برنامه در این حوزه کاهش زمان تسویه اوراق مشارکت و اوراق با درآمد ثابت است که در صورت مهیا شدن بستر‌های آن، زمان تسویه این اوراق لحظه ای خواهد شد و به محض اینکه فروشنده اوراق را بفروشد وجوه آن به حسابش واریز می‌شود.