گروه بورس- نشست معارفه شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید در آستانه عرضه این شرکت، غروب چهارشنبه گذشته در باشگاه بانک سپه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، در این نشست «قالیباف اصل»، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری امید، با بیان اینکه این شرکت به عنوان چهارصد و سی و هشتمین شرکت در بورس تهران پذیرفته شده است، زمان عرضه سهام مزبور را قریب‌الوقوع دانست. به گفته وی، سرمایه‌گذاری امید در ۱۶شرکت، سهام مدیریتی دارد که از مجموع ۵۱ شرکت حاضر در پرتفوی، ۹۰درصد ارزش این شرکت‌ها مربوط به شرکت‌های بورسی است.

وی سرمایه امید را در بدو تاسیس ۶۵میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: ‌براساس آخرین اقدام، سرمایه شرکت به ۴۰۰میلیارد تومان رسیده است که با این وصف رتبه شرکت در میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری به لحاظ سرمایه چهارم و در کل بورس این شرکت رتبه نهم را دارد.

قالیباف، ارزش روز پرتفوی سرمایه‌گذاری امید را رقم ۲۱۰۰میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: ۷۴درصد از پرتفوی شرکت، مربوط به شرکت‌های کانه فلزی است که شرکت‌های چادرملو، گل گهر و گهر زمین را شامل می‌شود.

وی در پاسخ به برخی پرسش‌ها مبنی بر دلایل وجود شرکت‌های سیمانی در پرتفوی شرکت گفت: سیمان ۱۸درصد از پرتفوی سرمایه‌گذاری امید را تشکیل می‌دهد که اکثر این شرکت‌ها جوان‌ بوده و در صورت آزادسازی نرخ سیمان می‌توان آینده خوبی را برای این شرکت‌ها انتظار داشت.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری امید تفاوت ارزش پرتفوی این شرکت با قیمت تمام شده را ۱۵۵۰میلیارد تومان عنوان کرد.

وی میزان عرضه اولیه سهام این شرکت را ۵درصد اعلام کرد و گفت: طبق قوانین ۲۰درصد از سهام شرکت باید در بورس عرضه شود که البته عرضه بیش از ۵درصد منوط به شرایط حاکم بر بازار است.

دکتر طباطبایی، قائم‌مقام بانک سپه نیز در این جلسه در پاسخ به پرسش گروهی از سهامداران مبنی بر اینکه با توجه به شرایط کنونی بازار، بانک سپه از سهام امید در بازار چگونه حمایت می‌کند، گفت: این بانک، سهام امید را بدون پشتوانه در بازار عرضه نکرده است، بلکه به عنوان سهامدار عمده از این سهم در بازار حمایت خواهد کرد.

وی اطمینان داد: معامله‌گران بازار از این بابت نگرانی خاصی نداشته باشند و از آنجا که سرمایه‌گذاری امید بزرگترین شرکت بانک سپه است، این بانک توجه ویژه‌ای نسبت به این شرکت دارد.

در این حال مطرح شدن پرسش‌های فراوان در رابطه با سرنوشت معادن گل‌گهر و چادرملو موجب شد که نوریان، مدیرعامل شرکت چادرملو، به این پرسش‌ها پاسخ دهد.

وی در اظهارات خود حقوق دولتی را با بهره مالکانه دو بحث متفاوت عنوان کرد.‌ وی میزان حقوق دولتی معادن را به ازای برداشت هر تن ماده معدنی رقم ۳۳۷تومان ذکر کرد و گفت: دولت، پیشنهاد افزایش این رقم به یک‌هزار تومان را داده است که ما با این پیشنهاد مخالفت کردیم، اما چنانچه میزان حقوق دولتی معادن تا رقم پیشنهادی هم افزایش یابد، در بودجه ما پیش‌بینی شده است و سود چادرملو را با تغییری مواجه نمی‌کند.

وی افزود: حقوق دولتی معادن به صورت مستقیم به حساب خزانه دولت واریز می‌شود و «ایمیدرو» در این جریان نقشی ندارد.

وی بهره مالکانه را بحثی جدید دانست و گفت:‌ تاکنون دولت یک ریال به عنوان بهره مالکانه از ما نگرفته است و فعلا هم قرار نیست چنین پولی از شرکت‌های بهره‌بردار اخذ شود.

وی تاکید کرد:‌ تمام وعده‌هایی که من در چند سال گذشته داده‌ام، تحقق پیدا کرده و بازار نیز بهتر است در این رابطه به ما اطمینان کند و به عقیده من جنجال بی‌موردی در این زمینه طی هفته گذشته به راه افتاد.

وی درباره پروانه معادن سنگ‌آهن گفت: برای معدن چادرملو هیچ مشکلی به وجود نیامده و دولت این معدن را در اختیار ما قرار داده است، اما در هر حال طبق قانون، دولت مالک اصلی معادن است.

وی در اظهارات خود از مزایده فروش ۲۰۰هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن خبر داد و گفت: این میزان کنسانتره به قیمت تنی ۶۸هزار تومان سرمعدن فروخته شده است.

همچنین مازاد تعهد فروش چادرملو به فولاد خوزستان هم تنی ۵۳هزار تومان فروخته می‌شود که احتمالا از این بابت سود شرکت هم افزایش می‌یابد.

نوریان با بیان این که پیش‌بینی تولید این شرکت در سال جاری ۴/۴میلیون تن بوده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید شرکت در پایان سال به ۵/۶میلیون تن برسد که اگر در این رابطه بورس مزاحم ما نشود، در زمان قطعی شدن وقوع تعدیل، افزایش سود خود را به موقع اعلام می‌کنیم.

وی مزیت شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن را تحویل گندله یا کنسانتره در محل معدن ذکر کرد و گفت: این معادن هزینه حمل‌ونقل ندارند و از این بابت افزایش فروش، می‌تواند در سوددهی آنان تاثیرگذار باشد.

حاشیه‌های نشست معارفه «امید»

حضور مدیران سرشناس شرکت‌های سرمایه‌گذاری در نشست معارفه «امید» جلب توجه می‌کرد که از جمله آنها می‌توان به حضور مدیران عامل سابق و فعلی سرمایه‌گذاری ملی ایران، مدیرعامل سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، مدیرعامل غدیر، مدیرعامل سرمایه‌گذاری پاسارگاد و... اشاره کرد.

برخی از مدیران سرمایه‌گذاری امید، قیمت توافق شده هیات‌مدیره بانک سپه را برای عرضه سهام «امید» رقمی بیش از ۵۰۰ تومان اعلام می‌کند، حال آنکه بازار عرضه سهام مزبور را با قیمت بیش از ۳۰۰ تومان را هم گران می‌دانند.

در گفت‌وگویی کوتاه یکی از مدیران مالی یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورس تهران عرضه سهام امید با قیمت بیش از ۳۳۰ تومان را محکوم به شکست عنوان کرد. به گفته وی، نقطه قوت سهام امید فقط سه شرکت چادرملو، گل‌گهر و گهرزمین است.

برخی از چهره‌های سرشناس بورس، سر میز شام که میزبان آن سرمایه‌گذاری امید بود، مدیران بانک سپه را به عرضه سهام با قیمت منطقی توصیه کرده و حتی معتقد بود که با عرضه گران سهم، احتمال تبدیل عرضه امید به عرضه اولیه مپنا در سال گذشته بعید نیست.

به گفته مدیر یکی از شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری، بازار از رفتاری که در مقابل شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر در پیش گرفته است، به زودی پشیمان خواهد شد و برآیند این رفتار، خرید ارزان گروهی از معامله‌گران با تحلیل است که سهام امروز خریداری شده خود را با افزایش قیمت به معامله‌گرانی که طی ماه‌های آینده در صف‌های خرید چادرملو و گل‌گهر می‌نشینند، خواهند فروخت.

برخی از حسابرسان حاضر در نشست معارفه امید، استعفا و بازنشستگی ۳۳نفر از مدیران سازمان حسابرسی را مورد بحث خود قرار داده بودند که در این هنگام مدیر سابق یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری به شوخی خطاب به آنان گفت: تازه داریم متوجه می‌شویم که نیاز به حسابرس وجود ندارد.