گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار امروز (شنبه) در شرایطی فعالیت خود را از سر می‌گیرد که پس از یکی دو روز کاری توام با آرامش، در پایان هفته گذشته بار دیگر تحولات رخ داده جو انتظاری را بر معامله‌گران حاکم خواهد کرد. در مهم‌ترین تحول، سخنان رییس‌جمهوری در مراسم رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به محرابیان وزیر صنایع و معادن مطرح شد. اشاره رییس‌جمهوری به شرکت ملی مس نخستین شرکت واگذار شده اصل ۴۴ و عدم پرداخت «حتی یک ریال حق مالکانه» و لزوم اقدام محرابیان در جهت «یک کار انقلابی و جدی برای حفظ حقوق ملت» کارشناسان بازار را با شگفتی مواجه کرده است. واگذاری عمده سهام دولت در ملی مس در قالب سهام عدالت و فروش به افراد حقیقی و حقوقی دولتی و خصوصی، هرچند که با فشار قابل ملاحظه‌ای به بورس همراه بود، ولی یک موفقیت نسبی در اجرای اصل ۴۴ به شمار می‌رود؛ حال با این شرایط، تغییر در شرایط اولیه شرکت و تحمیل هزینه‌های جنبی به آن، از سوی دولت باعث ایجاد موجی از بی‌اعتمادی نسبت به سیاست‌های دولتی و ضرر و زیان خریداران و عدم استقبال از عرضه‌های آتی خواهد شد. از سوی دیگر ملی مس به همراه چادرملو و گل‌گهر شاکله اصلی سهام عدالت را تشکیل می‌دهند که با تحمیل هزینه‌های جدید، سودآوری آنها در سال آینده با مشکل مواجه خواهد شد؛ اما آنچه در این میان بیش از موارد دیگر پیش روی بازار است، سرعت تحولات در دولت و ناتوانی بازار در رصد بلندمدت و برنامه‌ریزی براساس آن است؛ چرا که در کمتر از یک هفته از اعلام نظر رسمی هراتی‌‌نیک، رییس هیات‌عامل «ایمیدرو» در مورد عدم وجود مقوله‌ای به نام بهره مالکانه، رییس‌جمهور، وزیر جدید صنایع و معادن را در مورد دریافت این وجه موظف می‌داند. چنین مسائلی موجب شده است تا بازار با احتمال تغییراتی در میان مدیران وزارت صنایع و معادن نیز مواجه شود.

در این شرایط معامله‌گران با توجه به تغییرات متعدد، تبعیت از سیکل‌های نوسانی را بر سرمایه‌گذاری بلندمدت ترجیح داده و با کوتاه‌مدت شدن دوره تحولات قیمتی بازار، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران حقیقی در مقابل معامله‌گران عمده حقوقی بازار قرار می‌گیرند و چاره‌ای جز خروج از بازار نخواهند داشت. بازار سهام در پایان هفته با تحول جدی دیگری نیز مواجه شد. انتشار گزارش محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر چند که در محتوا شرایط حاکم بر پرونده هسته‌ای کشورمان را دچار تغییر فوری نمی‌کند و حتی به لحاظ حل مسائل مهمی نظیر سانتریفیوژهای P۱ و P۲ و ارائه سند تولید اورانیوم فلزی حرکتی رو به جلو محسوب می‌شود و از سطح تنش‌های فنی می‌کاهد، اما توجه به اجلاس پیش روی شورای حکام آژانس و گروه ۱+۵ در ۲۸ آبان‌ماه، معامله‌گران را با وضعیت حساس سیاسی مواجه خواهد ساخت. به نظر می‌رسد در هفته جاری معامله‌گران بر سطح احتیاط در فعالیت‌های خود همزمان با پررنگ‌ شدن تحولات سیاسی بیافزایند؛ امری که البته با توجه به نامشخص بودن شرایط حاکم بر نشست‌های آتی نمی‌توان ابعاد آن را تخمین زد.

در کنار تحولات یاد شده، بازار سهام در حوزه اقتصادی نیز با تحولاتی مواجه بود. نخستین مساله به سخنان «نجابت» مدیر عامل شرکت‌ ملی پتروشیمی در هفته گذشته باز می‌گردد که در سخنانی از آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی تولیدی در بخش‌خصوصی یاد کرده است. وی، روز چهارشنبه خاطرنشان کرد که کود شیمیایی مجتمع‌های غیردولتی نیز تعهدی نسبت به قیمت‌های دولتی ندارند؛ هر چند این سخنان در مقطع کنونی و با توجه به حضور وزیر جدید نفت می‌تواند دستخوش تغییرات فوری شود؛ انتشار این خبرهای اولیه‌ای مبنی بر انعقاد قرارداد فروش محصول کود اوره مجتمع اوره و آمونیاک غدیر بر اساس نرخ FOB خلیج‌فارس با شرکت مادر تخصصی دولتی، احتمال رخداد تحول مثبتی در این زمینه را ممکن می‌کند. آزادسازی بهای فروش محصولات پتروشیمی در سال‌جاری از سوی مجلس تصویب شده، اما تاکنون دولت از اجرای آن خودداری کرده است. عدم آزادسازی نرخ فروش محصولات پتروشیمی فشار مضاعفی را بر واحدهای دولتی و خصوصی وارد ساخته است؛ به گونه‌ای که بر اساس خبر منتشرشده از سوی بورس، پتروشیمی تبریز را در سال‌جاری زیان‌ده کرده است. به نظر می‌رسد بدون آزادسازی بهای محصولات پتروشیمی، اجرای برنامه خصوصی‌سازی دولتی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی با دشواری‌های قابل ملاحظه‌ای مواجه باشد.

در کنار این تحولات سخنان الهام، سخنگوی دولت در مورد تکلیف دولت به بورس اوراق بهادار جهت راه‌اندازی یک‌ماهه بازار ثانویه رهن مسکن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تاکید الهام به ایجاد صندوق‌های املاک و مستغلات، عرضه اوراق و سهام این صندوق‌ها و مبادله آنها در بورس، فضای جدیدی را بر فعالان بازار باز خواهد کرد. در صورت انتشار اوراق رهنی مسکن، بازار با گزینه‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاری مواجه خواهد شد؛ هر چند که احتمال دارد تحمیل شرایط خاص بر میزان سود این اوراق و مسائل دادوستد آنها به عنوان فاکتوری در مقابل کنجکاوی بازار عمل کند.

در تحول مهم دیگر، جلسه معرفی سرمایه‌گذاری امید روز چهارشنبه برگزار شد. امید ۴۳۸ امین شرکت بورس، در حالی در مقابل کارشناسان بازار قرارگرفت که جلسه با توجه به مالکیت عمده امید بر چادرملو و گل‌گهر تحت تاثیر تحولات مرتبط با جلسه روز چهارشنبه مجلس و مساله بهره مالکانه قرار گرفت. حضور «امید» با توجه به فروکش کردن پتانسیل‌ هلدینگی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و حرکت این شرکت به سوی تبدیل شدن به یک شرکت سرمایه‌گذاری، بازار را با حضور پررنگ یک هلدینگ معدنی و صنعتی مواجه خواهد ساخت. در کنار معرفی «امید» جلسه چهارشنبه شب حواشی پررنگی نیز داشت. حضور مدیرعامل چادرملو و تاکید وی بر عدم تاثیر جدی افزایش عوارض بر سودآوری سال‌جاری شرکت به همراه تایید اولیه احتمال دستیابی شرکت چادر ملو به ۵/۶میلیون تن تولید در سال‌جاری، تولید حدود ۵۰۰هزار تن گندله در سال‌جاری و خبر تایید نشده خرید حداقل ۳میلیون سهم فولاد مبارکه از جمله این حواشی بود. چادر ملو در صورت رسیدن به رقم تولید ۵/۶میلیون تنی می‌تواند سود قابل ملاحظه‌ای از محل فروش محصول بیش از سهمیه به واحدهای فولاد شناسایی کند، به ویژه آن که چادرملو همواره نرخ بیشتری برای فروش سنگ‌آهن مازاد بر سهمیه دریافت کرده است که این رقم امسال برای فروش به فولاد خوزستان، ۵۳هزار تومان و برای مبارکه ۵۷هزار و ۶۰۰تومان خواهد بود.

«امید» اما احتمالا در دو هفته آینده در حالی راهی تابلو خواهد شد که EPS خود را براساس آخرین گزارش تا ۴۲۱ ریال با پوشش ۹ ماه ۷۲درصدی تعدیل مثبت داده و شرکت علاوه بر ۶۰درصد تقسیم سود نقدی، ذخیره قابل ملاحظه‌ای نیز برای شرکت‌های ضعیف پرتفوی خود اخذ کرده و با احتمال اعلام ۵۸EPS تومانی برای سال مالی بعد مواجه است.

در کنار این مسائل داخلی بازارهای جهانی نیز حامل تحولات موثری در بازار هفته آینده خواهند بود.

در بازار جهانی فلزات رخداد ۲ زلزله پی‌درپی در شیلی، بازار جهانی فلز مس را دچار نوسانی سنگین کرد. ۲ زلزله به ترتیب ۷/۷ و ۷/۵ ریشتری شمال شیلی، منطقه معدنی این کشور را که بزرگ‌ترین تولید‌کننده مس جهان به شمار می‌رود، لرزاند که در نتیجه آن نرخ فلز مس را تا ۷هزار و ۳۸۰ دلار نیز بالا رفت، اما با اعلام شرکت BHP مبنی بر این که زلزله تاثیری بر تولید شرکت نداشته است، قیمت‌ها بار دیگر سقوط کرد و به زیر ۶هزار و ۸۰۰ دلار کاهش یافت. بهای اکثر مواد اولیه از جمله نفت و طلا نیز با توقف کاهش ارزش دلار در برابر یورو و انتشار گزارش آژانس انرژی آمریکا در مورد سطح ذخایر نفت و بنزین آمریکا کاهش یافتند.

در بازار محصولات پتروشیمی اما همچنان وضعیت نرخ اکثر محصولات پتروشیمی در مسیر افزایش قرار دارد که متانول در شرایط مناسب‌تری نسبت به دیگر محصولات قرار دارد.

در بازار چه خبر بود؟

در بازار چهارشنبه معامله‌گران با توجه به عدم موفقیت خریداران سهام، جهت کنترل عرضه‌ها با نگرانی ناشی از احتمال عدم‌توانایی خریداران برای به تعادل رساندن بازار مواجه شدند.

از این رو عرضه‌ سهام را در دستور کار خود قرار دادند و صف‌های فروش قابل ملاحظه‌ای در بازار تشکیل شد. این امر موجب شد تا صف خرید فولاد خوزستان نیز جای خود را به صف فروش بدهد، اما این صف فروش دیری نپایید.

با جمع‌آوری و تشکیل صف خرید مجدد برای فولاد خوزستان، معامله‌گران تحولات نماد مبارکه را تحت نظر گرفتند؛ جایی که علاوه بر صف فروش نزدیک به ۶۰ میلیون سهمی، مساله عرضه بلوک‌های ۵درصدی این شرکت نیز در مقابل بازار قرار دارد.

در این شرایط بازار با دو گروه خریدار احتمالی نیز برای فولاد مبارکه مواجه بود؛ گروه «امید» مرکب از «امید»، چادرملو و گل‌گهر که با در اختیار داشتن سنگ‌آهن، خواهان در اختیار گرفتن شرکت‌های فولادی هستند (امری که دکتر قالیباف نیز عصر چهارشنبه از بررسی احتمال حضور «امید» تا حد یک عضو هیات‌مدیره مبارکه خبر داد) و گروه تامین اجتماعی. گروه تامین که براساس شایعات صبح روز چهارشنبه جلسه‌ای برای بررسی شرایط بازار سهام داشت، سرانجام در نیم ساعت پایانی بازار اقدام به خرید سهام مبارکه تا حد حجم مبنا کرد تا بار دیگر امید به بازار بازگردد.

اگرچه هر دو گروه «امید» و «تامین» در دور اول عرضه‌های بلوکی مبارکه به دلیل شرایط پرداخت نقدی منتظر دور دوم عرضه و شرایط نقد و اقساط خواهند ماند، ولی به نظر می‌رسد با نزدیک شدن مبارکه به قیمت قبل از توقف نماد و تعدیل EPS، شانس جمع‌آوری صف فروش شرکت افزایش یابد.

در کنار مبارکه بازار با احساس نگرانی در نمادهای فلزی-معدنی به ویژه در مورد ملی مس (که نماد این شرکت برای برگزاری مجمع فوق‌العاده متوقف شده است) و همچنین نمادهای سنگینی نظیر گل‌گهر و معادن و فلزات مواجه است؛ هرچند که تلاش‌های پی‌در‌پی برای جمع‌آوری این نمادها در حال انجام است که به نظر می‌رسد به‌رغم لزوم کاهش P/E سرمایه‌گذاری معادن و فلزات به جهت خروج سهام مدیریتی از پرتفوی شرکت، شرایط بازار در هفته آینده و البته با در نظر گرفتن فاکتور تحولات سیاسی رو به تعادل بگذارد.

در بازار چهارشنبه در گروه سیمانی کارشناسان بازار، مساله عرضه قریب‌الوقوع سیمان نی‌ریز را تحت‌نظر داشتند؛ هرچند که نی‌ریز با ظرفیت ۵۰۰تنی تولید سیمان‌سفید عملا کوچک‌ترین شرکت سیمانی بورس محسوب خواهد شد.

نی‌ریز ۸۱۵EPS ریال در سال‌جاری پیش‌بینی کرده است که در ۶ماه ۴۱۱ریال آن را (معادل ۵۰درصد با پیش‌بینی تقسیم ۹۰درصد) محقق کرده است. سرمایه نی‌ریز نیز معادل ۵۰میلیون سهم است.

در گروه غذایی نماد خوراک دام پارس روز چهارشنبه در کنار نمادهای شیشه سایپا، محور خودرو، لوله و ماشین‌سازی، آرتاویل تایر، نیروی زنگان و سرمایه‌گذاری مسکن بازگشایی شد که با رفتار احساسی سهامداران، جهش قیمتی قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد.

در گروه تجهیزات، نماد صدرا احتمالا با اعلام پیش‌بینی زیان (تحت تاثیر تغییر صورت‌های مالی و طبقه‌بندی جدید حساب‌ و عدم فروش دفتر مرکزی شرکت) بازگشایی خواهد شد. در مجموع بازار چهارشنبه بازار ضعیفی تحت تاثیر کاهش انگیزه معامله‌گران بود که انتظار می‌رود در هفته جاری با لحاظ مسائل سیاسی و سخنان رییس‌جمهور کم و بیش تداوم یافته و بازار با تلاش دوباره‌ای برای کنترل عرضه‌ها مواجه شود.

در بازار چهارشنبه شاخص ۶/۴۰ واحد افت کرد تا در کل هفته ۴/۱۵۳ واحد افت شاخص کل و ۵۳۰ واحد افت شاخص بازده نقدی و قیمت در برابر بازار قرار گیرد که نشان‌دهنده هفته‌ای نامناسب به لحاظ بازده برای معامله‌گران بود.