پیشروی سیمانی‌ها در بورس تهران

گروه بورس- علیرضا باغانی: بورس تهران در روز گذشته شاهد ایجاد تقاضای خرید جدید برای نمادهای مختلف از جمله شرکت‌های سیمانی بود. شرکت‌های سیمانی که این روزها با شایعه موافقت احتمالی دولت با افزایش نرخ مواجهند، در بازار سهام جان تازه‌ای یافته و رشد نرخ‌های قابل توجهی را تجربه می‌کنند. در بازار دیروز پس از آنکه مدتی شایعه تغییر مدیرعامل گروه صنایع بهشهر مطرح بود، در نهایت خبر این تغییر مدیریتی رسما اعلام شد. براین اساس محسن عسگری‌آزاد پس از گذشت ۱۵سال از توسعه صنایع بهشهر رفت و عبدالحسین ثابت جایگزین وی شد.

دیگر خبر بازار اینکه، بعد از اقدام به جمع‌آوری حدود ۳۰۰‌میلیون سهم مپنا توسط شرکت صبا در ماه گذشته، دو سهامدار عمده بیش از یک‌میلیارد و ۳۴۱‌میلیون سهم این شرکت را به ارزش ۲۰۵‌میلیارد تومان یکشنبه آینده در بورس عرضه خواهند.

در حالی اواسط آذرماه شرکت صبا اقدام به جمع‌آوری بیش از ۳۰۰‌میلیون سهم مپنا کرد که در آخرین تصمیمات به عمل آمده، این شرکت به همراه دیگر سهامدار عمده مپنا یعنی توانیر اقدام به عرضه بیش از یک‌میلیارد و ۳۴۱‌میلیون و ۱۳۴‌هزار سهم به طور عمده خواهد کرد.

براساس گزارش فارس، روز یکشنبه آینده سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب (صبا ) اقدام به عرضه ۷۱۵‌میلیون و ۵۰۰‌هزار سهم (معادل۹‌درصد) از سهام مپنا خواهد کرد و همزمان با آن شرکت توانیر۶۲۵‌میلیون و ۶۳۴‌هزار و ۴۲۳سهم (معادل ۸۷/۷‌درصد) را عرضه می‌کند که جمع این تعداد سهام بیش از یک‌میلیارد و ۳۴۱‌میلیون و ۱۳۴‌هزار سهم و معادل ۱۶/۸‌درصد از کل سهام مپنا است.

قیمت پایه این تعداد سهام یک‌هزار و ۵۱۸‌ریال و به صورت یکجا و نقد یا طبق شرایط اعلامی‌تعیین شده که در صورت انجام این معامله بیش از ۲۰۵میلیارد تومان جابجا خواهد شد.

از سویی دیگر، دوشنبه آینده بیش از ۳/۴۰‌میلیون سهم شرکت کنتور‌سازی ایران به ارزش ۹/۲‌میلیارد تومان توسط شرکت مادر تخصصی ساتکاب در بورس عرضه می‌شود.

بر این اساس، شرکت مادر تخصصی ساتکاب که مالک عمده کنتورسازی ایران است، بعد از واگذاری ۲/۱‌میلیون سهم این شرکت در هفته گذشته، روز دوشنبه آینده نیز اقدام به عرضه ۴۰میلیون و ۳۵۱‌هزار و ۱۶۴‌برگ سهم (معادل ۴/۳۸‌درصد) دیگر خواهد کرد که در صورت انجام این معامله ساتکاب از ترکیب سهامداری کنتور‌سازی خارج خواهد شد.

بر اساس این گزارش، قیمت پایه هر سهم کنتورسازی ۷۰۷‌ریال تعیین شده و در صورت تحقق این عرضه، ارزش تعداد سهام واگذار شده ۹/۲‌میلیارد تومان خواهد بود.

بررسی‌ها از آخرین وضعیت کنتورسازی نشان می‌دهد که این شرکت با سرمایه ۵/۱۰‌میلیارد تومانی برای هر سهم ۲۰۴‌ریال سود در ۳۰مهرماه اعلام کرده که با توجه به قیمت ۶۵۸‌ریالی هر سهم «آکنتور» نسبت P/E آن ۲/۳ مرتبه است.

در ترکیب سهامداری این شرکت، ساتکاپ با ۳۸‌درصد و سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با ۲۱‌درصد از مالکان عمده کنتور‌سازی هستند.

از طرف دیگر قیمت سهم این شرکت درحالی از ۱۲۶‌تومان سال گذشته به ۶۵۸‌ریال کاهش یافته که بازدهی سهام آن در طول یک‌سال اخیر با توجه به سود سالانه ۹۵‌ریالی ۶/۴۰‌درصد زیان بوده است.

«ومعادن» به دنبال یک کرسی از هیات‌مدیره مس

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که معادن و فلزات به دنبال کسب یک کرسی از هیات‌مدیره شرکت ملی صنایع مس است. گفته می‌شود، کنسرسیومی که مدتی پیش با انجام یک معامله ۱۲۰۰میلیارد تومانی، ۲۰درصد از سهام «فملی» را خرید، قرار است به «ومعادن» جهت ورود به هیات‌مدیره مس رای دهد.

معادن و فلزات در آن معامله ۱۲۰۰میلیارد تومانی، ۶درصد مس را خرید. ضمن اینکه یک درصد مس را نیز پیش از انجام این معامله خریداری کرده بود. صندوق بازنشستگی، سهامدار اصلی معادن و فلزات هم در آن معامله بزرگ ۵/۱درصد «فملی» را خریداری کرد. بر این اساس «ومعادن» رای ۵/۱درصدی صندوق را هم در اختیار دارد، ضمن اینکه ایمیدرو سهامدار عمده مس نیز موافق ورود «ومعادن» به هیات‌مدیره مس است.

صباتامین، سایپا و صندوق بازنشستگی مس بیشترین سهم را در انجام معامله ۱۲۰۰میلیارد تومانی مس داشتند.

شنیده‌های ما: آخرین اخبار رسیده‌ حاکی از آن است که در صورت موافقت اعضای کنسرسیوم خریدار ۲۰درصدی از سهام مس، «ومعادن» در آینده به هیات‌مدیره مس راه پیدا خواهد کرد، ولی در حال حاضر توافقی بر سر این موضوع حاصل نشده است.

سود ۲۶میلیارد تومانی پتروشیمی غدیر برای «وغدیر»

گفته‌های بازار: در شرایطی که تنها در حدود ۵ماه از بهره‌برداری پتروشیمی غدیر می‌گذرد، در بازار شایع شده که فاز نخست این پتروشیمی ۵۰میلیارد تومان سودآوری داشته که با توجه به سهم ۵۱درصدی سرمایه‌گذاری غدیر در شرکت مزبور، پیش‌بینی می‌شود که EPS «وغدیر» نیز افزایش یابد.

شنیده‌های ما: براساس اطلاعاتی که در نشریه داخلی سرمایه‌گذاری غدیر منتشر شده، میزان سودآوری فاز اول پتروشیمی غدیر که در دهم آبان‌ماه گذشته به بهره‌برداری رسمی رسید و پنج ماه تولید داشت، حداقل ۵۰میلیارد تومان برآورد شده است که ۵۱درصد از این سود ازآن «وغدیر» خواهد بود.برآوردها حاکی از آن است که تولید سال ۸۷ برای شرکت مزبور حداقل یک میلیون تن است که از محل فروش آن، بیش از ۱۰۰میلیون دلار سود محقق شود.

EPS سیمان سپاهان تعدیل نمی‌شود

گفته‌های بازار: همزمان با ایجاد صف‌های خرید برای نمادهای سیمانی تحت تاثیر اخبار غیررسمی در رابطه با افزایش نرخ این محصول در بازار گفته می‌شود که سیمان سپاهان برای سال آینده توانایی اعلام EPS ۷۰ تومانی را دارد که بخشی از این افزایش سود ناشی از بهره‌برداری از طرح و توسعه ۳۳۰۰تنی و بخشی دیگر به دلیل افزایش احتمالی نرخ خواهد بود.

شنیده‌های ما: به گفته منابع خبری، در حال حاضر سیمان سپاهان تعدیلی در پیش‌بینی سود خود متصور نیست و به دلیل نامشخص بودن وضعیت نرخ سیمان هم نمی‌توان در رابطه با افزایش سود پیش‌بینی مشخصی را اعلام کرد. از سوی دیگر تاثیرات طرح توسعه به سودآوری شرکت هم منوط به راه‌اندازی فازهای مختلف است که راه‌اندازی طرح مزبور در شرایط مختلف می‌تواند تاثیرات متفاوتی هم در سودآوری داشته باشد. با این حال اکنون بحثی در رابطه با افزایش سود شرکت مطرح نشده است.

«سدشت» تعدیلی ندارد

گفته‌های بازار: سیمان دشتستان که این روزها صف‌های خرید را تجربه می‌کند نیز با این شایعه مواجه است که از محل فروش کلینکر مازاد خود، توانایی افزایش ۲۰درصدی پیش‌بینی سود خود را دارا است.

شنیده‌های ما: شرکت سود ناشی از محل فروش کلینکر مازاد خود را در بودجه پیش‌بینی کرده است و از این بابت تعدیلی در EPS خود ندارد.