گروه بورس- هدیه لطفی: به منظور آشنایی علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بورس، این ستون به صورت روزانه، مفاهیم اولیه و ابتدایی بازار سهام را که در قالب پرسش مطرح هستند به صورت اختصار تشریح می‌کند. این مطلب برگرفته از سایت «مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی» و نوشته‌های «دکتر ابوالفضل شهرآبادی» است.

جلسات سهامداران به چه نحوی برگزار می‌شود؟

جلسات سهامداران تحت عنوان مجمع عمومی بوده و قانون، سه نوع از آن را پیش‌بینی کرده است. اولین مورد، مجمع شرکا یا موسسان است که تنها برای شرکت‌های سهامی عام الزامی است.

دومین شکل آن، مجمع عمومی عادی (سالانه) است که در واقع گردهمایی سهامداران و مدیران شرکت‌ها است و برای ارائه وضعیت شرکت و تعیین سود، حداکثر چهارماه بعد از پایان سال مالی شرکت‌ها تشکیل می‌شود. از جمله مواردی که در این مجمع مورد بررسی قرار می‌گیرد، عبارت است از: بررسی و تایید ترازنامه و حساب سود و زیان و سایر گزارش‌های مالی، بررسی و تایید گزارش‌های سالانه مدیران، بررسی و تایید گزارش‌های سالانه بازرسان، انتخاب مدیران (در صورت خاتمه دوره تصدی)، انتخاب بازرسان اصلی و بازرسان علی‌البدل و تعیین روزنامه کثیرالانتشار که حاوی اعلانات قانونی شرکت است و سومین مورد آن مجمع عمومی فوق‌العاده است که این مجمع صلاحیت رسیدگی به کلیه تغییرات اساسی در اساسنامه شرکت‌ها مانند تغییر سال مالی، تغییر محل شرکت یا تصویب طرح توجیهی افزایش سرمایه را دارد.

علاوه بر اینها، دو نوع مجمع ویژه دیگر نیز وجود دارد که با حضور سهامداران تشکیل می‌شود. یکی از آن دو مجمع خاص است، که هرگاه حقوق سهامداران ممتاز تغییر یابد، باید تشکیل شود و دیگری مجمع عمومی فوق‌‌العاده خاص است، که بنا به درخواست هیات‌‌مدیره، بازرسان یا ۲۰درصد از سهامداران شرکت، به هنگام نیاز در قالب جلسات عادی، اما در برنامه‌های غیر از جلسات عادی برگزار می‌گردد.