گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد روز گذشته در حالی شاهد رقم خوردن بازاری مثبت و رو به رشد بود که بار دیگر طرح موضوع بهره مالکانه فشاری را بر بازار وارد کرد.

این مصوبه موجب بروز جو روانی در ساعت معاملات با عرضه‌های گسترده در نمادهای وابسته و پس از آن در پایان معاملات، تشکیل صف‌های فروش برای نمادهای مختلف از جمله سرمایه‌گذاری‌های امید و معادن و فلزات، گل گهر، چادرملو و ملی مس شد. در شرایط کنونی کارشناسان بازار ضمن یادآوری شرایط روانی ماه گذشته بازار در طرح موضوع بهره مالکانه، سرمایه‌گذاران را به پرهیز از رفتار احساسی در مورد طرح‌های این چنینی دعوت می‌کنند.

از دیدگاه این گروه از کارشناسان، بازار در مقابل طرح یاد شده واکنش نشان داده و مذاکرات شرکت‌های معدنی موجب تغییر

شرایط خواهد شد.

از سویی با توجه به سهم عمده مصرف محصولات معدنی توسط دولت همچنین فشار طرح یاد شده به سهام عدالت که شاکله آن بر سهام معدنی استوار است و از سویی ممانعت این طرح از توسعه صنایع معدنی که عموما در مناطق محروم کشور واقع‌اند، سبب خواهد شد چنین طرحی در نهایت با تغییر شرایط عمده مواجه شود.

انتشار خبر مصوبه کمیسیون تلفیق همچنین بدترین خبر برای عرضه اولیه پتروشیمی فن‌آوران تلقی می‌شود. فن‌آوران نیز در سال آینده با ریسک افزایش نرخ گاز مصرفی مواجه است. از سویی فن‌آوران تا عصر دیروز (شنبه) گزارش ۹ماهه خود را منتشر نکرد.

امری که تعجب کارشناسان را برانگیخته است به نظر می‌رسد شرایط عرضه فن‌آوران در حالی که صف‌های فروش فوق‌العاده‌ای در بازار تشکیل شده است، موجب خواهد شد بازار احتیاط را در دستور کار خود قرار دهد.

در بازار دیروز آغاز محکم سهام معدنی- فلزی شاخص را در ابتدای بازار با رشد مواجه کرد. انتظار برای ارائه گزارش‌های پیش‌بینی EPS برای سال ۸۷ شرکت‌های سنگ معدنی و تاخیر نسبی بازار در واکنش به تحولات مربوط به بهره مالکانه موجب شد تا چادرملو با ۶/۱میلیون سهم و گل‌گهر ۴۹/۱میلیون سهم دادوستد مواجه شود.

از سویی رشد قیمت نمادهای وابسته از جمله سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و امید و همچنین رشد نمادهای فولاد و ملی مس موجب شد شاخص در پایان معاملات دیروز به ۸/۶۳ واحد رشد برسد؛ هر چند که بازار در پایان معاملات با تشکیل صف‌های فروش برای این نمادها جای خود را به نگرانی معامله گرانی داد که میلیاردها تومان برای خرید سهام معدنی- فلزی در بازار دیروز و هفته گذشته پرداخته‌اند. از سویی به نظر می‌رسد بازار با فشارهای ناشی از خرید احتمالی بلوک‌های فولاد و عرضه‌های مربوط با آن مواجه است.

در گروه خودرویی نماد ایران‌خودرو دیزل دیروز در شرایطی برای برگزاری مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه متوقف شد که عرضه‌های سنگین آخرین روز صف خرید این نماد را از میان برد. ایران‌خودرو دیزل احتمالا با افزایش سرمایه‌ای معادل سود فروش زمین بلوار اسفندیار شرکت (بیش از ۱۰۰درصد) مواجه خواهد بود.

در مجموع بازار دیروز، بازاری با آغاز مناسب و پایانی نامناسب بود که در آن شاخص ۸/۶۳واحد رشد کرد، حجم معاملات ۸/۲۰میلیارد تومان بود. از ۱۷۷ نماد مورد دادوستد ۷۹ نماد با رشد قیمت و ۶۱نماد با افت ارزش دادوستد شدند.