32میلیارد تومان سهام «شفن» طی 4دقیقه آب شد

گروه بورس- عرضه اولیه سهام پتروشیمی فن‌آوران روز گذشته در حالی صورت گرفت که اطلاعیه پیش‌بینی درآمد هر سهم این شرکت در آخرین ساعات شنبه شب در سایت اطلاع‌رسانی بورس منتشر شد.

اگرچه مدت زمان لازم برای تحلیل بازار وجود نداشت، اما عرضه سهام پنجمین شرکت اصل۴۴، روز گذشته با استقبال بازار سهام مواجه شد. به طوری که در مدت زمان ۲۴۰ثانیه عرضه اولیه نماد معاملاتی «شفن» به پایان رسید. فعالیت ۴۱۴ایستگاه معاملاتی

عرضه سهام پتروشیمی فن‌آوران به تعداد ۴۷میلیون و ۵۰۰هزار سهم معادل ۵درصد کل سهام شرکت، در شرایطی با محدودیت درخواست خرید و سامانه به میزان ۱۱۵هزار صورت گرفت که در عمل از مجموع ۴۴۳ ایستگاه معاملاتی، ۴۱۴ایستگاه توانستند سهام شرکت را خریداری کنند و ۲۹پایانه نتوانستند سهام اولین شرکت نفتی مشمول اصل۴۴ را خریداری کنند.

به گزارش خبرنگار ما، اگرچه بازار خواهان این سهم تا قیمت ۷۵۰تومان بود، اما با عرضه این سهم در قیمت ۶۷۵تومان از سوی شرکت صنایع پتروشیمی روی تابلوی بورس، رقابت خرید «شفن» در سامانه‌ها از قیمت ۶۷۵تومان رقم خورد.

اگرچه روی سایت اطلاع‌رسانی بورس قیمت‌های مورد رقابت بین ۶۵۰، ۶۵۲ و ۶۵۵تومان بود، اما این نرخ‌ها به رقابت کارگزاران در دقایق نخست ابلاغ درخواست‌ها منوط بود. در همین حین امید به عرضه این نماد در قیمت بالا کاهش یافت به طوری که رقابت کارگزاران آرام‌آرام با کاهش قیمت درخواست خریدها مواجه شد.

پی‌برئی «شفن» ۹/۴؛ پی‌برئی «شخارک» ۲/۵

اما بازار روز گذشته نشان داد که خرید این سهم در این قیمت (۶۷۵تومان) منصفانه است، به طوری که با توجه به تعدیل EPS هر سهم شرکت از یک‌هزار و ۱۳۴ به یک‌هزار و ۳۷۲ریال، بازار (P/E) مطلوب خود را برابر ۹/۴واحد به دست آورد.

قابل‌توجه است که شرکت پتروشیمی خارک که به لحاظ تولیدات، بیشترین مشابهت را به پتروشیمی فن‌آوران در بین شرکت‌های بورس دارد، روز گذشته، نسبت قیمت به درآمد ۲/۵واحد معامله شد.

ارزش بازار ۶۴۱میلیارد دلار افزایش یافت

با عرضه فن‌آوران ارزش بورس تهران به میزان ارزش بازار شرکت معادل ۶۴۱میلیارد تومان افزایش یافت.

فن‌آوران به لحاظ ارزش بازار هفدهمین شرکت بورس تهران نسبت گرفت.

این شرکت عملکرد ۹ماه سال ۸۶ خود را گزارش داده است، اما هنوز سیاست تقسیم سود خود را به عموم اعلام نکرده است.

اما آنچه از عملکرد ۹ماهه این شرکت مشهود است حاشیه سود خالص این شرکت در مقایسه با حاشیه سود سال‌مالی قبل با افزایش روبه‌رو است.

همچنین سود عملیاتی ۸۶ این شرکت در مقایسه با سال گذشته ۶۸درصد افزایش نشان می‌دهد.

با احتساب درآمد حاصل از فروش سهام پتروشیمی فن‌آوران در بورس، درآمدهای دولت تا روز گذشته به یک هزار و ۳۹۲میلیارد تومان رسید که ۸۱۳میلیارد تومان آن مربوط به بخش قسطی معامله بلوک ۲۰درصدی ملی مس است و با کسر این رقم درآمد حاصل از فروش سهام دولتی به رقم ۵۷۹ می‌رسد. وی در خصوص روند عرضه سهام پتروشیمی فن‌آوران در بورس خاطر‌نشان کرد: در همین حال بر‌اساس تعهد شرکت ملی صنایع پتروشیمی از فردا تا سقف ۱۱‌درصد دیگر از سهام این شرکت به تدریج و در صورت کشش بازار عرضه خواهد شد و در آینده نیز با باقی‌مانده سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز واگذار می‌شود.

استقبال مطلوب بازار

مدیرعامل شرکت بورس نیز در راستای عرضه سهام پتروشیمی فن‌آوران گفت: با کشف قیمت ۶۷۵‌تومان سهام پتروشیمی فن‌آوران‌‌، ۶۴۱‌میلیارد تومان به ارزش روز بازار سهام اضافه شد.

وی خاطر‌نشان کرد: ارائه گزارش ۹‌ماهه و اعلام آخرین سود و ‌درصد پوشش «شفن» باعث شفاف‌سازی بیشتر و در نتیجه تصمیم‌گیری سهامداران شد.

مدیر عامل شرکت بورس در پاسخ به این سوال فارس که عرضه سهام پتروشیمی فن‌آوران چگونه در آینده انجام خواهد شد، گفت: با توجه به کشف قیمت سهام این شرکت‌، شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید ۱۵‌درصد از سهام این شرکت را بابت رد دیون به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی به سرعت واگذار کند.

رضایت کارگزاران

کارگزار عرضه‌کننده سهام پتروشیمی فن‌آوران گفت: همه کارگزارن بورس از کشف قیمت ۶۷۵‌تومانی سهام پتروشیمی فن‌آوران راضی بودند و نرخ‌گذاری سهام پنجمین شرکت اصل ۴۴ مطلوب بود.

ابراهیم قربانی فرید، مدیر‌عامل کارگزاری سهام پژویان ایران در گفت‌و‌گو با «فارس»، اظهار داشت: کشف قیمت ۶۷۵‌تومانی هر سهم پتروشیمی فن‌آوران مطلوب و منطقی بود و همه کارگزاران از چنین قیمتی راضی بودند.

وی ادامه داد: قیمت این سهم تند نبود چرا که در این صورت کسی حاضر به خرید این سهم نمی‌شد.

قربانی فرید انتشار گزارش عملکرد ۹‌ماهه و افزایش سود هر سهم پتروشیمی فن‌آوران به ۱۳۲ تومان را در استقبال بازار از این شرکت موثر دانست.

وی گفت: افزایش ۹۳ ریالی سود هر سهم این شرکت ناشی از افزایش قیمت متانول بود.

آغاز عرضه ۱۱:۴۸

علی صحرایی ناظر عملیات بازار در گفت‌وگویی با موج، اظهارداشت: عرضه ۴۷‌میلیون و ۵۰۰هزار سهم از سهام شرکت پتروشیمی فن‌آوران (‌به میزان ۵‌درصد) با نماد «شفن» در قیمت ۶۷۵تومان از ساعت ۱۱:۴۸ دقیقه آغاز شد. وی گفت: این عرضه در ساعت ۱۱:۵۲ دقیقه در ۴۲۲ دفعه معاملاتی به اتمام رسید.

وی با اشاره به رقابت ۴۵۰ ایستگاه معاملاتی درعرضه این سهام، گفت: هر ایستگاه معاملاتی ۱۱۵‌هزار برای عرضه در اختیار داشتند.

صحرایی ارزش سهام معامله شده را ۳۰‌میلیارد تومان ذکر کرد و تصریح کرد: بر‌اساس این عرضه به ارزش بازار ۶۴۱‌میلیارد تومان افزوده شد.

وی ادامه داد: از امروز بر‌اساس تقاضاهای موجود تا میزان ۱۱‌درصد از این سهم (۱۰۴‌میلیون و ۵۰۰‌هزار سهم) در بازار عرضه خواهد شد.

فروش دوهزار میلیارد ریالی

در همین حال این شرکت طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: فن‌آوران تا پایان آذرماه معادل ۸۰درصد از پیش‌بینی فروش خود را محقق کرده است.

براساس گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، «شفن» در این مدت یک‌هزار و ۹۴۳میلیارد و ۵۶۹میلیون ریال درآمد حاصل از فروش داشت. پیش‌بینی فروش فن‌آوران تا پایان امسال دو هزار و ۴۲۵میلیارد و ۷۵۳میلیون ریال است.

پیش‌بینی عملکرد پتروشیمی فن‌آوران برای سال مالی ۸۶ نسبت به عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش ۴۷درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۸۴درصد افزایش، سود عملیاتی ۶۸درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات ۷۲درصد افزایش نشان می‌دهد.

شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۸۶ را در ۲۶ آذر امسال (امیدنامه پذیرش و درج) مبلغ ۱۱۳۴ریال و در ۱۱بهمن ۸۶ مبلغ ۱۲۲۹ریال (به بازار منعکس نشده است) اعلام کرده بود.

شرکت سیاست تقسیم سود خود را اعلام نکرده است.

به استناد ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۲۷/ ۱۱/ ۸۰، شرکت به مدت ده سال و به میزان صد در صد از مالیات موضوع ماده ۱۰۵ معاف است. براساس اطلاعات دریافتی تعداد روزهای توقف تولید متانول در سال ۱۳۸۶ جمعا ۹۴ روز است که ۲۳ روز آن مربوط به قطع گاز بوده است. شایان ذکر است که تعداد روزهای توقف در سال مالی قبل ۸۵ روز بوده که ۱۶ روز آن مربوط به قطع گاز بوده است.

فن‌آوران اعلام کرد: قرارداد صادرات محصولات فی‌مابین شرکت و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران به صورت CFR است. ضمنا هزینه حمل دریایی با توجه به مشخصات کشتی و محموله و فاصله حمل و غیره بابت هر تن مبلغ ۵۰دلار در نظر گرفته شده است.

براساس اطلاعات دریافتی، شرکت قرارداد اشتراک گاز طبیعی مقدار ۱۲۴هزار مترمکعب در ساعت را با سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به مدت ۲۰سال از سال ۱۳۸۳ منعقد کرده است که این قرارداد متکی به پیمان فروش گاز طبیعی فی‌مابین شرکت ملی گاز ایران و سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی است.

«فن‌آوران» طرح تولید پروپیلن از طریق متانول را با برآورد سرمایه‌گذاری به مبلغ یک‌هزار و ۱۵۸میلیارد و ۶۱میلیون ریال و هزینه انجام شده ۱۰۵۷۱میلیون ریال و ۶درصد پیشرفت کار در دست اجرا دارد و تاریخ بهره‌برداری طرح آبان‌ماه ۸ ۸ اعلام شده است.