بازار مثبت ماند - ۱۵ اسفند ۸۶

گروه بورس- علیرضا باغانی: در شرایطی که بازار در روز دوشنبه تحت‌تاثیر تشدید ذائقه خرید میان معامله‌گران مثبت شده بود، دیروز نیز به‌رغم تحولات مربوط به قطعنامه شورای امنیت، بورس تهران تعادل خود را حفظ کرد. در بازار دیروز نماد شرکت آلومتک پس از بازگشایی نماد به‌رغم کاهش ۳۲درصدی EPS، تنها نوسان ۵/۱درصدی را تجربه کرد. ۲۸درصد از سهام این شرکت امروز از سوی ساتکاب روی میز فروش گذاشته می‌شود.

از سویی دیگر، بیش از ۱۰‌درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران عرضه می‌شود.

براین اساس، شرکت سرمایه‌گذاری تجلی سامانه تعداد ۷۶‌میلیون و ۱۷۰‌هزار سهم (معادل ۰۹/۱۰‌درصد) از سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران را می‌فروشد.

این تعداد از سهام در تاریخ ۲۰ اسفند ماه سال جاری در تابلوی فرعی بورس به صورت یکجا و نقد به قیمت پایه ۷۲۵ریال عرضه خواهد شد.

«باما» ۹۰درصد EPS خود را پوشش داد

گفته‌های بازار : در شرایطی که «روی» قیمت جهانی ۲هزار و ۷۷۰دلاری را تجربه کرده و قیمت هر تن «سرب» نیز به نزدیک ۳هزار و ۴۰۰دلار رسیده است، «باما» در بازار با شایعه پوشش ۹۰درصدی EPS رو‌به‌رو است.

شنیده‌های بازار: براساس گزارش درج‌شده در سایت شرکت باما، این شرکت در ۱۱ماهه، ۴هزار و ۵۲۵ریال از EPSا ، ۵هزار و ۱۵ریالی خود معادل ۹۰درصد از EPS را پوشش داده است.

EPSا ۵هزار و ۱۵هزار ریالی باما براساس میانگین قیمت هر تن روی ۳هزار و ۲۰۰دلار و هر تن سرب هزار و ۱۰۰دلار اعلام شده است.

باما در حالتی دیگر EPS خود را براساس هر تن روی ۳هزار و ۵۲دلار و هر تن سرب ۲هزار و ۸۱۸دلار (میانگین ۱۱ماهه)، معادل ۵هزار و ۱۶۳ریال پیش‌بینی کرده است، همچنین پیش‌بینی سود این شرکت براساس قیمت هر تن روی ۲هزار و ۳۴۰دلار و هر تن سرب ۳هزار و ۱۷۰دلار، ۵هزار و ۱۰۵ریال در نظر گرفته شده است.

«کچاد» به دنبال گندله‌سازی جدید

گفته‌های بازار: درباره چادرملو گفته می‌شود که برای سال آینده برنامه راه‌اندازی یک خط گندله‌سازی جدید در محدوده به‌آباد را با ظرفیت بیش از محل ۲میلیون تن در دستور کار دارد.

شنیده‌های ما: منابع خبری گزارش می‌دهند که چادرملو برنامه راه‌اندازی طرح گندله‌سازی به‌آباد را مدتی است، پیگیری می‌کند، اما راه‌اندازی این طرح مستلزم آماده بودن برخی از زیرساخت‌ها از جمله گازرسانی است. ظرفیت احتمالی این طرح ۵/۲میلیون تن بوده که منابع مالی آن احتمالا از محل افزایش سرمایه و تسهیلات بانکی تامین خواهد شد.

EPSا ۸۷ «شفن» چقدر است؟

گفته‌های بازار: پتروشیمی فن‌آوران در بازار با این شایعه مواجه است که برای سال آتی پیش‌بینی سود ۱۵۰تومانی اعلام می‌کند.

شنیده‌های ما: اما منابع خبری اعلام چنین پیش‌بینی سودی را تایید نکرده و می‌گویند: «شفن» در حال حاضر منتظر مشخص شدن قیمت نهایی گاز است.