گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد حاکمیت جو متعادل و به دور از تلاطم بود. در معاملات دیروز بازار سهام، معامله‌گران با توجه به تصویب قطعنامه سوم شورای امنیت و پایان دور اخیر مسائل سیاسی به ارزیابی شرایط پرداخته و با توجه به اطمینان قبلی نسبت به صدور این قطعنامه، بدون بروز واکنش خاص معاملات روزانه را برنامه‌ریزی کردند. در‌حال‌حاضر با توجه به فروکش‌ کردن مسائل سیاسی حداقل برای ۲ ماه آینده، بازار با موضوع نگران‌کننده فوری مواجه نبوده و این امر فرصت برقراری تعادل را به بازار می‌دهد، از سویی اما به دلیل کمبود نقدینگی و انگیزه کم معامله‌گران عمده، بازار از تکرار سقف‌های قیمتی گذشته باز مانده و انتظار نمی‌رود در خلال روزهای محدود باقی مانده از سال ۱۳۸۶، بازار با تحول خاصی به ویژه عبور از سقف‌های قیمتی مواجه شود. با توجه به این شرایط بازار سهام دیروز نیز شاهد شرایط متعادل ولی بدون برخورداری از حجم قابل ملاحظه دادوستدها بود که در آن شاخص برای دومین روز متوالی با اتکا به نمادهای عمده به ویژه ملی مس ۴/۱۹واحد رشد کرد.

ملی مس دیروز در حالی، تاثیر قابل ملاحظه‌ ۴/۹واحدی را بر رشد شاخص داشت که در بازار جهانی فلزات، مس به دلیل کاهش موجودی انبارهای LME بورس فلزات لندن تا سطح ۱۴۱هزار تن به ۸هزار و ۵۹۴دلار در هر تن رسید. بهای اکثر فلزات همچنان رو به رشد است و دیروز بهای آلومینیوم ۳هزار و ۹۰دلار در هر تن، سرب ۳هزار و ۴۴۳دلار در هر تن و روی ۲هزار و ۷۷۰دلار در هر تن بالغ شد. در بازار جهانی کالا شبکه خبری بلومبرگ دیروز در گزارشی به پیش‌بینی بهای انواع فلزات در سال‌جاری به نقل از مرکز پیش‌بینی کالاهای استرالیا پرداخت. بر اساس این گزارش بهای طلا که در سال‌جاری میلادی تاکنون با ۸درصد رشد به مرز ۹۹۲دلار در هر اونس رسیده است قادر به ۲۵درصد افزایش دیگر خواهد بود. این مرکز بهای نیکل در سال‌جاری را با احتمال ۳۴درصد کاهش، متوسط بهای مس را با کاهش بین ۶هزار و ۹۵۰دلار به ۶هزار و ۸۲۵دلار و متوسط بهای روی ۲هزار و ۲۰۰دلار و متوسط بهای آلومینیوم را ۲هزار و ۳۵۰دلار در هر تن پیش‌بینی کرده است که البته همانند هر پیش‌بینی دیگری تحقق‌پذیری آن با ریسک مواجه است. در این بین ادامه رونق در بازار طلا و همچنین بروز نشانه‌هایی از احتمال حرکت دوباره قیمت در بازار املاک و مستغلات موضوعی است که جذب منابع نقدینگی به بازار سهام را با چالش جدی مواجه خواهد ساخت. در تحولات مرتبط با بازار سهام همچنین باید به واگذاری‌های جدید به سهام عدالت اشاره کرد که براساس آن ۵/۴۴درصد سرمایه‌گذاری رنا، ۳۰درصد مخابرات، ۱/۷درصد ایران‌خودرو، ۱/۵درصد سایپا و ۲۵درصد سهام بانک ملت و پست‌بانک به این سبد واگذار شده است.

در بازار دیروز در گروه سیمانی سخنان وزیر بازرگانی مبنی بر کافی نبودن تولید سیمان بار دیگر هرگونه امیدواری به تغییر شرایط این‌ گروه را با مشکل مواجه ساخته است، پس از حرکت قیمتی چند هفته قبل، گروه سیمانی اینک بیش از گذشته با فشار فروش مواجه‌اند که این مساله احتمال شمول نمادهای این گروه در ضوابط رفع‌ گره‌های معاملاتی را ممکن ساخته است. در گروه پتروشیمی به رغم فرصت بیش از ۲ هفته به پایان سال هنوز تکلیف مسائل مهم این گروه از جمله بهای مواد اولیه واحدهای پتروشیمی نفتایی و گازی نامشخص است تا عملا شرکت‌های این گروه با جو بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران مواجه باشند. در این گروه فن‌آوران براساس گزارش منتشره از سوی شرکت بازرگانی پتروشیمی از روز پنج‌شنبه به دلیل کمبود گاز مجددا متوقف شده است. بهای متانول نیز در بازارهای آسایی به دلیل وجود تولید بالا اندکی کاهش یافته است. بهای متانول در CFR کره ۴۴۰دلار، تایوان ۴۰۰ و چین ۴۴۰-۳۸۰دلار گزارش شده است. در گروه تجهیزات شرکت ماشین و ابزار تراکتورسازی تهران مناقصه ۱۳میلیاردی این کارخانه بازیافت و کود کمپوست تهران را به دست آورده است.

گروه واسطه‌گری مالی به دنبال تحولات در توسعه صنعتی به ویژه عرضه سهام پرتفوی غیربورسی این شرکت، شرکت تجلی سامانه زیرمجموعه «وتوصا» هفته آینده ۱۰/۱درصد سهام شرکت مادر خود، توسعه صنعتی را راهی تابلو خواهد کرد. این معامله ۵/۵میلیارد تومانی در شرایطی صورت می‌گیرد که توسعه صنعتی با لزوم پرداخت نزدیک به ۱۰میلیارد تومان حصه نقدی خرید ۲۰درصد ایرالکو تا پایان سال‌جاری مواجه است. تجلی سامانه تحت مالکیت ۹۱/۹۹درصدی توسعه صنعتی قرار دارد.

در گروه حمل‌و‌نقل نماد تایدواتر خاورمیانه دیروز در پایان معاملات روزانه برای برگزاری مجمع افزایش سرمایه متوقف شد.

در گروه شرکت‌های فلزی، فولاد مبارکه در بورس‌فلزات روز دوشنبه با فروش ورق گرم و سرد در قیمت‌های نزدیک به هم شرایط جالبی را در این بازار به نمایش گذاشت و ورق سرد مبارکه در نرخ هر کیلو ۷هزار و ۵۷۶ریال و ورق سرد در نرخ هر کیلو ۷هزار و ۵۲۹ریال معامله شد‌. ورق گرم عرضه شده توسط یک تولیدکننده قزاقستانی در نرخ ۸هزار و ۹۰۰ریال مورد معامله قرار گرفت که این مساله حکایت از احتمال تغییر جدی در بهای ورق مبارکه دارد.