روح تازه در کالبد شاخص

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته پس از ۷ روز کاری شاهد ۵ رقمی شدن دوباره شاخص بود. شاخص کل بورس اوراق بهادار تحت‌تاثیر اقبال معامله‌گران به دو گروه سنگ‌آهن و بانکداری که بازگشایی نماد بانک اقتصاد نوین عمده‌ترین تحول گروه به شمار می‌آمد، دیروز با ۳/۴۴ واحد رشد به ۱۰ هزار و ۲۲ واحد رسید.

در بازار دیروز معامله گران باتوجه به تحولات در بخشی سیاسی، بدون احساس نگرانی در این بخش به معاملات براساس تحولات درون بازار پرداختند، در تحولات سیاسی عدم برگزاری نشست سه جانبه ایران - عراق - آمریکا اگرچه تاثیر فوری بر مسائل سیاسی نخواهد داشت، اما می‌تواند نشانه‌ای از مسیرهای جدید سیاسی باشد.

در تحولات مرتبط با بازار، معامله‌گران دیروز عملا فعالیت خود را در دو محور احتمال تعیین نرخ سود تسهیلات بانکی در هفته جاری و همچنین عرضه احتمالی سنگ‌آهن (امروز دوشنبه) در بورس کالایی متمرکز کردند.

در بخش نخست، کارشناسان بازار با توجه به اطمینان نسبی به افزایش سود تسهیلات بانکی در گروه بانکداری در ابتدای وقت بانک پارسیان را با بیش از ۱۵ میلیون سهم صف خرید مواجه کردند. در این گروه مالی و اعتباری سینا نیز با صف خرید دو میلیونی در ابتدای وقت مواجه شد که با انجام دادوستد یک بلوک ۱۱ میلیونی برای دقایقی صف خرید این نماد از میان رفت، اما مجددا صف خرید ۶/۲ میلیونی برای این نماد تشکیل شد. بانک اقتصاد نوین هم در بازگشایی نماد شاهد ۴/۱۹درصد رشد قیمت بود. حق تقدم افزایش سرمایه این نیز ۹۲/۲۳درصد رشد را تجربه کرد. با این شرایط نماد سرمایه‌گذاری گروه بهشهر یکی از مالکان عمده نوین با صف خرید مواجه شد. نوسازی و ساختمان تهران نیز دیروز با صف خرید مواجه بود. اما سرمایه‌گذاری ساختمان در حالی با صف فروش مواجه بود که نرخ یک‌هزار و ۸۷۷ریالی این سهم کمتر از ارزش مالکیتی سهام بانک اقتصاد نوین پرتفوی شرکت است. در کنار نمادهای بانکداری شرکت‌های لیزینگی نیز دیروز شرایط مناسبی را تجربه کردند که در مهم‌ترین تحول این گروه بازگشایی نماد لیزینگ صنعت و معدن که با ۸/۵۶درصد افزایش قیمت صورت گرفت. لیزینگ صنعت و معدن دیروز به رغم مسائل موجود در مورد ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت شرکت از قیمت ۷۴۸ریالی پیش از توقف نماد به نرخ یک‌هزار و ۱۷۳ ریال جهش کرد هر چند که معاملاتی تا نرخ یک‌هزار و ۴۶۹ریال را نیز تجربه کرده بود.

در کنار حرکت گروه مالی بورس، سنگ‌آهنی‌های بورس نیز دیروز پرفروغ ظاهر شدند. انتظار برای عرضه نخستین محموله سنگ‌آهن در بورس کالایی که احتمالا امروز (دوشنبه) توسط معدن کوچک سنگ‌آهن جلال‌آباد صورت خواهد گرفت، وضعیت این گروه را فعال کرد. در کنار سنگ‌آهن جلال‌آباد احتمالا تولید مواد اولیه صبا نور زیر مجموعه سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نیز که راهبری ۴ معدن کوچک سنگ آهن را بر عهده دارد، در انتظار عرضه سنگ‌آهن در بورس کالایی است. با توجه به رشد قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی هر گونه نشانه از افزایش نرخ سنگ‌آهن می‌تواند سهام وابسته به این گروه را با رشد قابل ملاحظه مواجه کند. از سویی دیروز برخی از معامله‌گران از احتمال عدم تمایل فولادسازان برای خرید سنگ‌آهن در بورس کالایی خبر می‌دادند که به‌رغم وجود این احتمال به نظر می‌رسد در کنار مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن صادرکنندگان این محصول نیز در شمار خریداران به شمار می‌روند. در شرایط کنونی افزایش معقول بهای سنگ‌آهن می‌تواند طرح‌های توسعه در این صنعت را با سرعت بیشتری مواجه کند. به ویژه آنکه طبق برنامه‌های دولت برای رساندن ظرفیت تولید فولاد به ۲۸میلیون تن نیاز به نزدیک‌ ۵۰میلیون تن تولید سالانه سنگ‌آهن وجود دارد. با توجه به این شرایط دیروز نمادهای چهارگانه سنگ‌آهنی شامل چادرملو، گل‌گهر، معادن و فلزات و سرمایه‌گذاری امید با صف خرید مواجه بودند که این صف‌ها تاثیر عمده‌ای را بر بازار و رشد شاخص گذاشت.

در کنار گروه سنگ‌آهنی بازار دیروز با دقت روند گروه فولادی را تحت نظر داشت. با توجه به اهمیت بالای سنگ‌آهن در بهای تمام‌شده کارخانه‌های فولادی معامله‌گران در این گروه به انتظار روشن‌شدن نهایی مسائل مربوط به سنگ‌آهن پرداختند. همین امر موجب شده است تا شرکت‌های فولادی افزایش بهای فروش را در دستور کار خود قرار دهند که روز گذشته معاملات بورس فلزات در عرضه‌های ذوب‌آهن اصفهان شاهد نشانه‌های قطعی چنین افزایشی بود. فولاد خوزستان دیروز برای اعلام تعدیل مثبت عایدی متوفق شد.

در گروه پتروشیمی، سازمان خصوصی‌سازی دیروز عرضه‌های خرد سهام پتروشیمی فن‌آوران را آغاز کرد. پیش از این گمان می‌رفت که این عرضه‌ها به دلیل شرایط بازار در پایان سال رخ ندهد؛ اما این عرضه‌‌ها دیروز در شرایطی آغاز شد که در موج اول عرضه‌ها خریداران، روی درصد منفی رانده شدند. به نظر می‌رسد با توجه به تعداد ۱۶۰ میلیونی این عرضه خریداران تمایل داشته باشند، در محدوده عرضه اولیه سهام فن‌آوران به انتظار موج اصلی عرضه باشند، دیروز ۴/۱ میلیون سهم فن‌آوران مورد دادوستد قرار گرفت. معاملات فن‌آوران دیروز در شرایطی رقم خورد که بهای متانول در بازارهای آسیایی رو به کاهش گذاشته است. از سویی حضور سه تولیدکننده عمده متانول کشورمان در بازار معاملات تک‌محموله‌ای Spot موجب کاهش نرخ‌های فروش شده است، به گونه‌ای که برخی از منابع آسیایی از فروش محموله‌های ۱۵ تا ۳۰ هزار تنی متانول‌سازان کشورمان در بازار چین با نرخ‌های ۳۷۰ تا ۳۸۰ دلار خبر می‌دهند.

در گروه غذایی تولیدکنندگان روغن با افزایش قابل ملاحظه بهای مواداولیه مواجه شده‌اند. افزایش نرخ دانه سویا به ۶۵۰ دلار در هر تن، روغن سویا با ۳۳ درصد افزایش تا یک‌هزار و ۶۵۰ دلار در هر تن و روغن نخل (پالم) به یک‌هزار و ۵۴۰ دلار (رشد ۵۰ درصدی) در کنار افزایش نرخ حلب روغن به میزان ۲۰۰ دلار در هر تن موجب شده است تا فشار نقدینگی قابل‌ملاحظه‌ای به شرکت‌های روغنی وارد شود، هرچند که این شرکت‌ها به ازای موجودی از قبل خریداری شده خود، با احتمال شناسایی سود مواجهند.

در گروه غذایی لبنیات پاک نیز موفق شده است نشان اسلامی «حلال» را از بانک توسعه اسلامی دریافت کند که برای عرضه محصولات این کشور در بازار کشورهای اسلامی گام موثری است.

در گروه لاستیک‌سازان، ایران تایر برای نوسازی و ایجاد خط تولید ۲۷۰۰ تن لاستیک با یاس و رادیال وامی ۲/۵ میلیون یورویی از محل صندوق ذخیره ارزی دریافت کرده است.

در مجموع بازار دیروز بازار مناسب با روند رو به رشد بود که در آن شاخص با ۳/۴۴ واحد رشد به ۱۰ هزار و ۲۲ واحد رسید. حجم معاملات دیروز ۱۰ میلیارد تومان بود و از ۱۵۵ نماد مورد معامله ۷۰ نماد با رشد قیمت و ۵۷ نماد با افت ارزش معامله شدند.