روزهای سردرگمی در بازار

گروه بورس، همایون دارابی-بازار دادوستد سهام روز گذشته همچنان به روند کاهشی خود ادامه داد. در بازار دیروز، معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در تحولات کلان اعلام نام رییس دیوان محاسبات به عنوان سرپرست وزارت کشور، تغییر در این وزارتخانه را در آستانه انجام انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی قطعی کرده است. با انجام این تغییر شرایط ادامه کار برخی از استانداران متفاوت شده است. «رحیمی»، سرپرست وزارت کشور به ویژه پس از مساله برکناری هیات‌‌مدیره بیمه ایران متعاقب گزارش دیوان محاسبات مورد انتقاد برخی کارشناسان در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

در همین شرایط حضور صمصامی به عنوان سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی این وزارتخانه مهم را در آستانه تغییر قرار خواهد داد. مراسم معارفه «صمصامی» امروز (سه‌شنبه) برگزار خواهد شد که از اهمیت بالایی در محافل اقتصادی برخوردار است. در کنار این تحولات آنچه دیروز کارشناسان بازار را با شگفتی مواجه ساخت، دستور رییس‌جمهوری مبنی بر ارجاع بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی به کمیسیون اقتصادی دولت بود. ابلاغ این بسته در ابتدای هفته، امیدواری‌هایی را برای ساماندهی بخش پولی کشور ایجاد کرده بود.

اما توقف ناگهانی اجرای این بسته بار دیگر چهره‌‌ای از روند جاری تصمیم‌گیری‌های اقتصادی در کشور را به نمایش گذاشته است.

با توجه به این تغییرات ناگهانی و چرخش‌‌های ۱۸۰درصدی، کارشناسان بازار بیش از پیش شاهد ابهام در روند فعالیت‌های اقتصادی کشور هستند. این امر بر بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی نیز تاثیر گذاشته است. به‌رغم گذشت یک ماه از سال ۸۷ ضمن نامشخص بودن بهای نهاده‌های عمده از جمله گاز و برق و همچنین مواد اولیه پتروشیمی موارد کلان دیگری از جمله سود تسهیلات بانکی و نحوه دستیابی به آن، تعرفه‌های وارداتی و نحوه تخصیص بودجه دستگاه‌های اجرایی از مصادیق آن است.

در این شرایط بازار دیروز با توجه به این تغییرات کم‌تحرک خواهد شد، به گونه‌ای که شاخص ۶/۴۲واحد افت کرد. در این میان تلاش‌های صورت‌گرفته برای کنترل عرضه‌ها ناموفق ظاهر شد. نمادهای عمده در پایان بازار دیروز با صف‌های فروش همراه بودند. در گروه فلزی، نگرانی‌های موجود در زمینه نرخ‌گذاری محصولات فولادی، موجب افت ارزش سهام فولادی شده است. این امر به ویژه فولاد مبارکه را متاثر ساخته است. در این گروه اعلام تغییر ناگهانی مدیرعامل ملی مس و حضور مهندس اردبیلی، باعث شد این نماد دیروز با صف فروش مواجه شود. اعلام تغییر ناگهانی مدیرعامل ملی مس موجب بروز شایعات فراوانی در این زمینه شد.

تشکیل صف فروش در نماد ملی مس در شرایطی رخ داد که آغاز اعتصابات در شرکت «کودلکوشیلی»- از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این فلز- موجب تقویت قیمت‌ها و تثبیت آن در بالای مرز ۸هزار و ۵۰۰دلار در هر تن شده است. در گروه فلزی، نماد کالسیمین دیروز شاهد خرید صف فروش و به تعادل رسیدن این نماد بود.در گروه بانکداری شوک توقف اجرای بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی موجب شد اکثر نمادهای این گروه با عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای مواجه باشند. در کنار نماد بانک اقتصاد نوین که از ضعف بازارگردانی به طور سنتی برخوردار بوده و دارای صف فروش قابل‌ملاحظه‌ای‌ است، در نماد بانک پارسیان و کارآفرین عرضه‌ها با افت قیمتی همراه بود.

در گروه پتروشیمی اطلاعیه جدید پتروشیمی فن‌آوران، این نماد را در آستانه بازگشایی با ابهام مواجه ساخت و افت ۳/۵درصدی، این نماد را در بازگشایی به همراه آورد.بازگشایی نماددر شرایطی اتفاق افتاد که تعدیل EPS شرکت کمتر از یک درصد بود. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی که به انتظار تغییر نرخ گاز مصرفی فن‌آوران و افزایش EPS شرکت از این محل بودند، با گزارشی مواجه شدند که در آن EPS شرکت بدون تغییر جدی در نرخ گاز (۱۰ ریال کاهش نسبت به اطلاعیه قبلی) با افزایش فرضی تولید از ۸۰۰ هزارتن، به ۸۲۵هزارتن و نرخ فروش متانول از ۳۵۰دلار به ۳۷۰ دلار افزایش یافته است. در همین حال فرض نرخ تسعیر ارز (دلار آمریکا) معادل ۹ هزار و ۳۵۰ ریال (در شرایطی که باتوجه به افت ارزشی دلار نرخ مرجع دیروز ۹هزار و ۳۱ ریال بوده است) نیز موجب شده است تا معامله‌گران در مورد این نماد احتیاط کنند.

همچنین فن‌آوران در شرایط عدم استفاده ازیارانه‌های دولتی،فروش به قیمت جهانی،معافیت مالیاتی ونوساز بودن واحد مواجه است. در بازار دیروز بیش از ۵درصد سهام فن‌آوران مورد دادوستد قرار گرفت که احتمالا بخش عمده آن توسط تامین اجتماعی و سرمایه‌گذاری بانک ملی خریداری شده است.

در گروه تجهیزات دیروز انتشار شایعاتی تایید نشده درمورد عدم‌تحقق EPS سال ۸۶ شرکت تراکتورسازی ایران این نماد را تا صف فروش عقب راند.

در گروه خودرویی، انتشار شایعات ضد‌ونقیضی در مورد پوشش EPS شرکت‌های خودرویی به ویژه ایران خودرو و ایران خودرو دیزل موجب ناپایداری این نمادها شد، هرچند که حضور بازارگردان ایران خودرو مانع از تغییر قیمت این‌ نماد شد.در مجموع بازار دیروز، بازاری ضعیف بود که در آن شاخص ۶/۴۲ واحد افت کرد و به ۱۰هزار و ۸۶ واحد رسید. حجم معاملات نیز باتوجه به جابه‌جایی ۲ بلوک عمده در نمادهای سیمان مازندران و کارون به ۴/۲۱ میلیاردتومان رسید. از ۱۵۳ نماد مورد معامله ۴۲ نماد با رشد قیمت و ۱۰۰ نماد با افت ارزش داد و ستد شدند.