گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد بازگشایی فوق‌العاده برخی از نماد‌های معاملاتی بود؛ بازگشایی‌های که موجب شد تا شاخص بورس با جهشی ۸/۲۹۷واحدی در مرز رسیدن به ۱۱هزار واحد قرار گیرد.

در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات موثر بر بازار سرمایه شاهد تصمیم مجلس شورای اسلامی برای مسکوت ماندن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به مدت یک ماه بودند. با اتخاذ این تصمیم معامله‌گران شاهد کنار رفتن هر چند موقتی یکی از مهم‌ترین نقاط ابهام پیش روی بازار بودند. با این تصمیم فشار بر نمادهای انرژی‌بر برای مدتی برطرف خواهد شد که همین امر به معنای تقویت قیمتی این نمادها در کوتاه‌مدت است.

در مورد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها هر چند تلاقی بررسی لایحه و رای اعتماد به دولت جدید به عنوان دلیل اصلی این تعویق یک ماهه ذکر شده است، اما به نظر می‌رسد نمایندگان نیم‌نگاهی به شرایط اقتصاد کشور به ویژه جهش قیمت‌ها در آستانه ماه مبارک رمضان در هفته گذشته داشته‌اند. در این شرایط اعلام تغییر و افزایش بهای حامل‌های انرژی به ویژه بنزین می‌توانست به حرکت شدید‌تر قیمت‌ها منجرشود.

معامله‌گران همچنین در ابتدای وقت معاملاتی با صف‌های سنگین خرید در برخی از نمادهای مورد اقبال بازار مواجه شدند. صف‌های سنگین در نمادهایی مانند فولادمبارکه، گل‌گهر، چادرملو، سرمایه‌گذاری امید و معادن و فلزات به همراه برخی نمادهای خودرویی نظیر بهمن و زامیاد و نمادهای تجهیزاتی مپنا و ماشین‌سازی اراک سبب شد تا بازار با انباشت تقاضا مواجه باشد. در این شرایط بازگشایی برخی از نمادهای متوقف سبب شد تا بازار با جهش قیمتی مواجه شود.

دیروز از میان ۴نماد عمده شامل مخابرات، پالایشگاه اصفهان، صدرا و ملی مس دو نماد پالایشگاه اصفهان و صدرا راهی تابلو شدند تا در کنار برخی از نمادهای متوقف دیگر معاملات پر حجمی را توام با رشد قیمت به نمایش بگذارند.

بر این اساس بازگشت صدرا شاهد جهش ۱۶/۸۶درصدی قیمت بود. این جهش البته با خود دادوستد نزدیک به ۴۹میلیون سهم معادل ۲۷/۳درصد کل سهام شرکت را به همراه آورد تا در نهایت صدرایی که ابتدای امسال در نرخ‌های کمتر از قیمت اسمی دادوستد می‌شد، در صدر بازدهی سهام بورس در سال جاری قرار گیرد.

صدرا در پایان معاملات با صف خرید ۵/۱۵میلیونی برای بازار امروز (چهارشنبه) مواجه شد. جهش صدرا بازگشایی مناسبی را برای شرکت زیر مجموعه این شرکت، آذراب به همراه آورد تا این شرکت نیز ۵۹درصد بازدهی را ثبت کند.

در گروه تصفیه نفت، نماد پالایشگاه اصفهان در شرایطی بازگشایی شد که اطلاعیه شرکت در مورد پیش‌بینی سود شرکت در سال جاری بار دیگر ناتوانی ساختار مالی این شرکت در ارائه یک گزارش قابل استناد را به نمایش گذاشت. احتساب بهای نفت به میزان ۵۰دلار در هر بشکه، فرض حرکت خطی با ضرب عملکرد سه ماهه در عدد ۴ سبب شد تا کارشناسان بازار با شرایط جالب توجهی در این نماد مواجه شوند. در این میان خروج یکی از سهامداران این شرکت نیز سبب شد تا حدود ۳۲میلیون سهم پالایشگاه راهی تابلو شود. عرضه‌ای که با استقبال معامله‌گران مواجه شد.

درگروه سیمانی سیمان فارس و خوزستان پس از افزایش سرمایه ۶۲درصدی با جهش قیمت ۶۲درصدی راهی تابلو شد. همچنین سیمان کردستان یکی از نزدیک‌ترین کارخانجات سیمانی به بازار عراق نیز پس از تعدیل مثبت خود جهشی ۸۴/۳۱درصدی را به ثبت رساند.

در گروه فلزی، اما جهش‌های قیمتی به ویژه در نمادهای ملی سرب و روی و فرآوری مواد معدنی نگرانی کارشناسان بازار را ایجاد کرده است. پس از جهش قیمتی توسعه معادن روی در هفته گذشته و کالسیمین در بازار روز دوشنبه، نمادهای ملی سرب و روی و فرآوری مواد معدنی با گزارش‌های نه‌چندان دلچسب ودر شرایطی که تکلیف معدن انگوران نیز نامشخص است و بهای جهانی نیز هنوز در زیر مرز ۲هزار دلار در هر تن مانده است؛ جهش‌های سنگینی را تجربه کردند. ملی سرب وروی ۸۶درصد و فرآوری مواد معدنی ۱۰۳درصد رشد را تجربه کردند. این امر به دلیل عدم همراهی دلایل بنیادی با رشد قیمت، نگرانی کارشناسان را از بروز حباب در این گروه ایجاد کرده است.

در گروه پتروشیمی، تعدیل منفی ۲۲درصدی پتروشیمی اراک در سایه بازار خوب چندان به چشم معامله‌گران نیامد.

در مجموع بازار دیروز تا حدودی احساسی بود که در آن شاخص به عدد ۱۰هزار و ۹۸۳واحد رسید. ارزش معاملات نیز به ۶/۷۸میلیارد تومان رسید که ۴۶درصد آن را معاملات دو نماد پالایشگاه اصفهان و صدرا تشکیل می‌دادند. از تعداد ۱۶۶نماد مورد معامله نیز ۴۳نماد با افت ارزش و ۱۱۹نماد با رشد قیمت دادوستد شدند.