گروه بورس- پیش‌بینی سود هر سهم پتروشیمی اراک کاهش یافت.

به گزارش بورس و اوراق بهادار این شرکت پیش‌بینی سود هر سهم امسال را با سرمایه یک‌هزار و ۲۰۰میلیارد ریال مبلغ ۵۳۳ریال خالص اعلام کرد.

این پیش‌بینی در تاریخ ۲۹بهمن ماه ۸۷ مبلغ ۶۸۵ریال اعلام شده بود. شرکت دلیل عمده تعدیل را افزایش بهای نفتا (خوراک‌مصرفی) ذکر کرده است.

پتروشیمی اراک در سه ماه اول امسال با تحقق ۸۷ ریال سود برای هر سهم توانست ۱۶درصد پیش‌بینی جدید خود را پوشش دهد.

بنابراین گزارش «شاراک» فروش امسال را ۶هزار و ۲۷۳میلیارد ریال پیش‌بینی کرده که سه ماهه یک‌هزار و ۴۶۲میلیارد ریال آن معادل ۲۳درصد محقق شد.

شرکت سود عملیاتی امسال را نیز ۷۴۲میلیاردریال پیش‌بینی کرد که ۱۵درصد آن طی فصل اول سال به تحقق رسید.

پیش‌بینی عملکرد سال ۸۸ شرکت نسبت به عملکرد واقعی سال قبل به ترتیب با ۱۷درصد کاهش فروش، ۲۰درصد کاهش بهای تمام شده کالای فروش رفته، ۵درصد کاهش سود عملیاتی و ۱۳درصد کاهش سود خالص همراه است.

هیات مدیره شرکت در نظر دارد ۵۰درصد سود خالص امسال را برای تقسیم به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد دهد.

همچنین شرکت اعلام کرده است که «طی سه ماه اول سال قیمت نفتا به شدت افزایش یافت به نحوی که از زمان تهیه بودجه تا پایان سه ماهه خرداد نفتا از ۳۲۰دلار به ۵۵۴دلار (حدود ۷۳درصد) افزایش یافت و این در حالی است که نرخ فروش شرکت فقط معادل ۱۴درصد از بودجه رشد داشته است. از سویی تا تاریخ تهیه این گزارش قرارداد خوراک و تامین مواد اولیه فی‌مابین این شرکت و شرکت تامین‌کننده نفتا منعقد نشده است، اما قیمت خوراک در پیش‌بینی طبق روال سال قبل بر اساس فوب خلیج‌فارس منهای پنج‌درصد در نظر گرفته شده است. بنابراین در صورت هر گونه تغییر در مبنای تعیین قیمت، مراتب در اسرع وقت به آن سازمان اطلاع داده می‌شود.