پتانسیل بازار و نگرانی‌ها

دنیای اقتصاد- مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران خواستار مراقبت معامله‌گران از سرمایه‌های خود در بازار شد. به گفته حسن قالیباف‌اصل، در شرایط کنونی متغیرهای درونی و برونی به‌ویژه ورود نقدینگی به بورس و نبود بازار جذاب برای سرمایه‌گذاری، رونق کم‌سابقه بورس تهران را رقم زده است که باید در این شرایط، سرمایه‌گذاران در خرید و فروش سهام احتیاط بیشتری کرده و همواره رفتارهای منطقی را در پیش گیرند. در پی رشد کم‌سابقه قیمت برخی نمادها اعلام شد

بورس: در خرید و فروش سهام محتاط باشید

گروه بورس- مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران خواستار مراقبت معامله‌گران از سرمایه‌های خود در بازار شد. حسن قالیباف‌اصل که در پی رشد کم‌سابقه قیمت سهام و جهش ۶۰۰واحدی شاخص در یک روز، با خبرنگار دنیای اقتصاد سخن می‌گفت، افزود: در شرایط کنونی متغیرهای درونی و برونی شامل پایان رکود اقتصادی در برخی از کشورهای جهان، افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی و نفت، ورود نقدینگی و نبود بازار جذاب برای سرمایه‌گذاری، رونق کم‌سابقه بورس تهران را رقم زده است که باید در این شرایط سرمایه‌گذاران در خرید و فروش سهام احتیاط بیشتری کرده و همواره رفتارهای منطقی را در پیش گیرند.

وی با بیان این که انتشار گواهی سپرده ۱۵درصدی یکی از دلایل ورود سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه است، گفت: با توجه به این که باز خرید این گواهی سپرده‌ها قبل از سررسید دارای ۱۲درصد سود است، بنابراین در ماه‌های گذشته بازار پول نتوانست به عنوان بازار جذابی برای سرمایه‌گذاران شناخته شود، از طرفی دیگر بازارهای مسکن، طلا و ارز هم از بازدهی لازم برخوردار نبود که همه این عوامل موجب رونق روزافزون بورس شده است.

وی با توصیه به سهامداران برای نگاه بلندمدت و میان‌مدت به بازار سرمایه گفت: بهترین نوع سرمایه‌گذاری در بورس تهران هم‌اکنون سرمایه‌گذاری با دید بلندمدت است و نباید رونق کنونی بازار را با نوسان‌گیری کوتاه‌مدت از بین برد و معامله‌گران بهتر است در خرید و فروش سهم به پیش‌بینی سود و P/E سهام شرکت‌ها توجه لازم را داشته باشند. سخنگوی بورس با بیان این که بخش عمده‌ای از رونق بازار ناشی از جذب نقدینگی سرگردان است، گفت: بخشی از این نقدینگی از سوی اشخاص حقوقی وارد بازار شده است و همچنین اشخاص حقیقی هم در بازار فعال‌تر از گذشته شده‌اند.

قالیباف در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نیست، درباره برخی از نمادهایی که به صورت غیرمنطقی رشد کرده‌اند، سیاست توقف در پیش گرفته شود، گفت: پیش از این برای برخی نمادها چنین سیاستی در پیش گرفته شد، اما شفاف‌سازی در این شرایط بهترین راهکار است، چرا که شاید فقط توقف نماد جواب ندهد، بنابراین شفاف‌سازی و دریافت اطلاعات در این شرایط بهترین گزینه است، از طرفی دیگر به حقوقی‌‌های بازار نیز توصیه شده است، به عرضه سهم‌هایی بپردازند که دارای تقاضا هستند، از این رو هم سهم شناور آزاد شرکت‌ها افزایش پیدا کرده و معاملات در این نمادها هم روان می‌شود و نوسانات غیرواقعی هم کاهش پیدا می‌کند.

وی خطاب به جامعه سهامداری توصیه کرد: سرمایه‌گذاران با مطالعه و بررسی کارشناسی، سهام شرکت‌هایی را خریداری کنند که از ارزش جایگزینی دارایی مناسبی برخوردارند و نباید هر سهامی را با هر قیمتی خریداری کنند، به ویژه آن که با توجه به صورت‌های مالی شرکت، آن سهام در آن قیمت، غیرمنطقی به نظر برسد.

وی در پاسخ به این سوال که آینده بازار را چگونه پیش‌بینی می‌کند، گفت: مسائلی همچون طرح تحول اقتصادی و قیمت‌های جهانی نفت، فلزات و سایر محصولات می‌تواند در آینده بازار اثرگذار باشد.

مس امروز بازگشایی می‌شود

مدیرعامل بورس همچنین از بازگشایی نماد مس ایران خبر داد و گفت: با توجه به دریافت آخرین اطلاعات از شرکت ملی مس ایران، نماد این شرکت به احتمال بسیار زیاد روز شنبه بازگشایی خواهد شد و به دنبال بازگشایی نماد «فملی» نماد هیچ شرکت بزرگی در بورس تهران متوقف نیست و معاملات در تمام نمادهای معاملاتی در جریان خواهد بود.

وی پیش‌بینی کرد: بازار در هفته‌های آتی همچنان با رونق در فضای معاملاتی مواجه باشد.

الزامات بیمه‌ها برای ورود به بورس

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت بورس در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد: شرکت‌های بیمه مشمول واگذاری سهام باید تائیدیه نهاد ناظر خود یعنی بیمه مرکزی را مبنی بر انجام فعالیت براساس معیارها و استانداردهای صنعت بیمه به شرکت بورس ارائه کنند.

حسن قالیباف اصل در خصوص عرضه سهام شرکت‌های اصل۴۴ گفت: عمده ترین شرکت‌های اصل۴۴ که هم اکنون بورس بر روی آنها متمرکز شده، سه شرکت بیمه البرز، آسیا و دانا است.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار افزود: گرچه این سه شرکت صورت‌های مالی سال ۸۷ و بودجه مالی ۸۸ خود را به سازمان حسابرسی ارائه داده‌اند و این سازمان نیز نظر خود را اعلام کرده است، اما هنوز این شرکت‌ها صورت‌های مالی سال ۸۷ و بودجه مالی سال ۸۸ خود را به شرکت بورس ارائه نکرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های بیمه صورت‌های مالی حسابرسی شده سال ۸۷ و بودجه حسابرسی شده سال ۸۷ و ۸۸ را باید به شرکت بورس ارائه دهند، تصریح کرد: این شرکت‌ها همچنین باید امیدنامه خود را به روز کرده و به شرکت بورس ارائه کنند. قالیباف اصل همچنین با بیان اینکه این شرکت‌ها باید گزارش و پیش بینی وضعیت ۳ سال آینده خود را به بورس ارائه کنند، اظهار داشت: همچنین باید این شرکت‌ها به سهامی عام تبدیل شوند و به ثبت برسند.

به گفته وی، شرکت‌های بیمه مشمول واگذاری سهام باید تاییدیه نهاد ناظر خود یعنی بیمه مرکزی را مبنی بر انجام فعالیت بر اساس معیارها و استانداردهای صنعت بیمه به شرکت بورس ارائه کنند.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار گفت: این در حالی است که تاییدیه سازمان حسابرسی در خصوص کفایت کنترل‌های داخلی شرکت‌های بیمه نیز باید ارائه شده و تمام موارد یاد شده برای پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های بیمه در بورس الزامی است.

عکس: آکو سالمی