گروه بورس -همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد چرخش روند معاملات و بهبود نسبی جو داد و ستدها بود که این امر موجب رشد ۷/۵۲واحدی شاخص کل شد.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که مباحث مجلس شورای اسلامی در مورد رای اعتماد به کابینه دولت دهم به اوج خود رسیده و تقریبا برداشت کلی از نتایج تصمیم نمایندگان در میان کارشناسان وجود داشت، در این شرایط و با توجه به اطمینان به وجود آمده در مورد رای اعتماد به وزرای اقتصادی کلیدی، بازار جریان عادی فعالیت خود را آغاز کرد. در این فضا معامله‌گران در ابتدای وقت معاملاتی جمع‌آوری صف‌ فروش سرمایه‌گذاری غدیر را شاهد بودند که این مساله با تقویت معاملات در نمادهای معدنی از جمله گل‌گهر، چادرملو، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و فولاد مبارکه بازار را از چهره ضعیف روزهای اول هفته جدا کرد و توانست بازار را به تعادل برساند. این امر باعث شد تا با به ثبات رسیدن صف خرید پالایشگاه اصفهان، معامله‌گران شاهد چرخش عمومی در بازار باشند که این مساله نمادهای دیگری را با خود همراه ساخت تا در مجموع بازار چهره بهتری از روزهای گذشته به خود ببیند.

در بازار دیروز نخستین بلوک از ۴بلوک اعلام شده توسط ساتا راهی تابلو شد. این سازمان ۳درصد پتروشیمی فن‌آوران را در شرایطی راهی تابلو کرد که بهای پایه این معامله که درابتدا ۴هزار و ۱۴۸ریال (روز عرضه تعیین شده بود) به دلیل رشد قیمت این نماد به ۴هزار و ۴۰۰ریال افزایش یافت. این معامله در نرخ پایه خود در شرایطی عرضه شد که نماد فن‌آوران در معاملات عادی با صف خرید قابل ملاحظه ای در نرخ ۴هزار و ۵۲۳ریال مواجه بود.معامله‌گران بازار در حال حاضر هدف از عرضه‌های ساتا را تامین مالی عنوان می‌کنند. در همین حال رشد بهای جهانی متانول سبب شده است پتروشیمی فن‌آوران، خارک و سرمایه‌گذاری غدیر (به دلیل مالکیت بر متانول زاگرس) مورد توجه بازار باشند. در حال حاضر خبرهای منتشره بهای متانول را در بازارهای هدف صادراتی ایران حدود ۲۶۰دلار در هر تن ذکر می‌کنند که نسبت به بهای پیش‌بینی شده شرکت‌های پتروشیمی شرایط بهتری را دارد. در همین حال مذاکرات در جریان، پیرامون نرخ گاز مصرفی واحد‌های پتروشیمی نیز شرایط بهتری را می‌تواند برای شرکت‌های پتروشیمی گازی رقم بزند. براساس خبرهای منتشره نرخ گاز برای مصارف سوختی براساس لایحه طرح تحول ۱۸۹ریال و برای مصارف تولیدی نظیر پتروشیمی‌ها ۲۵۰ریال تعیین خواهد شد.

این در حالی است که در رابطه با طرح تحول دیروز دکتر فرزین، سخنگوی کارگروه طرح تحول در سخنانی احتمال اجرای شدن این لایحه در سال جاری را کم عنوان کرده بود. محمد رضا فرزین سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی در گفت‌وگو با «فارس» گفته بود: بعید است این لایحه در سال جاری تعیین تکلیف شود و تعیین تکلیف لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به برنامه مجلس و نمایندگان بستگی دارد. وی در عین حال تصریح کرد: مجلس در هفته گذشته اعلام کرد با توجه به اینکه هم اکنون رای اعتماد به کابینه مهم‌تر است و نمایندگان در این زمینه فعالیت می‌کنند، بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها یک ماه به تعویق بیفتد و بر این اساس یک ماه تنفس اعلام کرد که با توجه به زمان بررسی این لایحه و طی مراحل اجرایی آن احتمالا زمان طولانی‌تری مورد نیاز است. در بازار دیروز در گروه سیمانی نماد سیمان تهران برای تعدیل مثبت عایدی متوقف شد. در گروه سرمایه‌گذاری‌ها نماد سرمایه‌گذاری نیرو نیز احتمالا برای کاهش عایدی هر سهم متوقف شد. در گروه فلزی، بهای جهانی مس اندکی کاهش یافت تا قدری از تب و تاب نماد ملی مس کاسته شود. در مجموع بازار دیروز بازاری رو‌به‌رشد و مثبت بود که در آن نشانه‌های بارزی از چرخش معاملات را به همراه داشت.