تنها 8 خارجی در بورس تهران کد معاملاتی دارند

گروه بورس- سرپرست مدیریت امور نظارت بر کارگزاران تعداد سرمایه‌گذاران خارجی حاضر در بورس تهران را ۸ نفر اعلام کرد. «ایوب باقرتبار» در پاسخ به سوال خبرنگار ما که از میزان سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بورس تهران پرسیده بود، گفت: تعداد معامله‌گران خارجی بورس تهران محدود است و طی بهار امسال تعدادکل سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی بازار ما فقط ۸نفر بوده است.

وی حجم سرمایه‌گذاری این سرمایه‌گذاران تا مدت یاد شده را ۸۱هزار و ۷۰۲میلیون ریال اعلام کرد و افزود: سرمایه‌گذاران خارجی به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم در بورس تهران سرمایه‌گذاری می‌کنند و آن دسته از خارجی‌ها که مجوز سرمایه‌گذاری را از سازمان سرمایه‌گذاری خارجی نگرفته باشند، نمی‌توانند در بورس تهران خرید و فروش کنند.

وی افزود: ارائه نکردن مجوز سازمان سرمایه‌گذاری از سوی خارجی‌ها به سازمان بورس به مفهوم قفل شدن سرمایه‌گذاری آنها در بورس تهران است.

وی ادامه داد: به طور مثال یکی از خریداران حاضر در کنسرسیوم بانک ملت یک سرمایه‌گذار خارجی است که چنانچه تا پایان سه ماهه دوم امسال مجوز را به ما ندهد، نمی‌تواند هیچ خرید و فروش و معامله‌ای روی سهام خود انجام دهد.

«سازمان» هم به خارجی‌ها مجوز می‌دهد

در سوی دیگر مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه در گفت‌وگو با «ایلنا» در مورد شرایط فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی در بورس گفت: پس از درخواست کارگزاران برای صدور کد معاملاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی در صورت تکمیل بودن مدارک آنها، در اسرع وقت کد معاملاتی سرمایه‌گذاران خارجی صادر می‌شود.

«علیرضا حاجی‌نوروزی» در ادامه به نوع سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد و افزود: اصولا نوع سرمایه‌گذاری‌های خارجی به دید بلندمدت و کوتاه‌مدت، حقوقی یا حقیقی بودن شخصیت سرمایه‌گذار بستگی دارد.

وی ادامه داد: به طور کلی سرمایه‌گذارانی که با دید بلند‌مدت خواهان سرمایه‌گذاری می‌شوند، توسط رایزنی با یک شرکت ایرانی وارد بازار شده و سرمایه‌گذاران کوتاه مدت با سپردن اختیار به کارگزاران به خرید و فروش سهام می‌پردازند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا همه سرمایه‌گذاران خارجی قبل از دریافت کد معاملاتی از سازمان بورس اوراق بهادار مجوز سرمایه‌گذاری دریافت می‌کنند؟ گفت: اخذ مجوز سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی بستگی به نوع سرمایه‌گذاری آنها دارد، در این راستا تفویض اختیار به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی داده شده و در برخی از مواقع این اختیار بر عهده سازمان بورس اوراق بهادار قرار می‌گیرد. در مواردی هم که سرمایه‌گذاری بلند‌مدت توسط سرمایه‌گذار خارجی انجام می‌شود، بسته به نوع سرمایه‌گذاری این اختیارات و صدور مجوز سرمایه‌گذاری به عهده وزارت دارایی و اقتصاد قرار می‌گیرد.

محدودیت‌های بورس سنگین است

اما رییس اداره امورنهادهای مالی سازمان بورس هم محدودیت‌های بورس تهران را سنگین خواند و گفت: محدودیت‌هایی که برای سرمایه‌گذاران خارجی تعریف شده سنگین است که باعث می‌شود آنها با انگیزه دادوستد سهام، وارد بازار سهام نشود و سرمایه‌گذاری در سهام برای آنها، با توجه به شرایط حاکم بر کشور دشوار باشد. رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس در ادامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری را بهترین روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم برای خارجی‌ها دانست و گفت: از آنجا که سرمایه‌گذاران خارجی با انگیزه مدیریت شرکت‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری مستقیم می‌کنند در نتیجه با انگیزه دادوستد سهام، وارد بازار سهام نمی‌شوند، چرا که سرمایه‌گذاری در سهام برای آنها، با توجه به شرایط حاکم بر کشور دشوار است. وی افزود: خرید و فروش سهام در کشور مقتضیات خاصی را می‌طلبد تا آنجا که در پاره‌ای از موارد با مسائل بین‌المللی تطبیق ندارد. بروز چنین مشکلاتی مانع ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سهام می‌شود تا آنجا که این سرمایه‌گذاران باید توسط نهاد واسط مثل سبد گردان، کارگزارانی که سبد را ارائه می‌دهند و صندوق‌های سرمایه‌گذاری که حلقه واسط سرمایه‌گذاری هستند، وارد بازار سهام شوند. البته صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهترین شیوه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم برای خارجی‌هاخواهد بود.

صندوق‌ها محدودیت ندارند

کیانی در ادامه به مزیت‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد و گقت: عملکرد شفاف صندوق‌ها، مزیت بالایی برای سرمایه‌گذاران خارجی خواهد بود چرا که با توجه به زیر ساخت‌های موجود برای امضای دیجیتال در صندوق‌ها، در صورت ورود سرمایه‌گذاران خارجی به صندوق، برای صدور و ابطال سرمایه‌گذاری نیازی به حضور فیزیکی سرمایه‌گذاران نخواهد بود. وی افزود: با شفاف شدن وضعیت مالیاتی صندوق‌ها، پس از تصویب این لایحه کمک بزرگی به توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خواهد شد و به دنبال روشن شدن این مسائل سرمایه‌گذاران خارجی تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در صندوق نشان می‌دهند. به گفته کیانی در شرایط فعلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری محدودیتی برای سرمایه‌گذاران خارجی قائل نشده است اما این مساله به روشنی در هیچ یک از مقررات صندوق ذکر نشده است.