فارس- در آستانه ورود شرکت‌های بیمه‌ای به بورس، یک کارشناس بازار سرمایه با مقایسه شرکت‌های بیمه با بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، مزیت‌های استفاده از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری تطبیقی برای صنعت بیمه را اعلام کرد.

فراز مسافری‌راد با اشاره به اینکه نهادهای مالی اصلی مشتمل بر بانک‌ها، بورس و بیمه‌ها هستند اظهار داشت: شرکت‌های بیمه نقشی اساسی و منحصر به فرد در میان سایرین و نیز در بازار‌های مالی بازی کرده و مشابه بانک‌ها، منابع سرشاری را در قبال فروش تعهدات دریافت می‌کنند.

وی در رابطه با تفاوت‌های عمده بیمه‌ها و بانک‌ها گفت: وجه تمایز اصلی شرکت‌های بیمه با بانک‌ها این است که شرکت‌های بیمه‌ تعهدات خود را فقط در شرایط خاص و به هنگام وقوع خسارت بازپرداخت می‌کنند در حالی که پرداخت تعهدات توسط بانک‌ها قطعی است. همچنین موسسات بیمه منابع جذب شده را می‌توانند با رعایت موارد قانونی در سطح وسیع و سناریو‌های متفاوتی سرمایه‌گذاری کنند اما عمده فعالیت بانک‌ها اعطای تسهیلات و ارائه خدمات پولی و بانکی است.

این کارشناس به وجوه مشترک شرکت‌های بیمه و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بخش مصارف اشاره کرد و گفت: لزوم سرمایه‌گذاری منابع جذب شده توسط شرکت‌های بیمه از سه نظر قابل بحث است. در درجه اول اینکه شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از سرمایه‌گذاری منابع جذب شده (حق بیمه‌های دریافتی)، سودآوری خود را افزایش دهند. در حالت دوم با انجام فعالیت‌های سرمایه‌گذاری توانایی ایفای تعهدات خود را افزایش داده و از طرف دیگر قابلیت‌های خود برای قبول تعهدات بیشتر را ارتقا دهند. همچنین در شرایط تورمی کشور، اصولا سرمایه‌گذاری به منظور پرداخت تعهدات آتی برای شرکت‌های بیمه ضروری است.

مسافری راد افزود: یکی از مشکلات سرمایه‌گذاری در موسسات بیمه، استراتژی سرمایه‌گذاری مناسب به سبب نوع فعالیت خاص این شرکت‌ها و لزوم ایفای تعهدات آتی آنها است. در واقع علاوه بر میزان سودآوری و بازده سرمایه‌گذاری‌ها، نگرانی مدیران این شرکت‌ها، توانایی در جبران خسارت‌های آینده است اما با استفاده از استراتژی‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه، می‌توان پاسخی به این نبود اطمینان طبیعی در صنعت بیمه داد.

وی با بیان اینکه یکی از این استراتژی‌ها، «استراتژی‌های سرمایه‌گذاری تطبیقی در بیمه» است، ادامه داد: استراتژی‌های تطبیقی، استراتژی‌هایی هستند که به واسطه تشکیل پرتفوی (سبد سهام) سرمایه‌گذاری‌ها مقدار و زمان سررسید تعهدات آتی شرکت‌های بیمه پوشش داده می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه سه مزیت برای این نوع استراتژی‌ها درشرکت‌های بیمه قائل شدو گفت: با به‌کارگیری استراتژی‌های سرمایه‌گذاری تطبیقی، توان پرداخت خسارت و در نتیجه توان پذیرش ریسک توسط بیمه گران افزایش می‌یابد.

از سوی دیگرمیزان سرمایه مورد نیاز برای پشتیبانی از بیمه‌نامه‌های جدید را کاهش داده و در نتیجه هزینه سرمایه شرکت‌های بیمه و به آن ارزش آنها افزایش می‌یابد.سومین مزیت این استراتژی‌ها نیز این است که از طریق کاهش عدم اطمینان در پرداخت تعهدات، ریسک ورشکستگی در شرکت‌های بیمه کاهش پیدا می‌کند.

مسافری‌راد ضمن اشاره به اینکه استراتژی‌های فوق در دو زمینه رشته‌های بیمه جدید و توسعه و تقویت فعالیت‌های فعلی کاربرد اساسی دارد خاطرنشان کرد: استراتژی‌های سرمایه‌گذاری تطبیقی، کاربرد اصلی در بیمه‌های زندگی دارند اما به شکل‌های مختلفی نیز در بیمه‌های غیر زندگی مورد استفاده هستند که شامل تطبیق مجموعه‌ای از قراردادهای بیمه همگن، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا زمان وقوع خسارت و نیز ترکیبی از این دو روش است.