گروه بورس- علیرضا باغانی: مدیرعامل سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان از تغییر مدیرعامل سه شرکت بورسی خبر داد.

عیسی رضایی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با بیان اینکه بر اساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده، مدیران عامل سه شرکت تراکتورسازی ایران، سرمایه توسعه صنعتی و تایدواتر خاورمیانه تغییر کرده‌اند، گفت: هیات مدیره‌ «تایرا» روز گذشته تصمیم گرفت، ابوالفتح ابراهیمی را جایگزین زمانلو در تراکتورسازی کند.

وی گفت: ابراهیمی پیش از این ۸ سال در تراکتورسازی حضور داشته و مدیرعامل موتورسازان تراکتورسازی و خدمات فنی این شرکت بوده است و از این جهت به شرایط و وضعیت «تایرا» اشراف کامل دارد.

دلیل تغییر یک مدیرعامل

رییس هیات مدیره «تایرا» در پاسخ به این سوال که دلیل تغییر مدیرعامل «تایرا» چیست؟ گفت: مسائل حاشیه‌ای شرکت موجب شد تا هیات مدیره در یک بررسی طولانی فردی را به دور از مسائل سیاسی و سهم خواهی‌های درون استان آذربایجان شرقی انتخاب کند. در واقع فردی که هم اکنون مدیرعامل شرکت شده کمتری بدهکاری را به دیگران دارد، هر چند این انتخاب به مذاق برخی‌ها خوش نیامده است.

وی با طرح این پرسش که مرجع تصمیم‌گیری در مورد مدیریت یک شرکت آیا مقامی بالاتر از هیات مدیره است؟ گفت: ما در تعجب هستیم، چرا برخی نمایندگان استان تلاش می‌کنند که در شرکت‌ها و در تعیین مدیران آنها اعمال نظر کنند، چرا که انتصاب مدیران این مجموعه‌ها را طبق قانون جزو وظایف سهامداران عمده و هیات مدیره‌ها می‌دانیم.

چراغ‌های تراکتور را روشن نگاه می‌داریم

وی با اشاره به حضور حدود ۸هزار کارگر در تراکتورسازی گفت: انگیزه ما از حضور در سهام‌ «تایرا» این بوده که چراغ‌های این شرکت همواره روشن باشد و کارگران بتوانند در این کارخانه پویا فعالیت کنند نه این که مدیری در آنجا باشد که درگیر مسائل حاشیه‌ای و سیاسی شود.

وی افزود: برخی فقط شعار خصوصی‌سازی را سر می‌دهند، اما در عمل فشار وارد می‌کنند که شرکت‌ها مستقل اداره نشود و آنچه که نظر خودشان است، عملی شود اما ما در مقابل این فشارها مقاومت می‌کنیم.

رضایی از زمان‌لو مدیرعامل سابق «تایرا» به عنوان یکی از مدیران کارآمد و صنعتی یاد کرد و افزود: دلیل تغییر وی فشارهای سیاسی و بیرونی بود که به او وارد می‌شد تا جایی که برخی‌ها ایشان را مدیر سفارشی خود می‌دانسند و در عمل جلوی فعالیت عملیاتی ایشان گرفته شده بود. وی با اشاره به انتخابات اخیر هیات مدیره «تایرا» گفت: بر اساس مجمع برگزار شده، ۳ کرسی از هیات مدیره شرکت در اختیار مهر قرار گرفت و ما برای جلوگیری از تشتت در هیات مدیره اقدام به تغییر مدیرعامل نمودیم و این تصمیم‌گیری را در راستای منافع شرکت می‌دانیم.

تغییرات به «وتوصا» هم رسید

وی در ادامه با اشاره به تغییر مدیرعامل توسعه صنعتی گفت: بر اساس آخرین تصمیم گرفته شده، سید مهدی عالی‌نژاد جایگزین قورچیان در توسعه صنعتی شده است.

استعفای مدیر عامل «حتاید»

مدیرعامل «مهر» درباره تغییرات مدیریتی تایدواتر خاورمیانه نیز گفت: سعید صادقی در شرکت تایدواتر پس از استعفا از این شرکت رفت و هم اکنون ملاح‌زاده (قائم‌مقام شرکت) به عنوان سرپرست شرکت فعالیت می‌کند.

وی با بیان این که مدیرعامل جدید «حتاید» باید پیگیر تعهدات سازمان بنادر باشد، گفت: در زمان واگذاری تایدواتر، سازمان بنادر و دریانوردی متعهد شد که تا ۱۰ سال از فعالیت‌های این شرکت حمایت کند و ما امیدواریم که مدیر جدید شرکت پیگیر این تعهدات باشد.

مهر در معامله مخابرات ظاهر شد

سهامدار ۵/۱درصدی مخابرات در بخش دیگری از اظهاراتش از احتمال عضویت «مهر» در یکی از کنسرسیوم‌های خریدار بلوک ۵۰درصدی «اخابر» سخن گفت. رضایی با بیان اینکه احتمال دارد که «مهر» در کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین به عنوان یکی از شرکای اصلی حضور پیدا کند، گفت: کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین متشکل از گروه‌های باسابقه است، در حالی که کنسرسیوم پیشگامان یزد یک شرکت تعاونی استانی است که برای اپراتور سوم هم رد صلاحیت شده است.

پشت پرده حضور پیشگامان از نگاه «مهر»

وی گفت: به نظر می‌رسد با توجه به سبقه پیشگامان، حضور این کنسرسیوم در معامله مخابرات در جهت گران کردن بلوک باشد و ما توصیه می‌کنیم با توجه به این که هر یک ریال افزایش قیمت سهام مخابرات، ارزش بلوک را ۲میلیارد تومان افزایش می‌دهد، پیشگامان با توسعه اعتماد متحد شود تا قیمت بلوک بیهوده افزایش پیدا نکند. ضمن اینکه اگر پیشگامان صلاحیت فنی برای خود متصور است می‌تواند با توسعه اعتماد متحد شده و به عنوان یکی از شرکا در این مزایده بزرگ نقش‌آفرینی کند.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل حمایت او از کنسرسیوم توسعه اعتماد چیست، گفت: با توجه به سوابق شرکت‌های عضو این کنسرسیوم به نظر می‌رسد که آنها بیشتر صلاحیت فنی، مالی و علمی مالکیت مخابرات را دارند، بنابراین ما به عنوان سهامدار ۵/۱درصدی احتمالا در کنسرسیوم مزبور حضور پیدا خواهیم کرد.

چرا مهر به تنهایی نیامد؟

او در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که پیش از این از احتمال حضور مستقل مهر در معامله مخابرات خبر داده شده بود و حال چرا با کنسرسیوم توسعه اعتماد شریک شده‌اید، گفت: بر اساس شرایط معامله، امکان حضور مستقل در این عرضه عمده وجود نداشت و حتما باید شرکای خارجی و داخلی در قالب کنسرسیوم می‌آمدند، ضمن این که خرید بلوک از سوی یک شخص حقوقی یک ریسک محسوب می‌شد، بنابراین ترجیح دادیم که با کنسرسیوم دارای صلاحیت شریک شویم.

وی در مورد برخی شایعه‌ها در مورد این که در صورت عدم حضور مهر در معامله مخابرات احتمال عرضه‌های سنگین از سوی این شرکت سرمایه‌گذاری وجود داشت، گفت: ما هیچ گاه بازار را خراب نکرده‌ایم و هم اکنون هم که مخابرات دارای صف فروش سنگین است، نقشی در ایجاد این صف نداریم. بنابراین در صورت عدم حضور در معامله هم، عرضه‌‌‌کننده سهام این شرکت نبودیم و در شرایط کنونی هم در مورد مخابرات فعلا نظاره‌گر رفتارهای بازار هستیم.

یادآور می‌شود عرضه بلوک مخابرات از سوی سازمان خصوصی‌سازی منتفی شد.

دست‌هایی در کار است...

مدیرعامل «مهر» در مورد توقف نماد فولاد برای انتخاب هیات مدیره گفت: پس از آنکه درخواست ۲۰درصد از صاحبان سهام مبنی بر برگزاری مجمع فولاد با بی‌اعتنایی برخی سهامداران مواجه شد، حسابرس شرکت طبق قانون اقدام به برگزاری مجمع در روز چهارشنبه کرده است. اما در ظاهر دست‌هایی در کار است که برای جلوگیری از حضور ما در هیات مدیره مجمع «فولاد» به حد نصاب نرسد و برخی از حقوقی‌ها در جلسه حضور پیدا نکنند.