گروه بورس- کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان از شروع پذیره‌نویسی نوزدهمین صندوق سرمایه‌گذاری در اندازه کوچک خبر داد.

«ایمان مقدسیان» در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: صندوق سرمایه‌گذاری رضوی پذیره‌نویسی خود را تا 28شهریور ماه انجام می‌دهد و باید حداقل 5میلیارد ریال سرمایه را جذب کند. وی اضافه کرد: مدیر و ضامن این صندوق شرکت کارگزاری رضوی و متولی و حسابرس آن موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت رهیافت و همکاران است.
وی درباره وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی هفته منتهی به ۱۸شهریور ماه گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسیران و صنعت و معدن در هفته گذشته از نظر کسب بازدهی موفق‌ترین صندوق‌ها بودند. این دو صندوق طی این هفته موفق به کسب بازدهی‌های ۳ و ۲‌درصدی شدند. این در حالی است که ۹صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی بیشتر از بازار به دست آورند و بازدهی متوسط بازار در این هفته منفی۴۳صدم درصد بود.
وی افزود: طی ماه منتهی به 18شهریورماه، بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بین 2 تا 26‌درصد در نوسان بود و بیشترین بازدهی متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهم آشنا و گلچین بود که با 26 و 23‌درصد بازدهی توانستند بالاترین ارقام بازدهی را طی این ماه تجربه کنند.
مقدسیان درباره بازدهی از ابتدای تاسیس صندوق‌ها گفت: از لحاظ بازدهی از ابتدای تاسیس تا تاریخ ۱۸شهریور ماه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام با میانگین مدت فعالیت ۳۴۲ روز به طور متوسط (وزنی) ۴۸‌درصد بازدهی داشتند. وی گفت: بیشترین بازدهی‌ها متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و پیشتاز است که توانسته‌اند ۱۵۰، ۱۱۰ و ۷۲‌درصد بازدهی را طی مدت زمانی در حدود ۱۶ ماه محقق کنند.
وی اضافه کرد: از لحاظ بازدهی متوسط روزانه بیشترین بازدهی متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسیران، کارگزاری بانک ملی و صنعت و معدن است.
کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس درباره ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: ارزش صندوق‌ها در این مدت به یک‌هزار و ۶۸۰‌میلیاردریال رسید که ۴۹‌درصد از این ارزش متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین و ۵۱‌درصد از ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است.
وی ادامه داد: تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری 3هزار و 59 نفر است که 59‌درصد از کل ارزش صندوق‌ها را در اختیار دارند. در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بیشترین تعداد سرمایه‌گذار در صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان و پیشتاز حضور دارند و صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک سپه و کارگزاری بانک تجارت کمترین تعداد سرمایه‌گذار را دارند.