کاهش تمرکز درآمد کارگزاری‌ها بر کارمزد

گروه بورس- مدیریت امور اعضای شرکت بورس اوراق بهادار تهران با انتشار گزارشی به بررسی و تحلیل عملکرد کارگزاران در مقاطع زمانی مختلف بر اساس سال مالی آنها پرداخت. این گزارش به بررسی عملکرد ۱۹ شرکت کارگزاری با سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۱۳۸۷ و مقایسه آن با عملکرد سال مالی قبل می‌پردازد.

اطلاعاتی که در این گزارش افشا شده تنها به تحلیل بخشی از موضوعات مرتبط با کارگزاران پرداخته است.

مدیریت امور اعضا اعلام کرده است: با توجه به اینکه افشای اطلاعات یاد شده به تفکیک هر کارگزار امکان‌پذیر نبود، این اطلاعات به صورت مجموع افشا شده است.

کاهش سوددهی شرکت‌های کارگزاری در سال ۸۷

طبق این گزارش، سود پس از کسر مالیات ۱۹شرکت فعال در بورس در سال مالی ۸۷ نسبت به سال مالی ۸۶ معادل ۳/۱درصد کاهش داشته است. این در حالی است که بررسی گزارش‌های شرکت‌های کارگزاری نمایانگر رکود بازار و کاهش سوددهی شرکت‌های کارگزاری در نیمه دوم سال ۸۷ بوده است.

از سوی دیگر از مهم‌ترین دلایل اصلی کاهش سود شرکت‌های کارگزاری می‌توان به افزایش ۴۷درصدی هزینه‌های عملیاتی سال ۸۶ اشاره کرد.

یادآور می‌شود، از تعداد ۱۹ شرکت کارگزاری فعال در صحنه بورس، سه شرکت در سال مالی ۸۷ و ۴ شرکت در سال مالی ۸۶ زیان‌ده بوده‌اند.

به عبارتی ۱۶ شرکت در سال ۸۷ و ۱۵ شرکت در سال ۸۶ سوددهی قابل‌توجهی داشته‌اند که افزایش حجم معاملات در سال ۸۷ به واسطه رونق بازار سرمایه که در نهایت منجر به افزایش ۲۴درصدی درآمد حاصل از خرید و فروش سهام شده از عمده علت‌هایی است که می‌توان مدنظر قرار داد. این در حالی است که حضور برخی شرکت‌های کارگزاری در بورس کالا و افزایش درآمد حاصل از فعالیت آن در این سوددهی بی‌تاثیر نبوده است.

همان طور که عنوان شد در بین شرکت‌های مزبور در سال ۸۷، سه شرکت زیان‌ده بوده‌اند که نسبت هزینه‌های استفاده از خدمات بورس به کل هزینه‌های عملیاتی برای یکی از آنها ۸/۲۲درصد و برای دو شرکت مابقی به ترتیب ۸/۸درصد و ۸/۶برآورد شده است با بررسی زیان خالص این سه شرکت و هزینه‌های استفاده از خدمات بورس، می‌توان به این نتیجه رسید که کل زیان خالص سه شرکت مزبور مبلغ ۳میلیارد و ۴۷۳میلیون ریال و کل هزینه استفاده از خدمات بورس مبلغ ۸۹۹میلیون ریال بوده است.

کاهش ۵۰درصدی حساب‌های دریافتی از مشتریان

همچنین، کاهش ۵۰درصدی حساب‌های دریافتنی از مشتریان سال ۸۷ نسبت به سال مالی ۸۶ نشانگر کاهش حجم معاملات اعتباری مشتریان است که این روند (موضوع) منجر به ایجاد گردش وجه نقد عملیاتی مثبت در شرکت کارگزاری بوده است.

ترکیب هزینه کارگزاری‌ها

این گزارش در ادامه می‌افزاید: مجموع درآمد شرکت بورس از محل ارائه خدمات به ۱۹شرکت کارگزاری مبلغ ۷میلیارد و ۹۹۸میلیون ریال بوده که شامل درآمد اجاره ایستگاه معاملاتی، حق دسترسی وحق عضویت است. این در حالی است که مبلغ مزبور در حدود ۷درصد کل هزینه‌های عملیاتی شرکت‌های کارگزاری را تشکیل می‌دهد و ۹۳درصد مابقی مربوط به سایر هزینه‌ها از جمله هزینه‌های اداری، حقوق و دستمزد است.

یادآور می‌شود، طبق بررسی صورت گرفته نسبت درآمد ارائه خدمات شرکت بورس به کل هزینه‌های عملیاتی هر یک از کارگزاری‌ها در بالاترین نسبت خود ۸/۲۲درصد و در پایین‌ترین ۵/۲درصد بوده است.

همچنین نسبت هزینه‌های بورس به کل هزینه‌ها در سال مالی ۸۷ نسبت به ماه گذشته برای سه شرکت کارگزاری ۱۶ الی ۲۳درصد، برای چهار شرکت ۱۰ الی ۱۲درصد، برای هفت شرکت ۶ الی ۹درصد و در نهایت برای ۵ شرکت کمتر از ۶درصد است.

از سوی دیگر، درآمد کارمزد شرکت‌های کارگزاری ۷۴درصد مجموع درآمدهای عملیاتی کارگزاران در سال ۸۷ را تشکیل داده است. این در حالی است که از ۲۶درصد مابقی، ۱۰درصد مربوط به درآمد کارمزد بورس کالا، ۶درصد مربوط به درآمد حاصل از خرید و فروش و نگهداری سهام و ۴درصد متعلق به درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت و ۶درصد مربوط به سایر خدمات است.

در همین رابطه ترکیب درآمدهای عملیاتی در سال ۸۶ نشان می‌دهد که درآمد کارمزد معاملات اوراق بهادار ۷۷درصد مجموع درآمدهای عملیاتی ۱۹ شرکت کارگزاری را تشکیل داده است که این موضوع بیانگر گسترش فعالیت در سایر حوزه‌ها و کاهش تمرکز درآمدی شرکت‌های کارگزاری به درآمد کارمزد معاملات است.