تلاش‌های «بورس» برای آشنایی فعالان بازار سرمایه با صنعت بیمه

گروه بورس- مدیرعامل شرکت بورس گفت: به دلیل ناشناخته بودن صنعت بیمه در بازار سرمایه لازم است فعالان بازار سهام قبل از سرمایه‌گذاری در این دسته از شرکت با مفاهیم این صنعت و چند و چون فعالیت‌های شرکت‌های بیمه‌ای آشنا شوند.

به گزارش فارس حسن قالیباف اصل در سمینار بررسی صنعت بیمه که دیروز توسط شرکت بیمه آسیا و شرکت بورس برگزار شد، با اشاره به ورود سه شرکت بیمه‌ای آسیا، البرز و دانا به بورس اظهار داشت: این سمینار موجب افزایش شفافیت صنعت بیمه برای فعالان بازار سرمایه و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بیمه‌ای می‌شود.

وی ادامه داد: انگیزه تشکیل این سمینار افزایش سطح تحلیلگری فعالان بازار است تا بتوانند با اطلاعات کامل و بررسی روش‌های تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی و مسائل فنی و مباحث ارزشیابی صنعت بیمه، شرکت‌های بیمه‌ای را قبل از درج و پذیرش عرضه سهام بررسی کرده و با چشم بازتر و اطلاعات بیشتر انتخاب بهتری داشته باشند.

مدیرعامل شرکت بورس گفت: با ورود شرکت‌های بیمه‌ای به بورس تعداد صنایع حاضر در بازار سهام به ۳۹ صنعت می‌رسد.

قالیباف اصل با اشاره به اینکه بانک‌ها و شرکت‌های تولیدی گزارشگری مشخصی دارند، گفت: باید معلوم شود شرکت‌های بیمه‌ای چه نوع گزارش‌هایی را ارائه می‌کنند تا بر روی قیمت سهام و تفکر فعالان بازار اثر مهمی داشته باشد، این در حالی است که در مورد نحوه ارائه گزارش‌های ۳ و ۶ و ۹ ماهه شرکت‌های بیمه‌ای باید فکری شود.

سرمایه ۱۶ تا ۴۰‌میلیارد‌تومانی بخش خصوصی

مدیرعامل بیمه پاسارگاد سرمایه مورد نیاز بخش خصوصی برای ورود و فعالیت در صنعت بیمه را اعلام کرد.

معصوم ضمیری در سمینار مزبور اظهار داشت: برگزاری این سمینار به فعالان بازار سرمایه کمک می‌کند تا بتوانند ارزیابی درستی از شرکت‌های بیمه‌ای در زمان ورود به بورس داشته باشند.

وی افزود: صنعت بیمه شامل سه قسمت تقسیم‌بندی موسسات، قوانین موثر بر ساختار صنعت بیمه و تاثیر آن بر ساختار کلی این شرکت‌ها و ارکان صنعت بیمه کشور است.

ضمیری تصریح کرد: از جمله قوانینی که بر ساختار صنعت بیمه تاثیرگذار بوده و به عنوان قوانین پایه‌ای به حساب می‌آید قانون مصوب سال ۶۱، قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری سال ۵۰، قانون ملی شدن شرکت‌های بیمه سال ۵۸ و قانون تاسیس موسسات بیمه غیردولتی در سال ۸۰ است.

وی افزود: بر اساس تصویب قانون تشکیل بیمه‌های غیردولتی در سال۸۰، در حال حاضر ۱۵ شرکت بیمه خصوصی در حال فعالیت هستند.

مدیرعامل بیمه پاسارگاد با اشاره به اینکه بیمه مرکزی وظیفه نظارت را بر عهده دارد، اظهار داشت: شرکت‌های بیمه‌دولتی، سندیکای بیمه‌گران و شرکت‌های بیمه خصوصی به عنوان زیر مجموعه بیمه مرکزی به حساب می‌آیند.

مدیرعامل سابق بیمه آسیا افزود: یکی از وظایف بیمه مرکزی انجام معاملات اتکائی اجباری است که درمورد بیمه‌های غیر عمر ۲۵‌درصد و در قراردادهای بیمه‌های عمر ۵۰‌درصد را به بیمه مرکزی بدهند. ضمیری با تاکید بر اینکه هدف از نظارت بر موسسه‌های بیمه‌ای حمایت از بیمه‌گذار، بیمه‌گر و حفظ مصالح اقتصادی است، گفت: مسائل مربوط به واسطه‌های بیمه و جزئیات مربوط به بیمه اتکایی اجباری توسط شورای عالی بیمه که از ده عضو تشکیل شده تعیین می‌شود.

وی در خصوص سرمایه‌ای که برای تاسیس شرکت‌های بیمه‌ای لازم است، بیان کرد: شرکت بیمه زندگی باید ۱۶‌میلیارد‌تومان، بیمه غیرزندگی ۱۶‌میلیارد‌تومان، بیمه مختلط زندگی و غیر زندگی ۲۸‌میلیارد و بیمه اتکایی ۴۰‌میلیارد‌تومان سرمایه اولیه داشته باشند.

مدیرعامل بیمه پاسارگاد افزود: در حال حاضر بیمه ایران، آسیا، البرز و دانا چهار شرکت بیمه دولتی و پارسیان، توسعه، کارآفرین، ملت، سامان، معلم، نوین، پاسارگاد، میهن، رازی، دی و سینا از شرکت‌های غیردولتی به حساب می‌آیند. بیمه ایران معین نیز به عنوان بیمه مناطق آزاد محسوب می‌شود.

ضمیری تصریح کرد: بر اساس ماده ۶۶ قانون تاسیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بیمه‌گری، عرضه بیمه توسط موسسه‌های بیمه، نمایندگان و دلالان رسمی بیمه صورت می‌گیرد. نماینده می‌تواند تنها برای بیمه‌گر فعالیت کند که تعداد آنها حدود ۸‌هزار و ۵۳۲ نفر است. این در حالی است که کارگزار می‌تواند به بیمه‌گران مختلف پیشنهاد بیمه‌ای دهد که تعداد کارگزاران ۲۶۶ شرکت است.

سهام شرکت‌های بیمه، مهر ماه در بورس

در همین رابطه مدیرعامل بیمه آسیا در گفت‌وگو با «ایرنا»پیش‌بینی کرد: سهام سه شرکت بیمه دانا، ‌البرز و آسیا در مهر ماه سال جاری در بورس عرضه شود.

«محمد علیپور» با بیان آنکه بیمه آسیا برای واگذاری به بخش خصوصی از بیمه‌های البرز و دانا آماده‌تر است، افزود: علاوه بر برگزاری مجمع، حساب‌های این بیمه نیز تسویه شده و به همین دلیل این شرکت مشکلی برای ورود به بورس ندارد.

به گفته وی،‌ صورت‌های مالی بیمه آسیا در زمان حاضر تصویب شده و پیش‌بینی سود این شرکت برای سال جاری ۶/۱۰‌هزار ریال است. در همین حال ‌پرتفوی این شرکت در سه ماه ابتدای سال جاری از رشد مطلوبی برخوردار بوده است. مدیرعامل بیمه آسیا با اشاره به توافقات اولیه برای ورود این شرکت به بورس به عنوان اولین شرکتی بیمه، گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی پس از بررسی تصمیم گرفت که بیمه البرز که کوچک‌ترین شرکت بیمه است را بعنوان اولین شرکت بیمه‌ای و سپس دو بیمه دانا و آسیا را در بورس واگذار کند.

علیپور پیش‌بینی کرد: سهام بیمه البرز حداکثر تا هفته آینده در تالارهای بورس عرضه شود بیمه آسیا پس از بیمه البرز نیز روند ورود را طی کند. وی درخصوص جایگزینی یورو در حساب ذخیره ارزی و تاثیر آن بر عملکرد صنعت بیمه کشور، گفت: با توجه به اینکه معاملات ارزی بر نرخ‌های تعرفه‌ای تاثیر عمده‌ای ندارد، این تغییر تحول زیادی را در صنعت بیمه ایجاد نخواهد کرد. مدیرعامل بیمه آسیا درخصوص طرح‌های این شرکت در سال جاری نیز گفت: آماده‌سازی برای ورود به بورس و اصلاح ساختار و گسترش بیمه‌های عمر از برنامه‌های سالجاری است. بیمه آسیا تاکنون حدود یک‌میلیون بیمه عمر را به فروش رسانده است.

به گفته علیپور، به رغم صدماتی که طی چهار سال گذشته به دلیل سیاست‌های تکلیفی به صنعت بیمه وارد شده، این صنعت همچنان جزء صنایع فاخر و اثرگذار محسوب می‌شود.